• lillamye

hur funkar 3d bio för dem med glasögon?

dom som har glasögon hur funkar å 3d bio`?passar dom utanpå vanliga glasögon? finns det olika modeller?

aldrig ett hur om ser ut så länka bild om ni har?

• Svar på tråden hur funkar 3d bio för dem med glasögon?
  • Livisu

Det är ju ett par plastglasögon som man bara tar på sig framför sina vanliga.

• lillamye

fanns ju att provtitta på expert med gubben fick då hålla i glasögonen fick ej plats utanpå.

man vill ju inte sitta och hålla i dem under en hel film ganska så värdelöst då juh

• Houdini

Sen en liten grej, är man astigmatisk är det inte lönt att slänga ut pengar på en 3D film,

F

• spöke

Jag har varit på 3D-bio flera gånger och det har funkat helt okej att ha 3D-glasögonen utanpå de vanliga. Kanske inte jättebekvämt, men inga problem att stå ut under filmen.

• Lindreas

Jag är lite astigmatisk, men har inte haft några problem med 3d-bio. Glasögonen har fått plats utanpå mina egna, det har inte varit något problem, men det beror ju också på vad man har för egna bågar förstås.

En liten kul grej, många av de kompisar som inte har glasögon normalt upplevde att de fick lite huvudvärk efter att sett en hel film med 3d-glasögon, medan vi glasögonormar inte haft några problem.

• lillamye
    Houdini skrev 2010-10-22 22:27:11 följande:
    Sen en liten grej, är man astigmatisk är det inte lönt att slänga ut pengar på en 3D film,

F
    vad är astigmatisk?
  • MrsMommy

Jag är astigmatisk och har inga problem alls med 3D-bio. Brukar dock ta linser om det är 3D.

Astigmatism kalas i folkmun för brytningsfel, det är väl att linsen är lite sned, eller så. Om man har linser så är de inte likadana runt om utan lite tjockare åt sidorna liksom, så de ligger rätt, det bygger på vinklar (vissa äldre linser har en tyngd som gör att de hamnar rätt). Alla sorters synfel är egentligen brytningsfel. Jag är både översynt och astigmatisk.

• Spacekotten
    Houdini skrev 2010-10-22 22:27:11 följande:

F
    Jag är det och har inga problem med 3D-film.
  • Spacekotten

Vad jag märkt så passar alla 3D-glasögon på biografer utanpå vanliga glasögon men vissa håller sig inte uppe så bra så man kan få rätta till dom ibland under filmen om dom håller på att ramla ner.

• tingi
    lillamye skrev 2010-10-23 13:01:34 följande:
    vad är astigmatisk?
    astigmatism eller brytningfel som det också kallas betyder bara att ögat inte har samma brytkraft överallt. det är jättevanlig och nästan alla som har synfel har astigmatism, dock mer eller mindre. går alldeles utmärkt att korrigera med vanliga glasögon, blir lite svårare med kontaktlinser - men det funkar för de allra flesta.

astigmatism är inget hinder för att se 3d. om man har problem med att se 3d har man ofta dåligt binokulärseende, dvs att hjärnan inte använder båda ögonens bilder för att se. detta uppstår tex om man har haft någon skelning som liten, väldigt olika styrkor på ögonen eller så är det bara så.
  • lillamye

ingår lån av glasögon i biobiljetten?är det samma glasögon till barnen?

• MrsMommy
    lillamye skrev 2010-10-23 22:07:59 följande:
    Det ingår! Vet inte om det finns barnstorlek...
  • spöke
    lillamye skrev 2010-10-23 22:07:59 följande:
    Man betalar extra för biljetten, och då "ingår" glasögonen...

Tror bara det finns en storlek. 
Svar på tråden hur funkar 3d bio för dem med glasögon?