Infektionsastma
Hej alla därute
Bara känner att jag behöver skriva av mig lite.... Kanske kan det bli till hjälp för någon mer som tycker det är svårt att handskas med,
MIn son är idag 18½ månad och fick diagnosen infektionsastma när han var 14 månader. Första gången var vi inne med honom på akuten och då fick han Ventoline (flytande). Hjälpte ingenting, Åkte in igen någon dag senare och då fick han Airomir med inhalator (Nubinette). Det hjälpte ganska bra. Men han fortsatte hosta och efter en akuttid på VC så fick han remiss till barnläkarmottagning.
Vi var där på besök i augusti och fick då utskrivet Singulair (pulver/grandulat). Så fort han blev förkyld började jag ge den på kvällen. Efter 3 veckor så ringde jag dom för den hjälpte honom inte alls.... Han fick mellan 8- 12 inhalationer Airomir om dagen.
Sedan kom natten då han fick falsk krupp Fy vad otäckt! Hans ögon började rulla bakåt som om han skulle försvinna där han satt i min famn på balkongen.... Fick åka akut in med ambulans! Där fick han Kortison och Adrenalin.
Efter detta ringde jag barnläkarmottagningen och då fick han Pulmicort utskrivet. Det är i det läget vi är nu....
Jag ger 1 puff Airomir väntar 5-10 min och ger sedan 2 puffar Pulmicort på morgonen. Samma procedur på kvällen tills för 3 kvällar sedan då han lät bättre. Nu ikväll blev han tungandad igen så då gav jag både ock. Det är så svårt att ge honom för han vägrar ju masken Många säger att de vänjer sig men det känns som att den dagen aldrig kommer....
Nu har vi återbesök på barnläkarmottagningen på torsdag och det känns underbart!! Jag tycker detta är så svårt och känslosamt på något sätt.
Ville bara få skriva av mig lite....