• Molntussen1

Hjälp ang SGI, tack!

Hej!
    Väntar vårt första barn i början av november.

Har hel havandeskapspenning nu men de 10 sista dagarna får man ju ingen
    ersättning från FK.

Måste man ta ut FP-dagar eller semester för att behålla sin SGI dessa 10 dagar (eller mer)?

Eller kan man vara hemma tills barnet tänker titta ut utan ersättning alls, utan att SGI;n sjunker?

Tacksam för svar!

~*~ Vi 2 ska äntligen bli 3 ~*~
  • Svar på tråden Hjälp ang SGI, tack!
  • bellsii
    Molntussen1 skrev 2010-10-22 12:34:09 följande:

Hej!
    Väntar vårt första barn i början av november.

Har hel havandeskapspenning nu men de 10 sista dagarna får man ju ingen
    ersättning från FK.

Måste man ta ut FP-dagar eller semester för att behålla sin SGI dessa 10 dagar (eller mer)?

Eller kan man vara hemma tills barnet tänker titta ut utan ersättning alls, utan att SGI;n sjunker?

Tacksam för svar!

Sgi sjunker väll inte , du kan va hemma utan pengar om du vill. det är ditt val bara bra om man kan sprara dagarna tills bebben tittat ut.
  • pussgurkan86
    bellsii skrev 2010-10-22 12:51:16 följande:
    Sgi sjunker väll inte , du kan va hemma utan pengar om du vill. det är ditt val bara bra om man kan sprara dagarna tills bebben tittat ut.
    men då får hon ju ett glapp mellan jobb och fp?? bäst hon ringer fk och frågar för jag tror sgi sjunker.
  • bellsii
    pussgurkan86 skrev 2010-10-22 12:52:56 följande:
    men då får hon ju ett glapp mellan jobb och fp?? bäst hon ringer fk och frågar för jag tror sgi sjunker.
    Jag tog inte ut några pengar  dessa dagar, utan ansökte om Fp from Bf nu var ju han 10 dagar längre i magen än beräknat så då tog jag ju ut Fp men inte dessa dagar som Ts menar.  Min sgi sjönk inte men som sagt Ring och kolla får du det bästa svaret!
  • mammabamma

NEJ...din SGI påverkas inte. Du är hemma föräldraledig oavsett om du tar ut pengar för det eller inte. Inte förren barnet fyllt 1 år måste du tänka på hur många dagar du tar ut för att skydda SGI.

• älskarlivet81
    pussgurkan86 skrev 2010-10-22 12:52:56 följande:
    Det spelar ingen roll.. Jag var halvtidssjukskriven till bf, sista 14 dagarna jobbade jag inte alls, utan fick bara min sjukpenning. Tog sen inte ut föräldradagar förrän nu i september tror jag det var, så det var väl 2-3 månader jag inte tog ut någonting alls..
  • Molntussen1

Hej alla och tack för era svar :)
    Jag mailade faktiskt FK och fick svar att det inte skulle påverka SGI:n då
    den är skyddad 6 månader innan förlossningen :) Så jag kan med andra ord
    vara hemma utan att ta någon semester/FP :) Super!

Tack tack!Glad

~*~ Vi 2 ska äntligen bli 3 ~*~
Svar på tråden Hjälp ang SGI, tack!