• happy 78

Vad tjänar ni som jobbar på café eller restaurang?

Hur gamla är ni och hur många års erfarenhet har ni?
    Söker just nu jobb och blir helt chockad när arbetsgivaren erbjuder skitlön...
    Blir ju deprimerad. Tror det är många som går med på att jobba för usel lön så det utnyttjas ju så klart.

• Svar på tråden Vad tjänar ni som jobbar på café eller restaurang?
  • jensan76

vad du får för lön handlar lite om det finns kollektivavtal på arbetsplatsen..jag erkänner att våra löner i kollektivavtalet är inte speciellt höga tror minimilönen ligger på dryga 100 kronor i timmen om man är över 20 och ingen erfarenhet.

har inte arbetsplatsen kolektivavtal kan chefen ge dig vilken lön han vill utan att göra fel.

jag har 10 års erfarenhet och har förhandlat min lön själv då jag tyckte att jag hade bred kunska med mera så jag har betydligt mer än ingångslönen.

ett gott skratt förlänger livet..:)
  • GoldenG

101 i timmen om jag inte minns fel. 18.70 i OB.

• happy 78

ok!
    Själv är jag 32 och har jobbat med detta sen 97 och haft eget café massa år.
    På senaste intervjun vart jag erbjuden 85kr/timmen...heelt sjukt!!! Inget tillägg för helger.
    Men som sagt så är det många som går med på en sån lön o då blir det inget jobb för mig.

• Mummy

Hmm, jag fick 104 utan erfarenhet. Trodde det var det lägsta. Iaf trodde cehefn det
    (Är 26 om det  har nån betydelse)

• jensan76

inom hotell och restaurang har vi två kollektivavtal dels det som kallas den gröna riksen den har HRF och arbetsgivarorganisationen förhandlat fram, sedan har vi ett så kallat häng avtal och det är nästan lika som gröna riksen men då har arbetsgivaren tecknat det direkt med HRF och inte gått med i någon arbetsgivarorganisation..

i detta kollektivavtal är lönen något högre än vad gröna riksen säger..så 104 kan säkert stämma att den ligger på som minimilön...den nya minimilönen i gröna riksen ligger på ca 102 kronor.

att bli erbjuden 85 kronor i timmen kan endast vara av två orsaker och dessa är att arbetsgivaren har kollektivavtal men vägrar ge vad som står i det..eller att han inte har kollektivavtal och då har rätten att ge precis hur mycket eller lite han vill till de anställda.

likaså kan en utan kollektivavtal skita i OB tillägg och sådant..sedan är det ju så med att jag som anställd måste läsa in mig på de lagar som gäller så jag vet om arbetsgivaren lurar mig och bryter mot lagen..

• happy 78
    jensan76 skrev 2010-10-23 20:40:27 följande:
    inom hotell och restaurang har vi två kollektivavtal dels det som kallas den gröna riksen den har HRF och arbetsgivarorganisationen förhandlat fram, sedan har vi ett så kallat häng avtal och det är nästan lika som gröna riksen men då har arbetsgivaren tecknat det direkt med HRF och inte gått med i någon arbetsgivarorganisation..

i detta kollektivavtal är lönen något högre än vad gröna riksen säger..så 104 kan säkert stämma att den ligger på som minimilön...den nya minimilönen i gröna riksen ligger på ca 102 kronor.

att bli erbjuden 85 kronor i timmen kan endast vara av två orsaker och dessa är att arbetsgivaren har kollektivavtal men vägrar ge vad som står i det..eller att han inte har kollektivavtal och då har rätten att ge precis hur mycket eller lite han vill till de anställda.

likaså kan en utan kollektivavtal skita i OB tillägg och sådant..sedan är det ju så med att jag som anställd måste läsa in mig på de lagar som gäller så jag vet om arbetsgivaren lurar mig och bryter mot lagen..
    tack! nu vet jag lite mer. Det jobbiga är ju att man inte kan fråga på telefon vad de erbjuder för lön för det känns inte så seriöst men det är så tröttsamt att lägga en massa tid på intervjuer hos oseriösa arbetsgivare.
  • happy 78
    Mummy skrev 2010-10-22 22:21:44 följande:
    Hmm, jag fick 104 utan erfarenhet. Trodde det var det lägsta. Iaf trodde cehefn det
    (Är 26 om det  har nån betydelse)
    får du semesterersättning också?
  • Mummy
    happy 78 skrev 2010-10-23 21:45:59 följande:
    får du semesterersättning också?
    ALLA har rätt till semesterersättning. Den låg  på 13.2% tror jag. Vi fick en gång om året i en klumpsumma. Jobbar man extra kan man dock få varje månad.
    Men ja, jag fick 104 kr + semesterersättning
  • happy 78

men vilket rikspucko jag träffade då..det ingick semesterersättning i de 85 kr/timmen...

Vad tycker ni är en rimlig lön för mig?

• jensan76

när det gäller hotell och restaurang får inte semesterersättningen ingå i timlönen..den ska vara utanför den ordinarie timlönen.

den ska stå för sig själv på lönespecifikationen..får inte ingå..

då minimilönen idag ligger på 102,80  så är det väl där man får börja om man är utan erfarenhet, så jag får väl säga 102,80 i timmen utan semesterersättning givetvis då den ska ligga utanför, likaså OB-ersättning.

men vidhåller att du kan föreslå detta om arbetsgivaren inte har kollektivavtal!!! har erbetsplatsen kollektivavtal så är han skyldig att minst betala detta!!

• happy 78

Jag kanske för nöja mig med minimilön då för att få något jobb trots 13 års erfarenhet. Det går väl förhoppningsvis att förhandla om lönen efter ett tag.

Svar på tråden Vad tjänar ni som jobbar på café eller restaurang?