• FinastE2010

Ge kall ersättning?

Min son som är 8 mån krånglar nästan alltid med maten utom då han är vrålhungrig o så trött så han nästan stupar. Däremot har jag mrkt att han ofta äter de på tetra utan problem o då värmer jag den inte utan häller upp den som en är. Har fått en känsla av att han inte gillar varm ersättning.

Kan man ge erästtning kall, alltså bara blanda med kranvattnet o sen ge? Eller måste man värma för att få bort bakterier etc.?

• Svar på tråden Ge kall ersättning?
  • SofiaEmmy

.....jag hade kokat vatten och ställt i kylen för att använda till bebben..... kokade alltid en omgång varje kväll för att ha till dagen efter....=)...... kall eller varm ersättning är nog bara en smakfråga....

lycka till... 

• FinastE2010

Okej alltså varför måste jag koka vattnet om jag ska ge den kall? jag menar nu när jag alltid har värmt har jag ju tagit vatten direkt ur kranen. Kokade typ första 4-5 mån el nått sånt. Så det är okej att ge kall bara man kokar vattnet först? humm..

• La Lola
    FinastE2010 skrev 2010-10-23 16:12:02 följande:
    Okej alltså varför måste jag koka vattnet om jag ska ge den kall? jag menar nu när jag alltid har värmt har jag ju tagit vatten direkt ur kranen. Kokade typ första 4-5 mån el nått sånt. Så det är okej att ge kall bara man kokar vattnet först? humm..
    Nä, man behöver inte koka kommunalt vatten!

Här värmer kallt kranvatten till ättemp i micron (fisljummet).
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • La Lola

Varmt vatten direkt från kranen ska man dock aldrig ta.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • FinastE2010
    La Lola skrev 2010-10-23 16:13:23 följande:
    Nä, man behöver inte koka kommunalt vatten!

Här värmer kallt kranvatten till ättemp i micron (fisljummet).
    Okej nej det jag också tänkte och har inte gjort det sen han var 4 mån. Men som sagt undrar om jag kan ta kallt vatten direkt ur kranen, blanda med pulver o sen ge? Upplever som sagt han inte ens vill ha lite lite varm ersättning. Det märks på det sättet att han inte äter den då jag precis fixat flaskan men så fort den blivit lite kallare el ja rumstempererad som max så äter han. Han KAN äta varm men det blir ofta mkt skrik o han puttar bort flaskan, så känns ju som det beror på det. Har jag haft tetror i vagnen som blivit lite kalla o ger så klunkar han ju det på en gång.
  • Skogsflickan

Jag blandar till min 7 månaders med kallt vatten. Löser sig snabbt och jag tar kallt vatten ur kranen. Använder baby semp

• FinastE2010
    Skogsflickan skrev 2010-10-23 22:22:54 följande:
    Jag blandar till min 7 månaders med kallt vatten. Löser sig snabbt och jag tar kallt vatten ur kranen. Använder baby semp
    Och du värmer inte den alls?
  • emmizenma

Vår son ville ha både kall ersättning och nu kall välling.
    Vi tar kallt vatten från kranen, häller i pulver och skakar....Funkar hur bra som helst även om jag presonligen tycker det borde vara godare med varm men det tycker inte han så...

• Skogsflickan
    FinastE2010 skrev 2010-10-24 02:28:31 följande:
    Och du värmer inte den alls?
    Nej, tar kallt vatten från kranen o blandar. Löser sig utmärkt!

Ibland kokar jag vatten och låter det kallna ordentligt för att sen hälla upp på flaskor och pulver i doserare inför natten. Flaskorna får stå på nattduksbordet..Har gjort så i 3 månader nu, funkat toppen. Min son HATAR varm eller ljummen ersättning..
  • ninnione

Dottern drack enbart kall ersättning. Lämpligt på natten, hihi. O det löste sig jättebra.

• bananflugan82

Det är klart man kan ge den kall om barnet tar det. Spelar ingen roll hur den är gjord, bara dom gillar den.

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13
  • Sarah84

Ja du kan ge kall ersättning om han vill ha.. Kommunalt vatten i Sverige behöver man inte koka.

*Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
Svar på tråden Ge kall ersättning?