• carro79

Chihuahua med patella grad 2.

Nån som vet hur mycket det påverkar hunden? Jag ska kanske köpa en 1 årig tik, problemet är att hon har patella grad 2 på ena benet. Hur allvarligt är det? Går försäkringen på nåt extra?

Nån som vet något om det här?
    Snabba svar uppskattas då jag ska åka å titta på henne imorrn.

• Svar på tråden Chihuahua med patella grad 2.
  • nomina

ja tycker du ska ringa försäkringsbolaget först. förhoppningsvis är hon redan försäkrad eftersom hon är 1 år.
    risken finns ju att de blir operation o de e inte gratis.

stressa inte beslutet innan du kollat upp allt först. tänk på att patellan kan utveckla sig vidare till grad 3 lr 4... räkna med att INTE avla på tiken heller!
    om säljaren inte kan vänta så ser ja de som oseriöst.
    //en annan chihuahuaägare ;)

• bubblan79

kan bara hålla med ovanstående..

stressa ej. ring försäkringsbolaget och tänk på att det kan utveckla sig och bli värre och avla absolut inte på denna tik

(¯`°?.¸ ღMidsommarafton 2008 ღ ¸.?°´¯)
  • greeneyes

Ett annat tips är att kontakta chihuahuacirkeln (=rasklubben). De är kunniga och kan ge dig bra svar!

Blev mamma 070825 till en underbar dotter!
  • hmcc

Jag hade inte köpt tiken.

Det är ingen brist på vavvor så du kan hitta en frisk istället,

• carro79

Tack för alla svar! Det känns bra att det finns folk som kan lite mer om sånt här. Jag struntar nog i det då och kollar vidare:)
    Trevlig helg!

• nomina

trevlig helg o lycka till i ditt letande. blir lite avis o e så valpsugen!! =)

• Carinastina

Jag har en chihuahua med exakt samma problem, Är fodervärd och nu skall det bestämmas pris vid köp. Hon ska ej paras utan bara som sällskap. Tyvärr ställer inte försäkringsbolaget upp där då just chihuahua har detta problem i många fall. Och när jag kollar vad operationen kostar blir det uppåt 15 000 kr.. Sen att försäkringsbolagen dissar just chihuahua med detta problem är rent för jävligt. Men hade det varit en blandras chi och annat så hade det gått. Uruselt

• myy

15000+rehab/simning och lidande kostade det att få min hund opererad på ETT ben. Försäkringsbolaget betalade ut en del av det, men annars hade uppfödaren betalat motsvarande valppriset via försäkringen. 

Kan man inte tilläggsförsäkra chihuahuor för att det skall ingå då? Det vore ju inte orimligt, men förutsätter naturligtvis att det blir en god affär för försäkringsbolaget att erbjuda det, men det gäller ju alla försäkringar. Försäkringsbolagen är ju trots allt vinstdrivande företag

Svar på tråden Chihuahua med patella grad 2.