• Maia

Förkylningsastma?

Har en son som är 2. Han går på dagis fast det är inte ofta nu. Han får förkylning på förkylning. Nu hostar han konstant på nätterna och på dagis anmärkte de även att han hostat mycket under vilan.

Hostan har hållit i sig några veckor nu. Han andas inte rossligt eller så men, han hostar så mycket när han ligger och är alltid trött och har dåligt humör.

Gör dem tester om man söker läkare? (han blir hysterisk bara av åsynen av en läkare) eller bara konstateras det att han har eller inte?
    Borde väl ringa rådgivningen men där får man så olika svar tycker jag. 

• Svar på tråden Förkylningsastma?
  • tessan27

min dotter hade oftast bara hosta när hon fick diagnosen infektionsastma. Hon fick det vid varje förkylning, en jobbig hosta, syresatte sig alltid bra. Man måste söka för problemet 3 gånger innan man vet om det är det eller inte. För man kan ju ha en jobbig hosta och jobbigt att andas lite vid förkylning ändå då små barns luftvägar kan vara trånga.

• Rikard

Har själv förkylningsastma. Kan inte påminna mig att de tagit blod- eller svalgprov på mig för det. Doktorn brukar lyssna på lungorna och så får man blåsa i en apparat. Jag tycker att du ska gå till doktorn. Dagens mediciner är nästan mirakelkurer. Jag brukade hosta så jag bokstavligt talat kräktes. Förkyld blir jag fortfarande men den där jobbiga hostan slipper jag.

• TheMother

Min son hostar så han hostar när han blir förkyld.
    För att få diagnosen förkylningsastma så fick vi veta att det vid tre tillfällden måste diagnostiseras att det piper i bröstet på barnet vid utandning. Hittills har vi bara fått det diagnostiserat vid ett tillfällde.
    Men efter tre ggr så kan han få bättre medicin utskriven (kör nu på ventoline i flytande form).
    Dock, efter gången de lyssnade och det pep så fick vi lov att öka på dosen ventoline lite.

Mamma till Anton 080920
  • Liten Mjau

Min tjej har förkylningsastma och det märks när hon är får det! Hon får svårt och andas och kostar så hon kräks även när hon är uppe. Den förkylningen som cirkulerar nu har hemsk. Jag jobbar på en förskola och många barn har hemsk hosta. Speciellt när de sover. Är själv förkyld nu och hostande är hemsk. Sök läkare, ni kanske kan få hjälp även om det inte skulle va förkylningsastma.

• eec82

min son har förkylningsastma de gånger vi åker in akut lyssnar de på hjärta å lungor, de har kolat i halsen samt tagit stick i fingret för att utesluta lunginflammation.

Men nu har vi fått hem inalator (om de nu heter så) å kan hantera det hemifrån istället för att sitta å åka till akuten, så skönt. Men min son har inte sådan hosta som du beskrivet. Låter jobbigt.

• Inger Rozén

Men hallå!
    Jag är en tant på 66.De där förkylningastman,verkar som jag har med.Det rosslar och pieper från bronkerna!Och snörpes ihop så det är svår att andas.
    Ibland får jag en värsta nysningsattac så taket lyfter sig,Snart klagar grannarna på min nattliga hosta.

• Aniko

Min son hade förkylningsastma som mindre, vi fick diagnosen efter att ha varit på barnakuten några gånger med honom. Hans symtom var först torrhosta, efter nån dag blev han rosslig och det pep från bröstet vid andning. Sedan kunde han snabbt bli värre och kräkas slem - men lika pipig för det!

Tills vi fick diagnos var det till att åka in på barnakuten och så fick han andas ventoline(?) sen fick han bricanyl och pulmicort utskrivet. Då kunde vi själva se till att han inte behövde bli så rosslig och pipig. Så fort jag hörde den där typiska hostan gav gav jag honom medicin och det blev inga hemska astmaattacker.

• Ellenö

Jag hade samma problem med dottern men hon började va sjuk när hon va fem månader och hostade och hostade så efter en rad besök hos vårdcentralen som inte gjorde nått så tog ja henne en natt när det var som värst och åkte in på akuten, därifrån skickade dom sen en remiss till en barnläkare som konstaterade förkyldningsastma och nu har vi fått inhalator och hon mår mycket bättre :)

Svar på tråden Förkylningsastma?