• Mammas gossar

Tips o råd-

Hej på er.

Jag har två pojkar snart 2 rsp 4.½ år.
    Våran hemma miljö är hemsk.
    Vår lille har alltid varit väldigt gnällig, temperamenstfull och inte lätt att tas med.
    Vår store är ganska lugn till humöret men är väldigt aktiv.
    Han lyssnar inte utan gör allt tvärtom-
    Dem tillsammans bråkar mer o mer för varje dag.
    Vi har aldrig en lugn måltid utan dem kastar bestick o springer från matbordet hela tiden.

Jag o maken är trötta, o vet inte hur vi ska vara i vårt förhållningssett.
    Nu har det var " lugnar du dig inte så får du inte göra det", jag gillar inte att hota sen så hjälper det inte heller.
    Finns det nått annat belöningssystem man kan testa eller andra tips om hur vi ska få en hamronisk hemma miljö, jag har generaliserat ångestsymdrom, vilket gör att jag är extra känslig för streds o liknande. Jag orkar inte ha det så här.

Bemöt andra som du själv vill bli bemött.
  • Svar på tråden Tips o råd-
  • kutiom

Det låter inget vidare men jag förstår inte riktigt vad ni gör när pojkarna sätter igång. Är det bara hot? Inga konsekvenser? Om mitt barn skulle få för sig att t.ex. kasta bestick så hade hon snällt fått plocka upp dom alternativt gå från bordet. Kan ni inte hota med att gör ni så så händer detta istället för att dom t.ex. inte får titta på tv den kvällen. Inte mycket till tips, tyvärr, men allt jag kan komma på.

• Mammas gossar
    kutiom skrev 2010-10-23 18:36:17 följande:
    Det låter inget vidare men jag förstår inte riktigt vad ni gör när pojkarna sätter igång. Är det bara hot? Inga konsekvenser? Om mitt barn skulle få för sig att t.ex. kasta bestick så hade hon snällt fått plocka upp dom alternativt gå från bordet. Kan ni inte hota med att gör ni så så händer detta istället för att dom t.ex. inte får titta på tv den kvällen. Inte mycket till tips, tyvärr, men allt jag kan komma på.
    Jo, så säger vi hela tiden. O då får vår stora inte heller tex titta på tv den kvällen. Jasg försöker varas konsekvent men all energi går åt hela tiden, det var det jag menade. Är säkert jättemånga som har samma problem med trots o liknande men hur kan man göra för att det ska bli smidigt. Jag vill inte vara en gapig mamma men att vara pedagogisk hela tiden är mer än jag klarar av, mitt tålamod räcker inte hur långt som helst.

Det är också svårt nu att göra det lika för båda, för våran två åring förstår ju inte på samma sätt som vår store.
    Då känns det som man lägger över mer på vår store än den lille, känns fel.
    Bemöt andra som du själv vill bli bemött.
Svar på tråden Tips o råd-