• SötaSarah

Alkoholfri cider?

Den alkoholfria cidern på ICA och sådär, som det står alkoholfri är det ju liiiite i,... Men är dom okej att dricka som gravid? Om det händer nån gång? Ska t ex på tjejmiddag nästa helg och lite roligare än att dricka kanske cola... : ) Spec när man inte vill berätta ngt om graviditeten än!

• Svar på tråden Alkoholfri cider?
  • mrs lundin

helt alkoholfri cider får inte heta cider, så det brukar heta typ äppeldryck med ciderkaraktär! Men den som det bara är lite i kan man nog dricka som gravid, om man inte dricker stora mängder iaf.

• La Lola

Det skulle inte få kallas alkoholfritt om det inte räknades som det......

Det finns alkohol i fil o juice oxå o många andra livsmedel.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • PruttPottan

Säg att du tar pencillin då? Om du nu absolut inte vill berätta eller dricka. Eller ta med dig något som du känner dig bekväm med och låtsas om att det är nåt nytt som du bara måste pröva?

• SötaSarah

Jag undrar bara om det går att dricka den finns ju cider det står alkoholfri på och jag dricker gärna den isf men kan ju vara upp till 0,5% eller ngt sånt ändå

• La Lola
    SötaSarah skrev 2010-10-22 14:08:59 följande:
    Jag undrar bara om det går att dricka den finns ju cider det står alkoholfri på och jag dricker gärna den isf men kan ju vara upp till 0,5% eller ngt sånt ändå
    La Lola skrev 2010-10-22 12:50:27 följande:
    Det skulle inte få kallas alkoholfritt om det inte räknades som det......

Det finns alkohol i fil o juice oxå o många andra livsmedel.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • listo
    SötaSarah skrev 2010-10-22 14:08:59 följande:
    Ja, det är helt okej att dricka den som gravid. 0.5% alkohol är så lite att det förbränns redan i magsäcken, det når aldrig ut i blodomloppet.

För övrigt (som kommentar på ett annat av inläggen i tråden) så är det bara en gammal myt att man inte får dricka alkohol när man äter penicillin. Däremot är det förstås rätt klokt att inte dricka några större mängder alkohol när man har en infektion i kroppen (som man kanske äter penicillin mot), men det har alltså inte med penicillinet att göra... mer info om detta finns här: www.smittskyddsinstitutet.se/smittskydd/arkiv/myter-och-folktro/myter--alkohol-slar-ut-antibiotika/
    Nämen det ÄR så. Jag hörde det av en som hade hört det på FL...
  • PruttPottan
    listoplisto skrev 2010-10-22 18:49:14 följande:
    Ja, det är helt okej att dricka den som gravid. 0.5% alkohol är så lite att det förbränns redan i magsäcken, det når aldrig ut i blodomloppet.

För övrigt (som kommentar på ett annat av inläggen i tråden) så är det bara en gammal myt att man inte får dricka alkohol när man äter penicillin. Däremot är det förstås rätt klokt att inte dricka några större mängder alkohol när man har en infektion i kroppen (som man kanske äter penicillin mot), men det har alltså inte med penicillinet att göra... mer info om detta finns här: www.smittskyddsinstitutet.se/smittskydd/arkiv.../
    Hoppla! Ja då vet man det, tack för info =)
  • Ekorrfamiljen

Det finns även god alkoholfri öl på ICA och alkoholfritt (under 0,5 %) vin på bolaget. Jag tycker det är helt okej att dricka dem, även när jag inte är gravid. *gillar inte att bli berusad, men gillar smaken av öl och vin*

Gud hjälper den som hjälper sig själv.. Inte f*n blev jag med barn för det!
  • Pierre F
    http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=1957&sortfield=Default&sortdirection=Ascending&hitsoffset=0&page=1&searchview=All&groupfiltersheader=Default&artikelId=746324&varuNr=1957&filters=searchquery%2c

http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=1971&sortfield=Default&sortdirection=Ascending&hitsoffset=0&page=1&searchview=All&groupfiltersheader=Default&artikelId=745565&varuNr=1971&filters=searchquery%2c
  • Högskola

Jag ringde och försökte ta reda på det där och pratade då med en "expert".. och tydligen, när de står 0,5 % alkohol så innebär det att det finns upp till 0,5 % alltså nästan i stil med "spår av nötter"  han sa även att det finns undersökningar som visar att små mängder alkohol inte är skadligt för fostret, däremot är det väldigt osäkert att säga exakt när det övergår och blir skadligt därför säger man att gravida ska undvika alkohol helt.   

När de handlar om så små mängder som du verkar tänka dig så är de nog säkerligen lugnt, men man ska komma också att män förbränner betydligt mer av alkoholen i magsäcken medan våran magmun fungerar annorlunda och släpper igenom mer alkohol till övriga organen. Plus att kvinnor har mindre kroppsvätska än män och när man läser generella undersökningar så utgår de ofta ifrån män så lite vaksamhet skadar aldrig. (även mot expertens uttalande).

Summan av kardemumman, Jag undviker allt!   

Men det finns ju många 0,0% alternativ nu som ser ut som "riktiga" öl osv. När jag va iväg på en fest så hade dom fri bar, jag passade  på att gå dit när ingen såg och fick alkoholfritt vin i mitt glas, va ju ingen som visste om de var alkohol eller inte. Ska man på en hemma fest och inte vill att någon ska veta så kan man ju köpa en billigare flaska vin med skruvkork och hälla ut innehållet å sedan fylla på med alkoholfritt. :P 

Svar på tråden Alkoholfri cider?