jensan76 skrev 2010-10-23 20:40:27 följande:
inom hotell och restaurang har vi två kollektivavtal dels det som kallas den gröna riksen den har HRF och arbetsgivarorganisationen förhandlat fram, sedan har vi ett så kallat häng avtal och det är nästan lika som gröna riksen men då har arbetsgivaren tecknat det direkt med HRF och inte gått med i någon arbetsgivarorganisation..
i detta kollektivavtal är lönen något högre än vad gröna riksen säger..så 104 kan säkert stämma att den ligger på som minimilön...den nya minimilönen i gröna riksen ligger på ca 102 kronor.
att bli erbjuden 85 kronor i timmen kan endast vara av två orsaker och dessa är att arbetsgivaren har kollektivavtal men vägrar ge vad som står i det..eller att han inte har kollektivavtal och då har rätten att ge precis hur mycket eller lite han vill till de anställda.
likaså kan en utan kollektivavtal skita i OB tillägg och sådant..sedan är det ju så med att jag som anställd måste läsa in mig på de lagar som gäller så jag vet om arbetsgivaren lurar mig och bryter mot lagen..
tack! nu vet jag lite mer. Det jobbiga är ju att man inte kan fråga på telefon vad de erbjuder för lön för det känns inte så seriöst men det är så tröttsamt att lägga en massa tid på intervjuer hos oseriösa arbetsgivare.