• Hjärtat är den stora hjärnan

Fler gravida lärare, eller någon som nyligen blivt föräldraledig...?

Väntar barn i slutet av året och har en massa frågor och funderingar.
    Finns det fler lärare därute som vill dela tankar, tips och annat kan vi hjälpas åt här.
    Det ät ju inte helt enkelt det här med alla regler och möjligheter man står inför, ex. det här med att lägga upp f.l. på bra sätt, gå i tjänst på lov mm.
    Hur har ni andra tänkt?

• Svar på tråden Fler gravida lärare, eller någon som nyligen blivt föräldraledig...?
  • Haligh

Här är en! BF den 25/12, första barnet. Har varit och lyssnat på ett par föreläsningar som facket har ordnat och har hyfsad koll!

Det som skiljer "oss" åt är vi har rätt att gå i tjänst med full lön på loven, men man får bara dela upp i tre perioder per kalenderår. Själv har jag tänkt att gå någon vecka innan avslutningen, och kan då gå i tjänst jul-, sport- och påsklov. Är du ferieanställd (med 45-timmarsvecka och ledig större delen av sommarlovet)? Sommarlovet är nämligen inarbetad tid så där måste man ha jobbat hela läsåret för att få full betalning. MEN de första 120 fl-dagarna är ferielöngrundande så i mitt fall kommer jag ha nästan hela lovet inarbetat ändå. Om jag skulle vara borta nästa läsår också så får man ingenting (alltså funkar det precis som semester). Man kan ta ut föräldrapenning på sommaren om man vill, vare sig man har inarbetad ferielön eller inte, fast man kanske hellre sparar på sina dagar lite

Tack för svar.
    Genast föds följdfrågor:
    jag kommer sluta jobba några veckor före jullovet. Eftersom man får gå i tjänst tre gånger per kalenderår borde jag då kunna göra detta jul -10, sportlov -11, påsklov -11 och höstlov -11 (och i direkt anslutning till det sen fortsätta jobba)?
    Ang. de 120 första dagarna som är semesterlönegrundande:
    Måste jag ta ut föräldrapenning eller räcker det med att jag är tjänstledig (föräldraledig)?
    Kan jag bara tu ut lön under sommarlovet utan att gå i tjänst (som inarbetad lön)?

• Mina 78

Ja precis så kan du göra.  De 120 dagarna är de dagar du är tjänstledig och har ingenting med om du tar ut föräldrapenning eller inte. På sommarlovet ska du inte gå i tjänst om du vill kunna plocka ut fp dagar, lönen får du oavsett. Däremot kan det vara bra att gå i tjänst om din man vill kunna ta ut fp-dagar, eftersom man ju nte kan vara föräldraledig samtidigt. 

Jobbar du privat eller kommunalt? Det finns vissa skilnader exempelvis vad som gäller för julledigheten 

Förresten, detta med A-dagar:
    är det säkert att rektor i kommunal skola inte får beordra in lärare på sport- och påsklov?
    Detta höstlov ska vi arbeta ett par dagar när eleverna har lov, men höstlovet kanske inte omfattas av samma regler..?

Jag planerar att gå tillbaka i tjänst till höstlovet -11 och sen jobba heltid medan min man är hemma med knodden tills h*n börjar på dagis i aug. -12.
    Hur blir det då under sommaren -12 med SGI och annat som är viktigt att tänka på?
    Jag kommer ju inte att ha arbetat in full ferielön för den sommaren och barnet kommer att vara över ett år.

• Archandra

Jag jobbar fem dagar till innan jag går på föräldraledighet måndag v 45. Det ska bli jätteskönt, för jag börjar vara rejält trött i ryggen och har hyfsat ont i fogarna. Alla trappor på jobbet börjar vara en pärs!

Den administrativa chefen på skolan är mycket tydlig i att rektor har rätt att beordra in lärare på lov om det finns arbetsuppgifter för lärare att göra (ex rättning, betygsättning). Däremot vet jag inte hur vanligt det är att det faktiskt finns några arbetsuppgifter. Som det ser ut nu lutar det trots allt åt att jag kommer att jobba lite på jullovet med betygsättning av de kurser som tar slut vid jul.

Min man (som också är lärare) och jag kommer att lägga upp föräldraledigheten så att jag är hemma till sommarlovet, men går i tjänst under jul, sportlov och påsklov. Däremot kommer jag inte att gå i tjänst under sommaren eftersom vi fortfarande har många dagar kvar av första dotterns föräldrapenning (och det är skönt att ha lite extra pengar under sommaren). Sedan kommer vi antagligen att dela på föräldraledigheten under HT -11, medan maken tar ut VT -12 (och går i tjänst under jul, sportlov och påsklov).

• Karla79

Ett tips är att du kollar upp med din arbetsgivare om ni har ett sådant kollektivavtal som ger lite extra pengar. (Alltså utöver pengarna från Försäkringskassan) Då ska den första perioden du är föräldraledig vara minst 90 dagar sammanhängande. Jag missade denna "bonus" eftersom jag gick i tjänst på jullovet vilket ledde till att min första period bara var en månad lång, eftersom jag inte visste om att dessa extra pengar fanns att tillgå. Fast jag fick ju lön på lovet och det var ju inte så dumt heller.

• Haligh

Man är inte skyldig att arbeta på sport- och påsklov för man ska inte diskrimineras och ingen annan lärare jobbar då (om man är ferieanställd vill säga), vänd er till facket om rektor tjafsar om det! Däremot är höstlovet inte lov, bara torsdag och fredag resten studiedagar så då förväntas man nog jobba om man är i tjänst. Så är det iaf på de kommunala här i stan! Den sk bonusen är föräldrapenningtillägg, tror man ändå tjänar mer på att "jobba" på jullovet än att erhålla de 10%? hur som helst så får man för den tiden man har hunnit vara ledig!

• Gaytjej

En fråga till er lärare som har elller ska gå på föräldraledighet. Har ni fått någon tid för överlämning till er vikarie? Alltså t ex tid till sammanställning av dokumentation om vad som gjorts/ska göras/, info om elever etc? Med tid menar jag t ex att ni fått gå dubbelt med vikarien under en viss tid eller kanske blivit befriad från ngn annan arbetsuppgift.

Svar på tråden Fler gravida lärare, eller någon som nyligen blivt föräldraledig...?