• Anwen

    Nån mer som försöker bli gravid men som behöver stressa av först?

    Min sambo och jag har försökt bli med barn sen i juli, men hittills utan framgång. Jag vet att det egentligen inte är jättelänge, men en anledning skulle kunna vara för att jag är stressad. Mestadels stressar jag över jobbet, men lite också för att jag så gärna vill bli gravid. Tyvärr går nästan all min energi åt på jobbet, när jag kommer hem orkar jag typ ingenting... får aldrig nånting gjort, knappt ens sex.
    Jag får hjälp nu, att stegvis får kontroll och minska stressen i mitt liv. Även om jag redan visste det, slog det hårt att höra att kroppen inte är gjort för reproduktion under stress, vilket ju är helt logiskt och naturligt. Senaste försöket nu kollade jag med ÄL-stickor, som inte visade mig nån ÄL trots trådiga flytningar vid två tillfällen. Jag måste försöka lägga om fokus och hitta balans i livet och minska stressen innan jag kan hoppas för mycket på en graviditet.

    Finns här fler som vill bli gravida men som nog behöver stressa av först? Vi kanske kan stötta varandra?

  • Svar på tråden Nån mer som försöker bli gravid men som behöver stressa av först?
  • Snorpan77

    Hej

    Jag och min sambo har försökt sedan i maj, men än har inget hänt. Problemet för oss är att vi båda är väldigt stressade.  Vi jobbar mycket, han har ett eget företag och jobbar låånga dagar. Jag har 2 barn från ett tidigare förhållande, som bor hos oss varannan vecka. Dessutom håller vi på att bygga hus.
    Det blir lite "verkstad", jag har regelbunden mens/ÄL & vi försöker pricka runt de dagarna..men ibland finns inte ens orken till det.

    Känns som att när det där huset är klart, då kan vi stressa av & då kommer jag kanske bli gravid. Hoppas i alla fall. =)

  • Anwen

    Hur mycket jobb har ni med huset? När kan det tänkas bli klart?
    Just nu känns det som mitt mål att sluta stressa, få struktur i vardagen, och bli med barn före jul ;). Får se hur det går. Är definitivt lättare sagt än gjort :S.

  • Snorpan77

    Vi har ritat det från grunden själva & allt i huset som ventilation, el vatten osv har sambon suttit o räknat ut själv hur det ska dras. Nu har vi snickare som bygger åt oss som tur är. Vi hade hoppas att det skulle vara klart till våren, men vi får väl se. Börjar inse att det tar sån tid...och det vi tänkt göra själva kanske vi överväger att leja bort oxå..

    Jag tror kanske inte att det är jag som stressar mest i vårt förhållande, utan det är han. Och jag kan ju inte kräva att han ska "ställa upp" för att jag har ägglossning även om jag är noga på att påpeka när det är..Skrattande

    Skulle så gärna vilja bli gravid och kan inte förstå varför det ska ta sån tid! Tror inte att det blivit något denna månaden heller tyvärr - så det är väl bara att kämpa på...

    Skönt för dej att du börjar få lite ordning på vardagen, hoppas för er skull att det tar sej snart Glad

  • ohbaby

    Hej! Jag joinar gärna er.

    Vi har försökt "på riktigt" sen i augusti. Blev sjukskriven för stress förra veckan och försöker komma tillbaka men det går inte helt bra...
    Har ni några tips på hur man stressar ner?

    Vi har försökt ta några helt lediga kvällar utan att göra något alls, kanske tittat på nån film eller nåt. Men det hjälper ju inte långsiktigt direkt! Jag håller på att skära ner på det jag gör. Jobbar bara 75% men arbetar frivilligt med ungdomar på kvällar och helger. Måste nog sluta med det tyvärr.. Men det vill jag inte! jaja... prioriteringar antar jag.

  • alexander2011

    Här är en till. vi har försökt sen i juni och än inget Plus.
    Sambon stressar för att finna ett jobb. Just nu är han på praktik 25 mil från mig o vi träffas några gånger i månan.
    Min mens är oregelbunden  och mycket som påverkar till det beror nog på stress.
    Anledningen till att vi stressar är att jag har heltidsjobb, han letar jobb o nu är voi ifrån varnadra o träffas knappt. Det påverkar ju våran bebisverkstad genom att vi kanske inte alltid ses när jag har äl.

    Pratade med barnmorskan o hon sa att detta är en orsak till varför vi inte har lyckats bli med barn än.
    Sist blev jag gravid direkt. på första försöket, en lyckoträff?

  • Anwen

    Jaani, hur gör man? Det är då verkligen inte lätt att lägga om vanor och minska på stressen, fastän man har en bra morot! Mycket handlar nog om prioriteringar, att inte ta på sig mer än nödvändigt, kunna säga nej, inte ta med sig jobbet hem, och att inte lägga så mycket energi på sånt man ändå inte kan påverka. Och för min del, planera! och följa planeringen. Personligen behöver jag mer struktur i vardagen, och prioritera rätt! Stanna upp, känna efter, och tänka till.

    Idag jobbade jag över igen, så dumt!! Det var inte ens SÅ nödvändigt! Fick bara för mig att få klart en grej jag velat fixa hela veckan, som tog lite längre tid än jag räknat med (räknar alltid fel). Men egentligen, så kunde det ju faktiskt vänta till nästa vecka!! Varför varför skjöt jag inte upp det och åkte hem istället?
    Jag har ca 6,5 mil till jobbet så har ju lite restid också, så kommer ofta hem mellan 18 och 19 på kvällarna... då är jag trött, orkar ingenting, sitter framför datorn, och fixar mat alldeles på tok för sent på kvällen, lägger mig för sent, får för lite sömn, orkar knappt upp på morgonen, stressar iväg och blir senare än önskat till jobbet (acceptabel tid dock). Det är ett mönster som jag/vi MÅSTE bryta!


    Snorpan77 skrev 2010-10-29 16:22:30 följande:
    Vi har ritat det från grunden själva & allt i huset som ventilation, el vatten osv har sambon suttit o räknat ut själv hur det ska dras. Nu har vi snickare som bygger åt oss som tur är. Vi hade hoppas att det skulle vara klart till våren, men vi får väl se. Börjar inse att det tar sån tid...och det vi tänkt göra själva kanske vi överväger att leja bort oxå..

    Jag tror kanske inte att det är jag som stressar mest i vårt förhållande, utan det är han. Och jag kan ju inte kräva att han ska "ställa upp" för att jag har ägglossning även om jag är noga på att påpeka när det är..Skrattande

    Skulle så gärna vilja bli gravid och kan inte förstå varför det ska ta sån tid! Tror inte att det blivit något denna månaden heller tyvärr - så det är väl bara att kämpa på...

    Skönt för dej att du börjar få lite ordning på vardagen, hoppas för er skull att det tar sej snart Glad
    Åh vad kul! Vill också designa mitt eget hus en dag ;). Bra att ni har andra som bygger, och har ni råd så tycker jag nog ni kan leja bort det andra också, det kan det vara värt. Själv skulle jag ha tvättat bilen för flera månader sedan, tror faktiskt jag ska kosta på mig att låta någon annan göra det åt mig nu till veckan ;).

    När ÄL infaller, skulle det kunna finnas nåt du kan göra för att minska din mans stress, och öka chansen att ni får till det? Göra det lite extra mysigt o så.
    ohbaby skrev 2010-10-29 17:19:35 följande:
    Hej! Jag joinar gärna er.

    Vi har försökt "på riktigt" sen i augusti. Blev sjukskriven för stress förra veckan och försöker komma tillbaka men det går inte helt bra...
    Har ni några tips på hur man stressar ner?

    Vi har försökt ta några helt lediga kvällar utan att göra något alls, kanske tittat på nån film eller nåt. Men det hjälper ju inte långsiktigt direkt! Jag håller på att skära ner på det jag gör. Jobbar bara 75% men arbetar frivilligt med ungdomar på kvällar och helger. Måste nog sluta med det tyvärr.. Men det vill jag inte! jaja... prioriteringar antar jag.
    Du kanske inte måste sluta helt med ungdomsarbetet, men iaf dra ned det till en gång i veckan eller nåt?
    alexander2011 skrev 2010-10-29 19:14:33 följande:
    Här är en till. vi har försökt sen i juni och än inget Plus.
    Sambon stressar för att finna ett jobb. Just nu är han på praktik 25 mil från mig o vi träffas några gånger i månan.
    Min mens är oregelbunden  och mycket som påverkar till det beror nog på stress.
    Anledningen till att vi stressar är att jag har heltidsjobb, han letar jobb o nu är voi ifrån varnadra o träffas knappt. Det påverkar ju våran bebisverkstad genom att vi kanske inte alltid ses när jag har äl.

    Pratade med barnmorskan o hon sa att detta är en orsak till varför vi inte har lyckats bli med barn än.
    Sist blev jag gravid direkt. på första försöket, en lyckoträff?
    Vad jobbigt att vara ifrån varandra och svårt att pussla ihop det vid "rätt" tillfällen :S.
    Men det enda man kan förändra är ju en själv, jag tror du i första hand får koncentrera dig på att minska din egen stress, och om möjligt prioritera och planera rätt när ÄL infaller. Försöker du hålla nån koll med ÄL-stickor eller fertilitetsmonitor?
  • alexander2011
    Anwen skrev 2010-10-29 20:01:52 följande:
    Jaani, hur gör man? Det är då verkligen inte lätt att lägga om vanor och minska på stressen, fastän man har en bra morot! Mycket handlar nog om prioriteringar, att inte ta på sig mer än nödvändigt, kunna säga nej, inte ta med sig jobbet hem, och att inte lägga så mycket energi på sånt man ändå inte kan påverka. Och för min del, planera! och följa planeringen. Personligen behöver jag mer struktur i vardagen, och prioritera rätt! Stanna upp, känna efter, och tänka till.

    Idag jobbade jag över igen, så dumt!! Det var inte ens SÅ nödvändigt! Fick bara för mig att få klart en grej jag velat fixa hela veckan, som tog lite längre tid än jag räknat med (räknar alltid fel). Men egentligen, så kunde det ju faktiskt vänta till nästa vecka!! Varför varför skjöt jag inte upp det och åkte hem istället?
    Jag har ca 6,5 mil till jobbet så har ju lite restid också, så kommer ofta hem mellan 18 och 19 på kvällarna... då är jag trött, orkar ingenting, sitter framför datorn, och fixar mat alldeles på tok för sent på kvällen, lägger mig för sent, får för lite sömn, orkar knappt upp på morgonen, stressar iväg och blir senare än önskat till jobbet (acceptabel tid dock). Det är ett mönster som jag/vi MÅSTE bryta!Åh vad kul! Vill också designa mitt eget hus en dag ;). Bra att ni har andra som bygger, och har ni råd så tycker jag nog ni kan leja bort det andra också, det kan det vara värt. Själv skulle jag ha tvättat bilen för flera månader sedan, tror faktiskt jag ska kosta på mig att låta någon annan göra det åt mig nu till veckan ;).

    När ÄL infaller, skulle det kunna finnas nåt du kan göra för att minska din mans stress, och öka chansen att ni får till det? Göra det lite extra mysigt o så.
    ohbaby skrev 2010-10-29 17:19:35 följande:
    Hej! Jag joinar gärna er.

    Vi har försökt "på riktigt" sen i augusti. Blev sjukskriven för stress förra veckan och försöker komma tillbaka men det går inte helt bra...
    Har ni några tips på hur man stressar ner?

    Vi har försökt ta några helt lediga kvällar utan att göra något alls, kanske tittat på nån film eller nåt. Men det hjälper ju inte långsiktigt direkt! Jag håller på att skära ner på det jag gör. Jobbar bara 75% men arbetar frivilligt med ungdomar på kvällar och helger. Måste nog sluta med det tyvärr.. Men det vill jag inte! jaja... prioriteringar antar jag.
    Du kanske inte måste sluta helt med ungdomsarbetet, men iaf dra ned det till en gång i veckan eller nåt?Vad jobbigt att vara ifrån varandra och svårt att pussla ihop det vid "rätt" tillfällen :S.
    Men det enda man kan förändra är ju en själv, jag tror du i första hand får koncentrera dig på att minska din egen stress, och om möjligt prioritera och planera rätt när ÄL infaller. Försöker du hålla nån koll med ÄL-stickor eller fertilitetsmonitor?
    Nej men jag känner att äl stickor måste jag inskaffa om vi ska få detta att funka. pratade med sambon om detta o det är så dumt om han inte är här när jag har äl. mistänker att den inte faller in rätt fören i jan
  • Anwen
    alexander2011 skrev 2010-10-29 20:34:15 följande:
    Nej men jag känner att äl stickor måste jag inskaffa om vi ska få detta att funka. pratade med sambon om detta o det är så dumt om han inte är här när jag har äl. mistänker att den inte faller in rätt fören i jan
    Okej. Jag ska införskaffa fler också... värt ett försök känns det som. Har du ingen möjlighet att ta dig till honom heller då?
  • alexander2011
    Anwen skrev 2010-10-29 22:30:31 följande:
    Okej. Jag ska införskaffa fler också... värt ett försök känns det som. Har du ingen möjlighet att ta dig till honom heller då?
    Problemet är att hanhar precis kommit igång och bor för tillfället hos sin bror o hans tjej. Och jag kommer inte överens med henne för fem öre. ska vi träffas får vi ta hotell i såna fall
  • Anwen
    alexander2011 skrev 2010-10-29 22:35:01 följande:
    Problemet är att hanhar precis kommit igång och bor för tillfället hos sin bror o hans tjej. Och jag kommer inte överens med henne för fem öre. ska vi träffas får vi ta hotell i såna fall
    Ah, okej. Knepigt!
Svar på tråden Nån mer som försöker bli gravid men som behöver stressa av först?