• Anonym (orolig..)

Blödningar efter snart 4 år med spiral..

Jag satte in en hormonspiral i november 2006. Har inte haft några som helst problem den, utan har trivts väldigt bra me den.Har inte haft nån blödning, förutom då jag satte in den.
    Men senaste 3 månaderna har jag fått små blödningar lite då och då, ibland också efter samlag. Ibland har jag använt mig av tampong oxå..
    Sen har jag kännt av nått liknande med mensvärk också.

Jag har kännt efter, och spiralen sitter kvar där. Är det dax att plocka ut den och är det nån risk med att man kan bli gravid?

• Svar på tråden Blödningar efter snart 4 år med spiral..
  • Therese barnmorska

Hej!
    Jag rekommenderar ett cellprov och ett Klamydiaprov (om minsta risk för infektion finns). Om dessa är OK, kan du byta spiralen lite tidigare än 5 år.
    Lycka till,
    /Therese

• Anonym (orolig..)
    Therese barnmorska skrev 2010-10-26 20:24:00 följande:
    Hej!
    Jag rekommenderar ett cellprov och ett Klamydiaprov (om minsta risk för infektion finns). Om dessa är OK, kan du byta spiralen lite tidigare än 5 år.
    Lycka till,
    /Therese
    Cellprov gjordes tidigare i år och det var ok. Klamydia utesluter jag på egen hand då jag varit med samma man i 9 år. Och han med mig då!  Så nån risk för infektion av klamydia är nog inte aktuellt.

Tänkte mer på om det är så att spiralen håller på att bli dålig och jag ev kan bli gravid pga detta....
  • Therese barnmorska

Hej igen,
    du kan inte bli gravid, men ibland behöver man byta spiralen tidigare än 5 år pga att blödningar återkommer.
    /Therese

Svar på tråden Blödningar efter snart 4 år med spiral..