Någon tandläkare eller kunnig som kan svara? Rotfylla eller dra ut?
Har gått och dragits med en tand som gjort ont under en lång tid och var därför hos tandläkaren idag. Gick till en ny som öppnat i samma port som mig då jag precis fått barn och jag inte hade möjlighet att åka till min ordinarie som det är svårt att ta sig till.
Det konstaterades att tanden var sprucken på två ställen och att det var en ordentlig infektion runt roten på tanden. Sprickorna var så djupa att han var tvungen att borra för att se hur djupt de gick. Han lagade sedan provisoriskt och gav mig valet att rotfylla tanden (två kanaler) eller att dra ut tanden (andra bakifrån i nedre käken). Han förordade rotfyllning, men sa samtidigt att med det skicket tanden var i så kunde det vara så att den ändå måste dras om några månader till ett år, men att han trodde/hoppades att den skulle hålla mycket längre. Bättre besked fick jag inte och han var stressad.
Jag sitter nu med massor med frågor och har precis gått på föräldraledighet och måste minimera kostnaderna då vår bil samtidigt havererat. Jag lutar åt att dra ut tanden, men har egentligen inga bra argument för något annat än att jag är lite lätt rädd för att rotfylla och det är ett stort och kostsamt ingrepp och om det inte håller så vet jag inte varför jag skall betala 5000 för det när det kostar 1500 att dra ut eländet?
Vad ska jag göra? Vilket är bäst? Ska jag bara dra ut den, eller skall jag satsa på rotfyllning?