• Malin8903

Vi som har mist en förälder i ung ålder

Jag skulle vilja starta en tråd för oss som mist någon av våra förälder när vi var unga.

Jag miste min pappa i cancer när jag var 12 (han blev 49 år), han kämpade i 2 år men tillslut kom beskedet att de inte kunde göra något när de upptäckt att cancern hade spridit sig så han dog någon månad efter det(vill jag minnas).

Jag i någon slags bubbla kändes det som man gick till skolan och gjorde det man skulle göra men det kändes ändå som att man inte var riktigt närvarande.

Inte förrens jag var 17-18 kunde jag berätta för en vän hur dödsdagen var och hur begravningen var( jag skrev även ner allt i en blogg som inte finns kvar tyvärr)
    och efter det så kändes det som att en sten från mina axlar försvann, jag kom ut ur min lilla "bubbla" och såg saker och ting med andra ögon.

Nu efter 9 år så har jag sambo och lever mitt liv som en lycklig människa vilket jag aldrig trodde att jag skulle göra.

Så hur kom ni igenom sorgen? pratade ni med någon eller var ni som mig och gick flera år utan att prata om det? gick ni till psykolog?

Hur minns ni era föräldrar? Själv så vet jag inte om jag minns honom på "rätt" sätt eller om vissa minnen bara är påhittade eller nått....

Berätta gärna er histora!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-09 10:44
    Om ni vill så får ni gärna skriva något roligt/bra minne ni har av era förälder:)

Jag har ett minne av att när pappa kollade på trav på tv så låg han alltid ner och jag kom och la mig med mitt huvud på hans bröst och andades in hans lukt(han luktade väldigt gott) och det var bara han och jag just då. Detta hände nästan varje gång han kollade på trav.

• Svar på tråden Vi som har mist en förälder i ung ålder
  • frupoulsen

hej jag miste min mamma när jag var 19 , hon dog också i cancer , kommer inte ihåg så mycket av det som hände sedan , min äldsta dotter föddes 16 dagar innan min mamma dog.
    det var mycket att ta in på en gång så jag la min fokus på min lilla dotter och har aldrig riktigt fått sörja min mamma.

kommer varken ihåg begravningen eller avskedet på sjukhuset , det är nu 7 år sedan men det känns som igår känslo mässigt alltså.

nu är jag gift , har nyss fått en dotter till och är lycklig , men det känns ändå som det fattas nåt hela tiden , iband glömmer jag att hon är död och kommer på mej själv när jag slåt hennes mobil nummer =(

jag skulle ha behövt stöd och hjälp då för 7 år sedan men fick ingen

jag vet att jag alltid kommer sakna henne men jag vet att livet går ju vidare och att man inte kan leva i det gamla , men ont gör det varje dag , fast man är lycklig

• Malin8903
    frupoulsen skrev 2010-10-22 13:44:23 följande:
    hej jag miste min mamma när jag var 19 , hon dog också i cancer , kommer inte ihåg så mycket av det som hände sedan , min äldsta dotter föddes 16 dagar innan min mamma dog.
    det var mycket att ta in på en gång så jag la min fokus på min lilla dotter och har aldrig riktigt fått sörja min mamma.

kommer varken ihåg begravningen eller avskedet på sjukhuset , det är nu 7 år sedan men det känns som igår känslo mässigt alltså.

nu är jag gift , har nyss fått en dotter till och är lycklig , men det känns ändå som det fattas nåt hela tiden , iband glömmer jag att hon är död och kommer på mej själv när jag slåt hennes mobil nummer =(

jag skulle ha behövt stöd och hjälp då för 7 år sedan men fick ingen

jag vet att jag alltid kommer sakna henne men jag vet att livet går ju vidare och att man inte kan leva i det gamla , men ont gör det varje dag , fast man är lycklig
    Jag kommer ihåg begravningen och avskedet ganska väl men jag skulle vilja komma ihåg lite bättre hur han var innan han blev sjuk, för när han var sjuk så var han smal och svag och orkade inte göra så mkt och han kunde inte gå upp i vikt eftersom de hade operarat bort magsäcken så allt rann bara igenom honom i princip....

Men har du inte pratat om hur du känner osv med någon? även om det har gått lång tid så måste du hinna sörja henne om du nu inte fick göra det i början...

Jo livet går vidare men de som säger " men det har ju gått så lång tid du måste glömma det som hänt" (som jag har varit med om ett antal gånger) De fattar inte man kan inte bara glömma en sån sak utan man lär sig bara att leva med det....och saknaden finns alltid där...
  • shitvadjaghatar

Min mamma dog när hon var 35 år gammal, då var jag 12 år och både jag och min mormor såg hennes död som en stor lättnad, det var skönt mitt i sorgen att hon var död. Efter lång tids sjukdom så...

Har aldrig pratat med någon om det rent professionellt, men man har nog behov av det trots allt.

• Malin8903
    shitvadjaghatar skrev 2010-10-22 14:33:47 följande:
    Min mamma dog när hon var 35 år gammal, då var jag 12 år och både jag och min mormor såg hennes död som en stor lättnad, det var skönt mitt i sorgen att hon var död. Efter lång tids sjukdom så...

Har aldrig pratat med någon om det rent professionellt, men man har nog behov av det trots allt.
    Okej, Men känns skönt att ni ändå kan se se det som en "lättnad" eller? även om man vill ha kvar sina föräldrar så vill man ju inte se dom lida heller....

Nej jag har inte heller pratat med någon professionell, men har börjat prata mer och mer om honom med min sambo osv och bara det känns som en lättnad....
  • Anonym

Min pappa gick bort i cancer när jag var 13. Han hade då varit sjuk i många många år från och till så var skönt för honom att han fick lämna allt lidande. Men jag minns att jag hade svårt att acceptera att han försvann ifrån mig, jag hoppades in i det sista att han skulle bli frisk igen.

Jag gick tillbaks till skolan, kändes nästan som vanligt igen men lite mera spänt. Sorgen kom flera år efter då en kämpig tonårsperiod med dålig vänskap och en mor som träffade en ny kille. Tyckte det var otroligt jobbigt att se henne med en ny och hur hon förändrades. Det resulterade i mycket bråk oss emellan. Vi pratade heller aldrig så mycket om min far. Så har än idag svårt att tala om min far och undviker gärna ämnet då jag är rädd för hur jag skall reagera, kanske börjar gråta.

Sen är jag väl inne i en period där jag tänker mycket på hur mitt liv skulle se ut med min far i livet. Har svårt att säga att jag minns han, som ts svårt att minnas rätt. Men brukar minnas glada stunder, där han var glad. Men jag vet att jag måste börja prata mer om min far för min egen del.

Ser jag tillbaka på mitt liv hade jag sett att en professionell hade pratat med oss i familj eller enskilt då jag hade/har svårt att prata om känslor. Men man lär sig av livet och kan ta med sig erfarenheterna i framtiden till sin egna framtida barn. 

• Axelpaxel

Hej! Jag var 23 när jag förlorade mina föräldrar, kanske jag är för gammal för tråden? Jag ringde faktiskt vårdcentralen o fick hjälp med lugnande mediciner för att orka begravningen och jag fick en tid till kuratorn men gick aldrig dit, vilket jag kan ångra idag. Men då i den stunden var jag nog inte redo, orkade inte dra upp allt för en främmande person o varje gång jag pratade om det så grät så jag beslöt mig för att vara tyst o sluta gråta, var så trött på tårarna. Än idag har jag svårt att säga att de är döda, så borde kanske ta kontakt med kurator nu istället. Rörigt inlägg! Många kramar till er andra!

Plutten 060701 & Pluttan 100829
  • Malin8903
    Anonym skrev 2011-01-03 17:52:04 följande:
    Min pappa gick bort i cancer när jag var 13. Han hade då varit sjuk i många många år från och till så var skönt för honom att han fick lämna allt lidande. Men jag minns att jag hade svårt att acceptera att han försvann ifrån mig, jag hoppades in i det sista att han skulle bli frisk igen.

Jag gick tillbaks till skolan, kändes nästan som vanligt igen men lite mera spänt. Sorgen kom flera år efter då en kämpig tonårsperiod med dålig vänskap och en mor som träffade en ny kille. Tyckte det var otroligt jobbigt att se henne med en ny och hur hon förändrades. Det resulterade i mycket bråk oss emellan. Vi pratade heller aldrig så mycket om min far. Så har än idag svårt att tala om min far och undviker gärna ämnet då jag är rädd för hur jag skall reagera, kanske börjar gråta.

Sen är jag väl inne i en period där jag tänker mycket på hur mitt liv skulle se ut med min far i livet. Har svårt att säga att jag minns han, som ts svårt att minnas rätt. Men brukar minnas glada stunder, där han var glad. Men jag vet att jag måste börja prata mer om min far för min egen del.

Ser jag tillbaka på mitt liv hade jag sett att en professionell hade pratat med oss i familj eller enskilt då jag hade/har svårt att prata om känslor. Men man lär sig av livet och kan ta med sig erfarenheterna i framtiden till sin egna framtida barn. 
    Ungefär så hade jag det med förutom att min mor väntade ganska länge innan hon träffade en ny, och jag tänker även om hur det skulle vara med min pappa i livet jag tror han och jag skulle ha en bra och rolig relation, men jag tror även om han skulle levt så skulle jag inte ha träffat min sambo som jag är lycklig med.

Innan såg jag bara nackdelar med hans död men ju längre tid det går desto mer fördelar ser jag också faktiskt....
  • Malin8903
    Axelpaxel skrev 2011-01-03 17:58:52 följande:
    Hej! Jag var 23 när jag förlorade mina föräldrar, kanske jag är för gammal för tråden? Jag ringde faktiskt vårdcentralen o fick hjälp med lugnande mediciner för att orka begravningen och jag fick en tid till kuratorn men gick aldrig dit, vilket jag kan ångra idag. Men då i den stunden var jag nog inte redo, orkade inte dra upp allt för en främmande person o varje gång jag pratade om det så grät så jag beslöt mig för att vara tyst o sluta gråta, var så trött på tårarna. Än idag har jag svårt att säga att de är döda, så borde kanske ta kontakt med kurator nu istället. Rörigt inlägg! Många kramar till er andra!
    Nä så gammal är du inte;) alla som känner att man var för ung när föräldrarna dog är välkomna:)

Ja, jag skulle faktiskt rekommendera att du pratar med någon, det hjälper oerhört mycket! prata med vem som helst i princip, någon som bry sig och som du känner dig bekväm med:) (kan gärna prata med mig om det om du skulle vilja) Kram
  • JHG

Hej, 

Jag är snart 33 år och miste min mamma för några månader sedan. Jag är inte så ung som ni andra men jag var inte var redo att förlora mamma trots att jag nog trott att jag förberedd.

Mamma blev sjuk i cancer för 13 år sedan, ett år efter att min bror tragiskt dog i en olycka. Jag har bearbetat min sorg efter min bror mycket och tyckte att jag innan mamma gick bort kände mig rätt till freds med livet. Nu känns allt kaotiskt igen.

Mamma var väldigt sjuk på slutet, hela familjen var hos henne och hon fick vara hemma, något hon önskat. Hon tyckte hemskt illa om sjukhus. Till en början så kände jag faktiskt lättnad att det var över då jag tycket det var plågsamt att se henne han ont. Vi ordande en vacker begravning där hon själv valt färger på alla blommor, en vän till mig sjöng "The Dance" en sång som passade väldigt bra in på mamma och pappa och sen sjöng solisten "Jag har hört om en stad ovan molnen", en sång mamma önskat. Allt blev väldigt värdigt och jag var närvarande hela ceremonin något jag inte var på min brors begravning,

Sen kom julen, både mamma och jag var väldigt förtjusta i julen. Jag hade hjälpt pappa att ordna allt julfint och alla samlades men utan mamma blev det väldigt tomt. Jag har två underbara barn och en fantastisk man som såg till att lyfta julstämningen men julen blev en utlösande faktor för mig där jag insåg att hon faktiskt var borta.

Nu återstår bara att åter igen smala ihop sig och försöka få rätsida på livet, känner mig bara så orkeslös just nu... 

• vakttjejen

Några dagar före nyår så dog en gammal klasskompis till mig. Vi har inte haft kontakt på 11 år, men ändå så gör det så ont. Han var pappa till två små barn. En på 5 och en på sju. Jag vill skicka något till dem och skulle vilja lite råd.

Jag har tänkt att köpa två fina inbunda böcker med vita ark i och pennor och kritor. Min tanke är att barn i mångt och mycket bearbetar sin sorg genom att måla och leka, Boken är något som de sedan kan spara. Boken kan också fungera som ett ställe där man kan kommunicera med pappa. Berätta det man vill men inte kan säga osv...låter det dumt?

Hittade även en minnesbok på nätet för barn som förlorat en förälder. Ska jag köpa en till varje barn eller en gemensam?

Gamborg Nielsen, Ida

Minnesbok
    så länge jag minns finns du

Vågar jag skicka dem. Rädd för att klampa på- känner inte hans fru eller hans familj.

Tankar och råd skulle uppskattas

Svar på tråden Vi som har mist en förälder i ung ålder