• Lantani

Ni som bor i skåne, har ni satt på vinterdäcken ännu?

Sambon och jag har lite delade meningar ang detta.

Jag tycker att vi ska sätta på vinterdäcken nu, mendan han tycker vi ska vänta!
    Jag tar inte med mig barnen och kör om det är  minusgrader om inga vinterdäck är på.
    Sambon jobbar skift, så han kör ofta sena kvällar och tidiga mornar.

Så ni som bor i skåne eller blekingen, har ni vinterdäcken på?
    Om inte, när har ni tänkt sätta på dom?

Alvin 081114 och Alice 100807
  • Svar på tråden Ni som bor i skåne, har ni satt på vinterdäcken ännu?
  • Kazeer

På tisdag morgon i nästa vecka åker vinterdäcken på.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • grönt ljus

Vinterdäck i oktober?
    Då är dom ju nästan utslitna i februari när dom verkligen behövs!
    Jag lägger på mina vinterdäck runt den 1:e december, i alla fall inte tidigare.

• Orion87
    grönt ljus skrev 2010-10-23 00:43:41 följande:
    Vinterdäck i oktober?
    Då är dom ju nästan utslitna i februari när dom verkligen behövs!
    Jag lägger på mina vinterdäck runt den 1:e december, i alla fall inte tidigare.
    vad är det för däck du köper isåfall som inte håller? eller kör du som en tok?
  • grönt ljus

Jag köper inte dom dyraste och inte dom billigaste utan exempelvis Fulda, Semperit  eller Dunlop.
    Michelin och Continental anser jag dock är dom bästa.
    Jag kör nästan 6000 mil om året, därför slits också däcken.
    Varje år är det samma sak - plusgrader och regn i november och december, lite kallare i januari och snöstorm i februari.
    Vinterdäck är ju också mjukare än sommardäck och slits därmed fortare.

• Orion87
    grönt ljus skrev 2010-10-24 00:18:23 följande:
    Jag köper inte dom dyraste och inte dom billigaste utan exempelvis Fulda, Semperit  eller Dunlop.
    Michelin och Continental anser jag dock är dom bästa.
    Jag kör nästan 6000 mil om året, därför slits också däcken.
    Varje år är det samma sak - plusgrader och regn i november och december, lite kallare i januari och snöstorm i februari.
    Vinterdäck är ju också mjukare än sommardäck och slits därmed fortare.
    ja okej, men blir det inte ryrare i längden? bättre köpa ett par rejäla som håller.
  • älskarlivet81

Vi ska byta våra däck idag.. Vill inte chansa längre då det varit halt flera gånger och även varit snöblandat regn och våra sommardäck är lite slitna.. 

• Orion87
    Orion87 skrev 2010-10-24 10:30:14 följande:
    ja okej, men blir det inte ryrare i längden? bättre köpa ett par rejäla som håller.
    dyrare skulle det såklart stå :P
  • grönt ljus

Det blir inte dyrare, eftersom jag kör ganska mycket så sliter jag ut vinterdäcken relativt snabbt. Även om jag skulle köpa dyra Michelindäck så håller dom ändå inte två vintrar.
    Bättre att lägga på nya däck inför varje vinter, lite billigare däck men knappast mycket sämre.
    Min bils däckdimision är också något dyrare än genomsnittet  - 225/55-16.

• Orion87
    grönt ljus skrev 2010-10-24 17:32:28 följande:
    Det blir inte dyrare, eftersom jag kör ganska mycket så sliter jag ut vinterdäcken relativt snabbt. Även om jag skulle köpa dyra Michelindäck så håller dom ändå inte två vintrar.
    Bättre att lägga på nya däck inför varje vinter, lite billigare däck men knappast mycket sämre.
    Min bils däckdimision är också något dyrare än genomsnittet  - 225/55-16.
    ja okej... synd att behöva byta varje vinter, för det kostar ju en slant.
  • Rabarbapuppa
    Orion87 skrev 2010-10-24 17:33:42 följande:
    ja okej... synd att behöva byta varje vinter, för det kostar ju en slant.
    Ja, synd och synd, jag vet inte..... om grönt ljus de facto kör dubbelt som mycket per år som genomsnittet så blir det ju en dubbelt så "oftare" kostnad. Inte konstigare än så.
Svar på tråden Ni som bor i skåne, har ni satt på vinterdäcken ännu?