Vad göra åt ingift släkt man inte "får" bli ovän med?
Ja, det låter kanske lite märkligt, men det handlar om min svägerska. Det är min mans enda syskon och hans familj är en väldigt nära familj som stöttar varandra och håller mycket av varandra. Anser dom iallafall... Det skulle inte vara så lämpligt om jag sa vad jag tyckte till svägerskan då hon är väldigt omogen av sig och lätt skulle se till att jag inte längre skulle få umgås med familjen.
Jag är inte ute efter att få familjen splittrad eller att någon ska ta sida i en konflikt som isåfall är vår, men hon kommer se till att det blir så. Det kommer inte bli så kul för min man.
Iallafall. Problemet med henne är att hon är ensamstående med flera barn, men jag anser inte att hon tar hand om dom ordentligt. Visst hon ger dom mat, men det är skräpmat. Hon är aldrig ute och leker med dom. Barnen sitter inne hela tiden som dom är hemma. Hon och hennes ex har delad vårdnad, men så fort det är helg så ska hon ut och festa, kvittar om hon har barnen eller inte. Då hennes föräldrar bor nära så tar dom barnen, men dom tycker inte det är ok det hon håller på med, fast dom sätter inte stopp för det heller. Ska barnen till hennes föräldrar så kör hon dom dit (det är bara ett par 100 meter) och nu sover dom nästan mer där än hemma. Pappan gör samma sak på sitt håll, lämpar över barnen på sin mamma, fö.
Hon har inga pengar (tjänar inte så mycket), men ändå ska det festas och köpas saker. Sen går hon till sin farsa och får en massa pengar. Sen kommer hon till mig och lipar om att hennes mamma inte förstår hur det känns när man försöker göra rätt för sig, men inte kan!!!
Jag kan snart inte hålla tyst längre, men vet inte vad jag ska säga för att få henne att fatta att jag inte vill höra något om hennes "problem".
Det senaste hon sa var att hon får hindra sina barn från att äta "för dom äter för mycket". Vadå menar du- frågade jag. "Det blir för dyrt" blev svaret. Barnen får då inte äta sig mätta!?! Jag tror att det egentligen handlar om att två av hennes barn är lite runda (det blir man ju av att inte röra på sig) och istället för att låta dom vara barn och få äta sig mätta och sen komma ut och springa av sig det så väljer hon att banta dom.
Några råd om hur jag kan lära mig att stänga av när hon sätter igång? Eller hur jag kan få fram till henne att jag inte vill veta utan att hon kommer överreagera och vända alla mot mig?