• amnie

Gå ur kyrkan?

Har hört att det är otroligt omständigt att gå ur Svenska kyrkan och att du då inte får någon begravningsplats (???).

Någon som gjort detta som kan berätta vad man behöver göra för att gå ur och vad konsekvenserna egentligen blir?
    Att man inte får gifta sig i kyrkan vet jag, men det har aldrig varit något riktigt alternativ...

• Svar på tråden Gå ur kyrkan?
  • 4mychildren

Min sambo har gått ur. Han hämtade bara en blankett på pastorsexpeditionen. Sen var det klart. 

• amnie

Tack för länken!

Har nog varit inne i en kyrka en gång, under ett bröllop, så denna fråga kanske är dum. Är det bara att traska rakt in och fråga efter en blankett eller?

Och som sagt, vad blir de egentliga nackdelarna?

• Cissi70

Man betalar en begravningsavgift via skatten om man inte är medlem i svenska kyrkan, så begravningsplats får man nog. Det är väl inte längre kyrkan som äger själva kyrkogården?? *osäker*

• LillTussen

På den här sidan finns det en blankett, bara att skriva ut.

• Takhiza

Alla människor oavsett religion betalar en begravningsskatt så att du får en begravningsplats!
    Vill man gå ur Svenska Kyrkan kan man ringa till sin församling säga "hej, jag vill gå ur kyrkan, hur göra jag?" och de kommer skica en blankett hem till dig som du fyller i och skickar tillbaka, sen ska de vara klart!

Det är inte kyrkan som äger själva kyrkogården, nej. Fördelarna som JAG ser det är att man som medlem i kyrkan hjälper till (via sina skattepengar) att stötta tex de många öppnaförskolor som finns och ofta drivs av Svenska Kyrkan, ungdomsgårdar, Kyrkans barntimmar och sen underhåll av gamla kultur skatter som kyrkor faktiskt ÄR. Ligger mycket historia bakom de byggnaderna

• Familjen L
    Som medlem i svenska kyrkan har man rätten att bli begravd i kristen regi med tillhörande andakt i ett kyrkorum.
    Som icke-medlem betalar man istället en begravningsavgift till svenska kyrkan eller kommunen, som ger rätt till begravningsplats på en gravplats eller kyrkogård.
    Begravningsavgiften är avsevärt mindre än den avgift man betalar till svenska kyrkan som medlem.
    Den avgift man betalar täcker också personalkostnader för hantering av den avlidna, skötsel av begravningsplats, transport av kista till den plats där begravningsceremonin hålls samt vidare transport till begravningsplats/krematorium.
    Kostnader för själva kistan, urna, begravningsentreprenör och liknande bekostar man själv/de efterlevande oavsett kyrkomedlemskap eller ej.

Jag gick ur svenska kyrkan år2004. Det var hur enkelt som helst, bara att printa ut en blankett och skriva under och sedan skicka den till det din församlingsadress. Väldigt enkelt och snabbt.
  • amnie
    LillTussen skrev 2010-10-21 19:39:29 följande:
    www.svenskakyrkan.se/Admin/Sve/HTML/Funktions...=[S%C3%B6k+p%C3%A5+webbplatsen]&RefId=684320
    Toppen! Då slipper man ju närkontakt också! ;)
    Läste på min församlings hemsida att de helst vill att man kommer dit personligen så att man får tala om orsaken till ett utträde.

Och visst finns det säkert fördelar med att vara medlem i Svenska kyrkan men känner ingen som helst samhörighet med kristendomen eller själva kyrkan. Skulle knappast utnyttja deras öppna förskola eller barntimmar heller.
  • amnie

Gör det snarare för att säkert veta att jag inte blir begraven (om detta skulle hända plötsligt) i Svenska kyrkans regi.
    Utan att jag får en borgerlig begravning.

• Takhiza
    Familjen L skrev 2010-10-21 19:47:33 följande:
    Som medlem i svenska kyrkan har man rätten att bli begravd i kristen regi med tillhörande andakt i ett kyrkorum.
    Som icke-medlem betalar man istället en begravningsavgift till svenska kyrkan eller kommunen, som ger rätt till begravningsplats på en gravplats eller kyrkogård.
    Begravningsavgiften är avsevärt mindre än den avgift man betalar till svenska kyrkan som medlem.
    Den avgift man betalar täcker också personalkostnader för hantering av den avlidna, skötsel av begravningsplats, transport av kista till den plats där begravningsceremonin hålls samt vidare transport till begravningsplats/krematorium.
    Kostnader för själva kistan, urna, begravningsentreprenör och liknande bekostar man själv/de efterlevande oavsett kyrkomedlemskap eller ej.

Jag gick ur svenska kyrkan år2004. Det var hur enkelt som helst, bara att printa ut en blankett och skriva under och sedan skicka den till det din församlingsadress. Väldigt enkelt och snabbt.
    Skötsel av begravningsplats ingår inte om du menar i form av att någon tar hand om rabatten, rensar ogräs osv. Då får du betala extra och upprätta ett skötselavtal. Vill du då ha blommor också blir det blomsteravtal utöver det.
  • LillTussen
    amnie skrev 2010-10-21 19:50:09 följande:
    Så kände jag också Sedan är det ju bara att skicka in. Man behöver aldrig träffa eller prata med någon.
  • ForReal
    amnie skrev 2010-10-21 19:50:09 följande:
    Läste på min församlings hemsida att de helst vill att man kommer dit personligen så att man får tala om orsaken till ett utträde.

Och visst finns det säkert fördelar med att vara medlem i Svenska kyrkan men känner ingen som helst samhörighet med kristendomen eller själva kyrkan. Skulle knappast utnyttja deras öppna förskola eller barntimmar heller.
    Klart de helst vill att man kommer dit, troligtvis för att de vill övertala dig att låta bli :) Skicka bara in blanketten du!
  • snedtak
    ForReal skrev 2010-10-25 02:01:46 följande:
    Klart de helst vill att man kommer dit, troligtvis för att de vill övertala dig att låta bli :) Skicka bara in blanketten du!
    Jag har snarare fått uppfattningen av att de gärna vill veta varför medlemmarna lämnar så att de får en bild av läget snarare än att de försöker övertala någon om att stanna kvar.
  • ForReal
    snedtak skrev 2010-10-25 02:05:37 följande:
    Jag har snarare fått uppfattningen av att de gärna vill veta varför medlemmarna lämnar så att de får en bild av läget snarare än att de försöker övertala någon om att stanna kvar.
    Jaha OK, så har inte jag uppfattat det. Jag menade inte att låta som om de vore "giriga", ber om ursäkt om det lät så.
  • Mint

Jag gick in på pastorsexpeditionen, fick skriva under någon lapp och efter ett tag fick jag en bekräftelse på att jag gått ur. Nu såhär tio år efteråt leker jag ibland med tanken på att gå med igen, eftersom svenska kyrkan trots allt är en rätt sympatisk organisation och jag gärna är med och stödjer kyrkobyggnader och social verksamhet. Därtill är mycket av religionskritiken så jävla löjlig, respektlös och okunnig. Dock skulle det väl innebära att jag måste döpas och konfirmeras men det jan jag inte tänka mig eftersom jag faktiskt inte är kristen (!). Jag föddes in i svenska kyrkan, är alltså inte döpt eller konfirmerad sedan innan.

• Mint

Det skulle finnas några blanktader i inlägget ovan men de försvinner eftersom jag postar från mobilen. Irriterande.

• Zuzanne
    amnie skrev 2010-10-21 19:27:43 följande:
    Har hört att det är otroligt omständigt att gå ur Svenska kyrkan och att du då inte får någon begravningsplats (???).

Någon som gjort detta som kan berätta vad man behöver göra för att gå ur och vad konsekvenserna egentligen blir?
    Att man inte får gifta sig i kyrkan vet jag, men det har aldrig varit något riktigt alternativ...
    Det är jättelätt, hämta eller beställ en blankett sedan så är det klart.

Enligt svensk lag har du alltid rätt till en begravningsplats, oavsett religion eller avsaknaden av den. Konsekvensen blir att du inte får en präst, men du får ha begravning i kyrkan om du vill, bara att man tar bort religiösa symboler etc.

Om din partner är med i kyrkan får ni gifta er där om ni vill.
Svar på tråden Gå ur kyrkan?