• Anonym (undrar)

Dottern ska lämnas själv med "fostersyskon".

Familjehemsföräldrarna ska åka bort ganska akut och vara borta i ca ett dygn, ska inte ha med sig dottern. Jag kan av olika orsaker inte ha henne just det datumet. Nu har soc sagt att hon ska vara kvar hemma tillsammans med "syskonen" i familjen. De är 16 och 18 år gamla. Dottern är 4 år. Jag känner inte dom som personer och vet inte hur lämpliga dom är, men med tanke på att dottern "bara" bott där 5 månader blir jag lite orolig ändå. Pappan finns tillgänglig. Så även moster. Jag tog upp det med soc men dom sa att det "hade ju redan löst sig, så jag skulle inte bekymmra mig om det". Vad tycker ni? Bra lösning eller inte?

• Svar på tråden Dottern ska lämnas själv med "fostersyskon".
  • Anonym (JO)

Men herregud. 16 och 18. klart dom kan ta hand om henne, Hon har väl känt dom lika länge som familjehemsföräldrarna?

• Smilla75

Tycker ju att någon av er föräldrar ska ha framförhållning nog att ta henne.

• Anonym

Så pappan, en moster (båda myndiga) samt två nästan vuxna barn finns där för din dotter och ändå är du inte nöjd? Hur hade du velat att situationen skulle se ut?

Jag tror absolut inte att du har något att oroa dig för. Dottern har bott där i fem månader och känner nog sina fostersyskon ganska väl vid det här laget. Lever man tillsammans i fem månader så lär man känna varandra.

• Halkatla

Utifrån det du skriver tror jag att det är en bra lösning, ja. För att vara lite krass så är det ju inte vem som helst som får bli fosterfamilj. Nånting har ju hänt som har gjort att man anser att ditt barn har det lika bra eller bättre i denna familj som om hon hade varit hemma hos sina biologiska föräldrar, eller hur?

• Anonym (undrar)
    Smilla75 skrev 2010-10-21 19:29:15 följande:
    Tycker ju att någon av er föräldrar ska ha framförhållning nog att ta henne.
    Pappan kan ju ta henne men det "behövs inte" säger soc?
    Anonym skrev 2010-10-21 19:32:38 följande:
    Så pappan, en moster (båda myndiga) samt två nästan vuxna barn finns där för din dotter och ändå är du inte nöjd? Hur hade du velat att situationen skulle se ut?

Jag tror absolut inte att du har något att oroa dig för. Dottern har bott där i fem månader och känner nog sina fostersyskon ganska väl vid det här laget. Lever man tillsammans i fem månader så lär man känna varandra.
    Bara fosterbarnen är ju där.
    Jag har föreslagit pappan eller mostern men det "behövs inte". Jag hade tyckt de var bättre om någon av dom fått ta lillan eftersom dom känner henne. 16 åringen känner dottern lite men är i skolan på dagarna och kompisar på kvällarna. 18-åringen är inakorderad på nån skola hela veckorna och hemma på helger. Jag tycker inte dom känner henne så bra. Jag vet inte som sagt hur lämpliga dom är som personer men jag tycker det kan ju faktiskt finnas mer lämpliga alternativ.......
  • Anonym
    Anonym (undrar) skrev 2010-10-21 19:54:39 följande:
    Pappan kan ju ta henne men det "behövs inte" säger soc?
    Anonym skrev 2010-10-21 19:32:38 följande:

Bara fosterbarnen är ju där.
    Jag har föreslagit pappan eller mostern men det "behövs inte". Jag hade tyckt de var bättre om någon av dom fått ta lillan eftersom dom känner henne. 16 åringen känner dottern lite men är i skolan på dagarna och kompisar på kvällarna. 18-åringen är inakorderad på nån skola hela veckorna och hemma på helger. Jag tycker inte dom känner henne så bra. Jag vet inte som sagt hur lämpliga dom är som personer men jag tycker det kan ju faktiskt finnas mer lämpliga alternativ.......
    Men varför bor inte barnhet hos Pappan om han är mer lämplig än fostersyskonen? Jag tror säkert att en 16-åring och en 18-åring kan ta hand om ett barn ett dygn.
  • Claris

om inte du kan,vad har du för val eller ens att ifråga sätta det?
    ¨Då får ju du ordna ngn annan,om du är orolig.

• Anonym (undrar)
    Anonym skrev 2010-10-21 19:56:15 följande:
    Men varför bor inte barnhet hos Pappan om han är mer lämplig än fostersyskonen? Jag tror säkert att en 16-åring och en 18-åring kan ta hand om ett barn ett dygn.
    Hon bor där för att vi av olika orsaker anser att det är för hennes bästa.

Det var bara en fråga. Såklart jag är oroad för mitt barn och trots allt så är det vi som föräldrar som känner henne bäst . Bara nervös att hon ska bli orolig, ledsen och jag känner som sagt inte dom (fosterbarnen) och vet därför inte hur lämpliga dom är att ta hand om barn.... menar.. dom har kanske egna bagage också. Det vet ju inte vi. Det är därför jag funderar och bollar tankar om det här.
  • Anonym (undrar)
    Claris skrev 2010-10-21 20:00:43 följande:
    om inte du kan,vad har du för val eller ens att ifråga sätta det?
    ¨Då får ju du ordna ngn annan,om du är orolig.
    Det är ju det jag gjort?
    Pappan och mostern.
  • Anonym
    Anonym (undrar) skrev 2010-10-21 20:03:27 följande:
    Hon bor där för att vi av olika orsaker anser att det är för hennes bästa.

Det var bara en fråga. Såklart jag är oroad för mitt barn och trots allt så är det vi som föräldrar som känner henne bäst . Bara nervös att hon ska bli orolig, ledsen och jag känner som sagt inte dom (fosterbarnen) och vet därför inte hur lämpliga dom är att ta hand om barn.... menar.. dom har kanske egna bagage också. Det vet ju inte vi. Det är därför jag funderar och bollar tankar om det här.
    Men är inte de barnen barn till fosterföräldrarna? Eller är de också fosterbarn där?
    OM föräldrarna bedömer att de äldre barnen kan ta hand om ditt barn så bör du nog lita på det. Föräldrarna känner ju alla sina barn och ditt barn och kan ju göra den bedömningen.

Klart att du oroar dig men jag tror att du måste lita på att fosterföräldrarna inte skulle föreslå de äldre barnen som barnvakter om de inte var lämpliga.
Svar på tråden Dottern ska lämnas själv med "fostersyskon".