• I have a kid

Dottern tvingas börja på dagis emot våran vilja!

Våran Dotter har sedan hon var 1 år Gått hos dagmamma för att vi inte ville ha henne på dagis!

vi tycker det är för mycket barn & för lite personal, Sen DET dagis VI va å kollade på som vi fick plats på.
      hade bristande säkerhet, Småbarnen 1+ hade tillgång till saxar, å pärlor låg på golvet + andra små saker. Sen skulle dom äta med vanliga glas, Å sitta på vanliga ( mindre) stolar. Kändes inte bra för oss.

Så vi hittade en dagmamma åt henne =)
      hon bor ca 20 min ifrån oss. Ingen av oss har körkort så det känns bra.

NU ha jag fått veta att Dotterns dagmamma Kommer måsta avgå. P.g.a. att En av dom andra dagmammorna har för lite barn. Hon behöver ETT barn till. (minst 4) Och denna dagmamma har jobbat längre en våran dagmamma. som jag fattar så Vill ingen  Låta sitt barn övergå till denna dagmamma som har för lite barn.  Delvis för att hon röker. Dock inte inne! Å här I Luleå finns 3 dagmammor Våran har 4 barn, den andra har 5 ,och den tredje 3 barn.

KAN kommunen verkligen göra såhär??? vad kan man göra åt det??

av dom 4 barn våran dagmamma har så är det  möjligen 1 familj som kan tänka sig att byta dagmamma. Och ingen av oss 3 vill ha DAGIS.

• Svar på tråden Dottern tvingas börja på dagis emot våran vilja!
  • Asia1

ja det tror jag dom kan. allt handlar om pengar. diott hopp är isåfall att hitta en privat dagmamma eller att din nuvarande startar eget.

• Zelmilainen

tycker det låter som en bra fsk i det du beskrev. att ha saxar och pärlor framme behöver inte alls innebära problem, barnen lär sig fort och jag har sett flera fsk där det fungerar super att ha sånt framme. likaså att de får sitta på en mindre vanlig stol och ha vanligt glas stärker de snarare bara i utvecklingen (och är det så att de inte klarar av det löser personalen naturligtvis det på annat vis). men däremot kan jag köpa om det är andra mer allvarliga saker du inte gillar med fsk. hoppas det löser sig för dig.

det bidde inget av det...
  • Anne69

Har ni kommunala dagmammor??? Trodde inte det fanns längre......här i Stockholmstrakten känner jag bara till privata dagmammor. Och de driver ju sin egen låda och måste då förstås ha ett visst antal barn för att få verksamheten att gå runt. 5-6 barn är nog väldigt vanligt, ibland 7. Annars får de inte ekonomin att gå ihop. Och när en privat dagmamma inte kan få det att gå ihop så kan förstås inte heller kommunen det. Det faktum att ni har dagmammor som bara har 3 o 4 barn innebär att alla de andra barnens barnomsorgspeng delfinansierar dessa 7 barns omsorg. Alt. skjuter kommunen till av andra skattepengar och i längden förstår jag då att de vill ha en annan ordning på dagmammorna.

• Finesse
    Zelmilainen skrev 2010-10-21 21:06:19 följande:
    tycker det låter som en bra fsk i det du beskrev. att ha saxar och pärlor framme behöver inte alls innebära problem, barnen lär sig fort och jag har sett flera fsk där det fungerar super att ha sånt framme. likaså att de får sitta på en mindre vanlig stol och ha vanligt glas stärker de snarare bara i utvecklingen (och är det så att de inte klarar av det löser personalen naturligtvis det på annat vis). men däremot kan jag köpa om det är andra mer allvarliga saker du inte gillar med fsk. hoppas det löser sig för dig.
    seriöst? ja.. det kan ju vara VÄLDIGT bra att barnen sätter pärlorna i halsen och kvävs.. jättebra.. *ironi*

Saxar och pärlor och lego är ingenting som ska vara på en småbarnsavdelning.. iaf inte okontrollerat. Jag har sagt till min dotters avdelning att hålla extra koll på henne för hon var bara 2½ år när dom bestämde att hon MÅSTE byta avdelning till 3-4 åringarna eftersom hon är 07:a men det är ganska stor skillnad på januaribarn och decemberbarn men det verkar ju inte dom tänka på.

Det där med att sitta på mindre stolar var jag oxå emot på förskolan och det resulterade i att min dotter inte åt nånting för hon sprang bara upp å ner.. Jag sa till dom flera flera ggr att ta på henne en sele för då blir hon lugn och sitter still och äter.. men nej.. till slut en dag gjorde dom det och dom såg skillnaden. Sen kan folk tycka vad dom vill om att det kan vara kränkande men hon får matro om hon sitter still å det gjorde hon ju inte på en vanlig liten stol.

Kan även tilläga att VISSA barn fick sitta i barnstolar men eftersom min dotter hela tiden räknades till 07:orna så fick hon inte det. Dom tyckte att hon var LIKA gammal som en annan tjej som var född i april och jämförde dom hela tiden.. 08:orna som var födda i januari var ju sååå mkt mindre än min dotter.. trots att det bara skiljde en vecka.. (Min dotter är lång och har väldigt mkt hår dessutom).
    Ebba 071228, bebis bf 110216
  • Bonanza

Ser inte problemet med den förskolan du beskrev. Det låter ganska likt den förskola vi hade till våra barn och det var inga problem alls. En ettåring kan gott och väl dricka ur vanligt glas till exempel!

• PVeraB

Det verkar som så. Har en kompis vars barn oxå kommer bli intvingat på en förskola de absolut inte vill ha sin son på. Han gick där någon månad och sen fick hans mamma nog och de sökte annan omsorg. Men kommun ska spara och vips är de tillbaka på ruta ett.
    Oxå Luleå

• Rubia
    Finesse skrev 2010-10-22 08:31:30 följande:
    seriöst? ja.. det kan ju vara VÄLDIGT bra att barnen sätter pärlorna i halsen och kvävs.. jättebra.. *ironi*

Saxar och pärlor och lego är ingenting som ska vara på en småbarnsavdelning.. iaf inte okontrollerat. Jag har sagt till min dotters avdelning att hålla extra koll på henne för hon var bara 2½ år när dom bestämde att hon MÅSTE byta avdelning till 3-4 åringarna eftersom hon är 07:a men det är ganska stor skillnad på januaribarn och decemberbarn men det verkar ju inte dom tänka på.

Det där med att sitta på mindre stolar var jag oxå emot på förskolan och det resulterade i att min dotter inte åt nånting för hon sprang bara upp å ner.. Jag sa till dom flera flera ggr att ta på henne en sele för då blir hon lugn och sitter still och äter.. men nej.. till slut en dag gjorde dom det och dom såg skillnaden. Sen kan folk tycka vad dom vill om att det kan vara kränkande men hon får matro om hon sitter still å det gjorde hon ju inte på en vanlig liten stol.

Kan även tilläga att VISSA barn fick sitta i barnstolar men eftersom min dotter hela tiden räknades till 07:orna så fick hon inte det. Dom tyckte att hon var LIKA gammal som en annan tjej som var född i april och jämförde dom hela tiden.. 08:orna som var födda i januari var ju sååå mkt mindre än min dotter.. trots att det bara skiljde en vecka.. (Min dotter är lång och har väldigt mkt hår dessutom).
    Men går hon alltså på dagis nu då, eller? Eller beskriver du hur det är hos dagmamman, med sele i stolen? Eller är det ett gammalt dagis du beskriver som hon gick på före dagmamman? Jag hänger inte med. Men bara 4 barn hos kommunal dagmamma låter ju väldigt bra, förstår att det inte kan fungera i längden dock p g a ekonomin... Helt personligen tycker jag fastspänd i sele inte låter som nåt bra...
  • Mammatilltvåprinsar

Pärlor på förskolor brukar vara barnsäkra. Var en ångestgrej för mig innan min son började på fs så jag kollade upp det där. Hade aldrig haft barnen hos en rökande dagmamma. Aldrig!

• emmizenma

Förskolan låter som en reggioemila inspererad förskola.
    Det låter oftast helt otroligt för många föräldrar men oftast funkar det faktiskt (jätte!)bra med både pärlor, vanliga stolar,glas och saxar framme för även små barn...
    De anpassar sig fortare än vad man tror i den miljön även om det som förälder låter helt otroligt och inget som barnet "fixar" hemma så gör de det på förskolan.
    Läs på lite om reggio och prata med pedagogerna så kanske det finns en pedagogisk tanke bakom det du/ni ser som bristande säkerhet. Även om det såklart känns tungt att mista en bradagmamma kanske det känns bättre med förskolan om man vet lite mer bakom deras "tänk" och vad de gör.

• Niiskuneiti

Låter faktiskt inget kul, TS! Dagis i all ära, men har man ett alternativ som funkar så är det ju jättesynd att behöva byta! Antar att det inte finns så mycket att göra när det handlar om kommunal barnomsorg. Det finns inget privat alternativ (dagbarnvårdare alltså) som ni kan använda er av ist?

• Finesse
    Rubia skrev 2010-10-22 08:43:36 följande:
    Men går hon alltså på dagis nu då, eller? Eller beskriver du hur det är hos dagmamman, med sele i stolen? Eller är det ett gammalt dagis du beskriver som hon gick på före dagmamman? Jag hänger inte med. Men bara 4 barn hos kommunal dagmamma låter ju väldigt bra, förstår att det inte kan fungera i längden dock p g a ekonomin... Helt personligen tycker jag fastspänd i sele inte låter som nåt bra...
    Hos hennes dagmamma satt hon i barnstol med sele för att inte ramla ur stolen.. blev matad (ja jag vet att det inte var särskilt bra men dagmamman matade dom små).. drack ur pipmugg och var nöjd och glad hela dagen eftersom hon var MÄTT och nöjd och belåten.

Tyvärr hade vi andra problem med dagmamman (hon ville inte ha öppet till 18.30 trots vi behövde det) så vi bytte till förskola.. Där blev allt upp å ner.. Ebba vägrade äta å sprang bara omkring.. hon var inte alls lika nöjd å belåten som hos dagmamman.. när hon kom hem var hon så hungrig men vi fick ändå knappt i henne nån mat eftersom hon var förhungrig å satt bara å grät.

I vagnen satt hon med sele så vad är det för skillnad att ha sele i vagnen? Vi hade även en antilop stol med bälte i så hon är van med selen.. Hon sa själv till på förskolan att hon ville ha det därför började dom använda det. Vad är det för fel att kunna sitta still och få mat ro.. hon gjorde det helt enkelt inte utan sele..

Nu går hon på en annan avdelning men på samma förskola.. Nu sitter hon still men hon är ju även 1 år äldre än vad hon var då..
  • 071001

"Ser inte problemet med den förskolan du beskrev. Det låter ganska likt den förskola vi hade till våra barn och det var inga problem alls. En ettåring kan gott och väl dricka ur vanligt glas till exempel!" Säger som Bonanza, ser inget konstigt med det och det är många RE inspirerade fsk som har så. Vår tex.

• Zelmilainen
    Finesse skrev 2010-10-22 08:31:30 följande:

jag har aldrig på nån fsk sett (där sånt finns framme) att det är ett problem, det som har varit problemet har varit föräldrarnas inställning när de inte är insatta och tror en massa saker...  
    det bidde inget av det...
  • Finesse
    Zelmilainen skrev 2010-10-22 13:24:55 följande:
    jag har aldrig på nån fsk sett (där sånt finns framme) att det är ett problem, det som har varit problemet har varit föräldrarnas inställning när de inte är insatta och tror en massa saker...  
    Fast har man ett barn som stoppar ALLT i munnen så är det väl klart att man är orolig.. tycker inte du det?
Svar på tråden Dottern tvingas börja på dagis emot våran vilja!