• nettanangel

Samtal med barnmorskan som förlöste??

Jag födde min son 6 veckor för tidigt, nu är han 6 veckor gammal.. Efter förlossningen sa en barnmorska på BB att hon som förlöste mig skulle komma och prata med mig om förlossningen och jag skulle kunna ställa frågor till henne. Men den barnmorskan kom aldrig. Jag har stött på henne efteråt och hon sa själv att hon skulle ringa mig, detta var för 3 veckor sedan. Men hon har inte hört av sig.
    Förlossningen gick jätte bra och snabbt, sonen mådde bra förutom att han var liten. Jag vet inte vad jag skulle fråga henne om hon ringer, eller vad hon skulle kunna ge mig för info. Någon som vet vad det kan vara för information som jag kan be om eller som hon bör ge mig??

• Svar på tråden Samtal med barnmorskan som förlöste??
  • saltflingan

Det är bara för att prata av sig och om du har några frågor som rör förlossningen. För mig tog samtalet max 2 minuter. Jag hade uppskattat att ha det samtalet några veckor efter förlossningen istället för några dagar efter när man hade hunnit landa lite i det. Fick också lite för tidigt och var helt oförberedd på att föda barn. Känner mig än idag snuvad på min förlossning, som jag inte fattade hade dragit igång på allvar förrän värkarna kom med 1-2 minuts mellanrum.

• xXMaLoXx

Nu gick jag över med min son så jag vet inte om man har samma rutiner då?
    Jag fick iaf prata med en annan barnmorska nere på BB om hur jag kände efter förlossningen. Då gick hon även igenom journalerna lite med mig. Hon ställde frågor om hur jag mådde, om jag ville prata med någon om förlossningen om det var så att jag tyckte den var jobbig os v.

www.hecate.se Theo 100111 <3
  • frk Carlsson

På vår förlossning/BB får alla prata med förlösande bm medan man ligger kvar. Jag har tyckt att det har varit skitbra att få gå igenom själva förloppet. Har väl inte haft ngr spec frågor el så utan det har mest varit intressant att få höra det från hennes point of view. Du måste väl inte om du absolut inte vill? Men jag tycker som sagt att det fyllde en funktion och det är kul att ha sin journal också att spara.

Tuva 060524 ,Vilda 080422 ,Sigge 100609
  • J1983

Det är väl lite av rutin att man ska få prata med sin förlösande barnmorska om man har önskemål om det. Just för att de var med under din förlossning och kan svara på frågor om den. Men det är ju inget måste eller så utan något de brukar erbjuda för att det kanske känns bra för föräldrarna.

• mie02

Hmm, jag fick inte prata med varken den förlösande BM eller någon annan om min förlossning, det kom aldrig på tal och då trodde jag att det liksom inte hörde till. Men jag hade gärna gjort det, särskilt med hon som var ansvarig BM under min förlosning. Nu ska jag på Aurorasamtal för jag har en del frågor, men det samtalet hade varit överflödigt om jag fått prata med min BM. Jag födde på Näl, kan det vara olika på olika sjukhus? Eller så missade de..

• nettanangel

Hi hi, barnmorskan som förlöste mig ringde i helgen och jag fick klart ett av de frågetecken jag haft, hur lång tid som jag hade krystverkar.. Trodde de varade i 20 min men det var inte ens under tio minuter, så doktorn hann knappt komma. .:) Så det var bra att hon ringde, lite kul att veta, eftersom varken jag eller pappan kom ihåg det..

• J1983
    mie02 skrev 2010-10-28 15:47:12 följande:
    Hmm, jag fick inte prata med varken den förlösande BM eller någon annan om min förlossning, det kom aldrig på tal och då trodde jag att det liksom inte hörde till. Men jag hade gärna gjort det, särskilt med hon som var ansvarig BM under min förlosning. Nu ska jag på Aurorasamtal för jag har en del frågor, men det samtalet hade varit överflödigt om jag fått prata med min BM. Jag födde på Näl, kan det vara olika på olika sjukhus? Eller så missade de..

Jag skulle tro att man gör så på de flesta sjukhus men självklart kan det ju bli så att den barnmorska man hade inte jobbar mer under den tid man är på förlossningen och då kanske det inte blir av. På mitt sjukhus så säger de att man ska säga till om man vill prata med förlösande barnmorska om det är så att det inte blir av under BB-tiden. Då skulle jag gissa att de löser det genom att barnmorskan ringer upp en.

Svar på tråden Samtal med barnmorskan som förlöste??