• arkeologitjejen

Någon tandläkare eller kunnig som kan svara? Rotfylla eller dra ut?

Har gått och dragits med en tand som gjort ont under en lång tid och var därför hos tandläkaren idag. Gick till en ny som öppnat i samma port som mig då jag precis fått barn och jag inte hade möjlighet att åka till min ordinarie som det är svårt att ta sig till.

Det konstaterades att tanden var sprucken på två ställen och att det var en ordentlig infektion runt roten på tanden. Sprickorna var så djupa att han var tvungen att borra för att se hur djupt de gick. Han lagade sedan provisoriskt och gav mig valet att rotfylla tanden (två kanaler) eller att dra ut tanden (andra bakifrån i nedre käken). Han förordade rotfyllning, men sa samtidigt att med det skicket tanden var i så kunde det vara så att den ändå måste dras om några månader till ett år, men att han trodde/hoppades att den skulle hålla mycket längre. Bättre besked fick jag inte och han var stressad.

Jag sitter nu med massor med frågor och har precis gått på föräldraledighet och måste minimera kostnaderna då vår bil samtidigt havererat. Jag lutar åt att dra ut tanden, men har egentligen inga bra argument för något annat än att jag är lite lätt rädd för att rotfylla och det är ett stort och kostsamt ingrepp och om det inte håller så vet jag inte varför jag skall betala 5000 för det när det kostar 1500 att dra ut eländet?

Vad ska jag göra? Vilket är bäst? Ska jag bara dra ut den, eller skall jag satsa på rotfyllning?

Linnea 080310 & Elisabeth 100922
  • Svar på tråden Någon tandläkare eller kunnig som kan svara? Rotfylla eller dra ut?
  • Kojbe

rotfylla för annars får du en massa andra problem på köpet om du drar ut den.  Men å andra sidan så OM den är i SÅ dåligt skick vetta fanken om jag inte hade valt de skulle dra ut den.

• Venna

Jag skulle nog också ha valt att rotfylla och hoppas på att den håller sig!

Även om det är en tand långt bak så skulle jag inte vilja ha en glugg, och dessutom är det väl en tuggtand som kan vara bra att ha?! Hålet mellan tänderna måste väl bli ganska stort om du drar ut den? jag tänker att det kanske är lätt att få infektioner i tandköttet där sen, om man ex äter hårt bröd som kanske ger små sprickor? Fast nu spekulerar jag bara, jag vet inte riktigt hur det ser ut när det läker ihop efter att ha dragit ut en såpass stor tand.

• arkeologitjejen

Tack för svaren. Jo, jag lutar åt att dra ut den då den är i så dåligt skick. Inte kul med glugg, men mindre kul att betala flera tusen för något som de inte kan garantera håller mer än tre månader.

• Cs mamma

Dra ut!

Pga extrem tandläkarskräck som yngre (har blivit bättre) har jag tvingats dra ut 3 sk tuggtänder det är en på varje förutom vänster uppe som är komplett. Det syns inte! Det ställer inte till det när det gäller att tugga, gluggarna blir dessutom mindre med tiden.

Visst inte skoj att ha gluggar men bara du vet mer eller mindre, ok din tandläkare också.
    Jag önskar att jag inte var i denna sits men det är inget jag bryr mig om eller ens tänker på någonsin. Jag grundar mitt beslut på att många vänner har genomgått dyra och smärtsamma rotfyllningar och sen ändå tvingats dra ut tanden, dom har gå beklagat sig till mig och då fått veta att jag saknar 3 tänder till deras förvåning. Visst rädda om det går men om oddsen är så kassa och ekonomin lika så så dra!

R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • Menhir

Jag antar att det är den första stora tuggtanden? Den tanden är viktig för tuggningen och de flesta brukar sakna den! Dessutom kan den vara svår att ersätta senare (och man får ingen ersättning från Fk om man vill ersätta den med en bro eller implantat). Är det sista tanden i raden (visdomstanden borträknat) brukar fler acceptera att sakna den men om den tas bort är den oftast väldigt svår att ersätta.

Normalt har man 1 års garanti på rotfyllningen dvs om du inte kan behålla tanden då tar tandläkaren bort den utan kostnad - men gör upp det med tandläkaren innan.

Jag hade definitivt först provat rotfyllning innan jag tog bort tanden. Jag antar att du är hyfsat ung och ska använda dina tänder i bra många år till. Rätt som det är måste man ta bort en tand som inte kan räddas på något vis och risken är att du då står i ett svårt läge och med få elelr knepiga möjligheter att ersätta förlorade tänder.

Min rekommendation (som givetvis inte baseras på hur just din tand ser ut): rotfyll tanden och sätt på en bra plastfyllning. Avvakta sedan 1 år och kontrollera tanden. Om den inte fungerar bra - ta bort den. Om den fungerar bra bör du sätta en krona på tanden för att förlänga hållbarheten och maximera nyttan med tanden.

Hoppas du fick lite mer beslutsunderlag men din tandläkare som har sett tanden är givetvis bättre att resonera med.

Menhir, leg tandläkare

• arkeologitjejen
    Menhir skrev 2010-10-24 12:41:38 följande:
    Jag antar att det är den första stora tuggtanden? Den tanden är viktig för tuggningen och de flesta brukar sakna den! Dessutom kan den vara svår att ersätta senare (och man får ingen ersättning från Fk om man vill ersätta den med en bro eller implantat). Är det sista tanden i raden (visdomstanden borträknat) brukar fler acceptera att sakna den men om den tas bort är den oftast väldigt svår att ersätta.

Normalt har man 1 års garanti på rotfyllningen dvs om du inte kan behålla tanden då tar tandläkaren bort den utan kostnad - men gör upp det med tandläkaren innan.

Jag hade definitivt först provat rotfyllning innan jag tog bort tanden. Jag antar att du är hyfsat ung och ska använda dina tänder i bra många år till. Rätt som det är måste man ta bort en tand som inte kan räddas på något vis och risken är att du då står i ett svårt läge och med få elelr knepiga möjligheter att ersätta förlorade tänder.

Min rekommendation (som givetvis inte baseras på hur just din tand ser ut): rotfyll tanden och sätt på en bra plastfyllning. Avvakta sedan 1 år och kontrollera tanden. Om den inte fungerar bra - ta bort den. Om den fungerar bra bör du sätta en krona på tanden för att förlänga hållbarheten och maximera nyttan med tanden.

Hoppas du fick lite mer beslutsunderlag men din tandläkare som har sett tanden är givetvis bättre att resonera med.

Menhir, leg tandläkare
    Tack snälla för svar! Det där var mer information än vad jag fick av min tandläkare. Ska ta en ordentlig funderare, men just nu har jag så ont efter att han borrade upp i fredags och fyllde igen den efteråt att jag bara vill få något gjort snabbt. Ska ringa min ordinarie tandläkare imorgon och se vad hon säger, för jag tror inte jag vill gå tillbaka till den här tandläkaren som inte ville svara på frågor.
  • arkeologitjejen
    Menhir skrev 2010-10-24 12:41:38 följande:

Menhir, leg tandläkare
    Ja, det är andra tanden inifrån om man räknar bort visdomstanden, alltså, första stora tanden. Den har dock som sagt två sprickor och har krånglat i åratal och han sa inget om garanti utan bara att han trodde den kunde hålla i "två-tre månader", men längre om jag har tur. Har faktiskt inte så mycket pengar att bara lägga på en rotfyllning som håller i tre månader, men om man kan få en garanti på att det är något som fungerar så lägger jag gärna pengarna på det, även om det kommer svida rejält i plånboken då flera nödvändiga saker här hemma gått sönder samtidigt (inklusive bilen som får körförbud om två veckor).
Svar på tråden Någon tandläkare eller kunnig som kan svara? Rotfylla eller dra ut?