• Shitzu

smakar gurkmeja nåt?

undrar om den är stark eller har ngn kraftig smak. Tänkte ha den och "färga" maten men får inte ha allt för mycket smak.

• Svar på tråden smakar gurkmeja nåt?
  • Halkatla

Ja, den har egen smak, och jag tycker inte att den är särskilt god bara för sig. Den är inte särskilt stark, dock.

Andra alternativ kanske kan vara curry (om det passar) eller rentav gul karamellfärg.

• MygganMy

Den är inte stark.. men smakar ju lite..., provsmaka den :) Är nyttigt för lederna också!

Gurkmeja gör curry gult..:P.

• Halkatla
    MygganMy skrev 2010-10-21 20:24:10 följande:
    Den är inte stark.. men smakar ju lite..., provsmaka den :) Är nyttigt för lederna också!Gurkmeja gör curry gult..:P.

Men då smakar den mycket bättre, när den är blandad med andra kryddor...Skål
  • Callistrate

Den smakar inte speciellt mycket (och inte så jättegott). Så länge man använder sparsamt går det bra att färga maten med gurkmeja (har jag själv gjort många gånger). Men var försiktig så du inte tar för mycket!

• Shitzu

Ok men då kanske det duger. Jag behöver nog bara lite svagt gul färg o då påverkar nog inte smaken jätte mycket iaf =)

• Mela78

Om man bara ska ha lite svag färg kan man ta nån liten pastill av saffran, beroende på vad man lagar märks smaken olika mycket dock.

Svar på tråden smakar gurkmeja nåt?