• far

Såååååå besviken jag blev!

Ja, trode ju att man kunde göra eget underbar, hemlagat potatismos! Köppte dem med rött skal, för de anses ju pålitliga. Men NEJ, det hela blev en enda omgång klister, som hamnade i soptunnan...... Hela middagsiden förstörd, med jäkla pulvermos? NIX jag vägrade och gjorde stekt potatis i stället. Men NÄR kan man gör eget mos? Och med vilka potatis?? Verkar vara olika från år till år..Förvånad

• Svar på tråden Såååååå besviken jag blev!
  • norgesessan

JAg har inte vågat ennu....Är också nyfiken på när man kan....Får testa snart.

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Clotilda

Mjölig potatis funkar finfint! Blir jättegott med lite mjölk, creme fraiche, salt, peppar och dill.

• Suzanne takes you down

Men det är ju bara att köpa mjölig sort potatis, typ king edwards och koka och mosa...Förstår inte riktigt, brukar du aldrig göra potatismos? DEt är bara på sommaren när det oftast bara finns färskpotatis som det är svårt. Men då kan man ta bakpotatis och göra mos på..

• brünnhilde

Vanlig mjölig potatis. Salt , vitpeppar och mjölk/smör/ grädde.

• Fröken Susidus

Får man fråga hur du mosade potatisen? Använder man till exempel en mixerstav eller mixer av anna slag blir det klistrigt och oätligt.

Bäst är elvisp eller ännu bättre en potatispress :)

Det är INTE svårt att göra gott potatismos, mycket riktigt smör, mjölk, peppar och salt

Mamma till vårt mirakel
  • Pandamamma79

King Edward är det som gäller. De har rödaktigt skal ofta. Dock har ex Asterix också rött skal och de är förvirrande för att de är fast potatis.
    King Edward (mjölig potatis) alltså, då blir det bra potatismos.Glad

• far
    Clotilda skrev 2010-10-23 18:02:12 följande:
    Mjölig potatis funkar finfint! Blir jättegott med lite mjölk, creme fraiche, salt, peppar och dill.
    Men VAD heter de potatisen då? Dem man kan köpa här, ser så nya och fina ut, såå, kan man kanske köpa "gamla"? Dem med rött skal, skall vara en blandning av mjöliga och och fasta, och "duga" lika bra till allt.Drömmer
  • Sandrakim

Köp mjölig potatis. Tärna den skalade potatisen och SKÖLJ av den en gång med vatten. Då får du bort en massa potatismjöl. Använder du elsvispen till att mosa så ska du vara kvick för det blir snabbt klistrigt. Det blir ofta potatisbitar kvar, men då känns det att det är äkta. Jag har i rätt mycket mjölk(värmer den ibland) och kryddar med smör, salt och malen muskotnöt.

• brünnhilde

Och så pressar man för hand naturligtvis.

• Amoudara

Jag gjorde mos förra helgen. Hade bara fast potatis så jag gjorde med den. Det blev jättebra pressade potatisen i purépress och blandade sedan ned mjölkblandningen och rörde om ordentligt.

Svar på tråden Såååååå besviken jag blev!