Bostadstillägg, hjälp!
Godkväll, jag har nydligen blivit accepterad aktivitetsersättning och måste på det ansöka om bostadstillägg, detta är ytterst viktigt annars räcker det inte till räkningarna men saken är den att dom nu vill ha ett årsbesked från min bank från och med december förra året.
Och problemet är det att det har satts in mer pengar på det kontot än vad dom vet om, jag har nämligen en flickvän som har bott hos mig sedans november 09 och hon har varit tvungen att gå på aktivitetsstöd i 8 månader och dom pengarna har jag satt in på mitt konto för att kunna betala räkningarna via internet.
Hon har alltså inte varit folkbokförd hos mig, utan i en annan kommun. Fast hon har varit här till den större delen vilket har ökat boendets kostnader.
Vad ska jag göra? Anledning till att vi inte skrev oss ihop är för då skulle jag tappat 2000:- i månaden eftersom jag fick pengar från socialen ett par månader innan jag blev godkänd aktivitetsersättning och då skulle jag inte haft råd med räkningarna då jag tog mig vatten över huvudet och köpte lite saker på avbetalning.
Tacksam för seriösa svar! Och nej, jag är inte stolt över att behöva gå på bidrag och jag har jobbat större delen av mitt liv men pga psykiska problem så valde min psykolog att sjukskriva mig i 2 år.
PS: Vad kan hända om jag berättar sanningen? Kommer jag tappa min aktivitetsersättning och bli återbetalningsskyldig till socialen? Hon har ju inte bott här på heltid utan mer på halvtid så är det ett "brott"? Eller räknar FK endast min skattade inkomst (aktivitetsstöd, bostadsbidrag) när dom ska besluta om bostadstillägg? Är redigt orolig nu då jag måste ha detta bidrag för att klara mig och jag har inga tillgångar.