Jag ringde och försökte ta reda på det där och pratade då med en "expert".. och tydligen, när de står 0,5 % alkohol så innebär det att det finns upp till 0,5 % alltså nästan i stil med "spår av nötter" han sa även att det finns undersökningar som visar att små mängder alkohol inte är skadligt för fostret, däremot är det väldigt osäkert att säga exakt när det övergår och blir skadligt därför säger man att gravida ska undvika alkohol helt.
När de handlar om så små mängder som du verkar tänka dig så är de nog säkerligen lugnt, men man ska komma också att män förbränner betydligt mer av alkoholen i magsäcken medan våran magmun fungerar annorlunda och släpper igenom mer alkohol till övriga organen. Plus att kvinnor har mindre kroppsvätska än män och när man läser generella undersökningar så utgår de ofta ifrån män så lite vaksamhet skadar aldrig. (även mot expertens uttalande).
Summan av kardemumman, Jag undviker allt!
Men det finns ju många 0,0% alternativ nu som ser ut som "riktiga" öl osv. När jag va iväg på en fest så hade dom fri bar, jag passade på att gå dit när ingen såg och fick alkoholfritt vin i mitt glas, va ju ingen som visste om de var alkohol eller inte. Ska man på en hemma fest och inte vill att någon ska veta så kan man ju köpa en billigare flaska vin med skruvkork och hälla ut innehållet å sedan fylla på med alkoholfritt. :P