• Pinuppan

In på akuten med magsmärtor. Hem från förl. med bebis

Är inte det otroligt att man kan gå en hel graviditet utan att märka någonting förrän det är dags att föda?
    Min kusin berättade om en som hon känner som åkt in till akuten med magsmärtor.
    När hennes sambo sedan anlänt till akuten och frågat efter henne så får han till svar
    "ja hon ligger just nu och föder"
    "men nej jag sa min sambo (namn) "
    "Ja, hon ligger på förlossningen just nu"

Har detta hänt någon av er här inne??
    om det har det...hur reagerade ni?

Herregud jag hade jju själv blivit sååå chockad Förvånad
    Att få reda på att man varit gravid OCH får barn samma dag...

SPRÄCK ramar o normer! Kom upp ur din konservativa burk o RÖSTA PÅ MIG ;)
  • Svar på tråden In på akuten med magsmärtor. Hem från förl. med bebis
  • Me o Mike

Man tycker ju det låter helt osannolikt..

Man måste väl kanske vara jävligt tjock och ha en otroligt GASIG mage om man inte skulle märka detta.

• Amazina

Nej, inte riktigt så allvarligt... Men jag har varit med om liknande grejer. Jag är spec.sjuksköterska och jobbar sedan många år på akuten. Det händer, kanske inte ofta men, då och då att man får in kvinnor med olika former av symtom som senare visar sig vara gravida. Jag frågar alltid fertila kvinnor om de är gravida mest för att inte missa det i stressen och ge ett läkemedel man inte får ge, men även för att de själva ska fundera över sannolikheten. Ibland får man som svar att "näähää, det är en omöjlighet, för jag har inte haft sex på fyra månader, eller jag äter piller, eller nej, jag kan inte få barn för jag har PCO". Och sen när man ändå är misstänksam och kollar urinen visar det sig att att de plussar och är rätt många veckor in i graviditeten. Det krävs dock att man är rätt kraftig för att man inte ska kunna se att någon är höggravid.

• Förälskad
    Pinuppan skrev 2010-10-22 11:41:45 följande:
    Är inte det otroligt att man kan gå en hel graviditet utan att märka någonting förrän det är dags att föda?
    Min kusin berättade om en som hon känner som åkt in till akuten med magsmärtor.
    När hennes sambo sedan anlänt till akuten och frågat efter henne så får han till svar
    "ja hon ligger just nu och föder"
    "men nej jag sa min sambo (namn) "
    "Ja, hon ligger på förlossningen just nu"

Har detta hänt någon av er här inne??
    om det har det...hur reagerade ni?

Herregud jag hade jju själv blivit sååå chockad Förvånad
    Att få reda på att man varit gravid OCH får barn samma dag...
    Haha. Men gud. Tråkigt att missa hela graviditeten och vad man som sambon skulle blivit förvånad. Vilken kostig känsla!
  • lollisen
    Amazina skrev 2010-10-22 11:51:56 följande:
    Nej, inte riktigt så allvarligt... Men jag har varit med om liknande grejer. Jag är spec.sjuksköterska och jobbar sedan många år på akuten. Det händer, kanske inte ofta men, då och då att man får in kvinnor med olika former av symtom som senare visar sig vara gravida. Jag frågar alltid fertila kvinnor om de är gravida mest för att inte missa det i stressen och ge ett läkemedel man inte får ge, men även för att de själva ska fundera över sannolikheten. Ibland får man som svar att "näähää, det är en omöjlighet, för jag har inte haft sex på fyra månader, eller jag äter piller, eller nej, jag kan inte få barn för jag har PCO". Och sen när man ändå är misstänksam och kollar urinen visar det sig att att de plussar och är rätt många veckor in i graviditeten. Det krävs dock att man är rätt kraftig för att man inte ska kunna se att någon är höggravid.
    Men det sista måste jag protestera emot!!

Min farmor och min mor syntes det knappt nåt alls på även om de var smala som stickor! Även när de vart höggravida...

Samt känner jag en som även hon är smal som en sticka, som upplevde ungefär det som beskrivs i TS. Hon hade enorma magsmärtor, åkte in akut då de trodde det handlade om brusten blindtarm då hon kräktes och sådär...
    Hon åkte hem med en liten tös efter någon vecka, fick ett kristeam första tiden på sjukhuset då hon inte förstått att hon var gravid, syntes INGENTING på denna magra varelse... Bebisen låg långt bak, men var normalstor... Ett mysterie att det inte syns, men det existerar.
    Respektera andra för dess åsikter och att inte alla tänker likadant som du...
  • Theta

En av mina vänners mamma vägrade de släppa in på förlossningen när det var dags, "för hon skulle minsann bara göra ett ultraljud"..

Hon hade så liten mage, så det såg ut som hon precis kommit från ett julbord typ. Hon fick tvinga dem att ta hennes idhandligar och kolla hennes journal för att se att hon verkligen var gravid i 9:e månaden..

Vissa får nästan ingen mage alls, jag fick inte min mage förrän vid v 25, då kunde man se att jag var gravid, men många trodde att jag gått typ 15 veckor eller något.. Drömmer

¤l Cassandra 100331 l¤
  • Theta
    Theta skrev 2010-10-22 11:59:20 följande:
    En av mina vänners mamma vägrade de släppa in på förlossningen när det var dags, "för hon skulle minsann bara göra ett ultraljud"..

Hon hade så liten mage, så det såg ut som hon precis kommit från ett julbord typ. Hon fick tvinga dem att ta hennes idhandligar och kolla hennes journal för att se att hon verkligen var gravid i 9:e månaden..

Vissa får nästan ingen mage alls, jag fick inte min mage förrän vid v 25, då kunde man se att jag var gravid, men många trodde att jag gått typ 15 veckor eller något.. Drömmer
    Kan tillägga att hon väger ca 55 kg idag, och har alltid  varit smal och legat på ca 50 kg. Hon gick upp typ 1 kg under båda sina graviditeter Tungan ute
    ¤l Cassandra 100331 l¤
  • Pinuppan
    Amazina skrev 2010-10-22 11:51:56 följande:
    Kan tänka mig att man ser mycket...både bra o dåliga *ush ryser*
    SPRÄCK ramar o normer! Kom upp ur din konservativa burk o RÖSTA PÅ MIG ;)
  • Macina

När jag låg inne på BB, fanns där en kvinna som fött en dotter, dagen före.
    Hon hade åkt in till sjukhuset med magsmärtor. Man hade undersökt henne och till slut gjorde man ett ultraljud. Hon förstod ingenting när hon skickades till förlossningen och barnmorskan fick berätta för henne när hon hade krystvärkar.

Ut kom en frisk liten tös.

Hon var jättechockad och hade absolut ingenting hemma. Hon hade haft mensen, precis som vanligt. Inga symptom. Hon hade gått upp lite grann i vikt, men ingenting som hon tänkte så mycket över..

Svar på tråden In på akuten med magsmärtor. Hem från förl. med bebis