• Anonym (orolig)

Utebliven mens vid viktnedgång

Hej!
    Jag har haft kopparspiral i 2½ år och det har funkat väldigt bra för mig. Hade lite oregelbunden mens tidigare men efter insättningen har den blivit väldigt regelbunden.

I augusti hoppade jag på en VLCD-kur, åt kosttillskott-soppor i 8 veckor och gick ned 16 kilo under de veckorna. Ungefär samtidigt som jag började äta lite smått igen så väntace jag min mens, men den har inte dykit upp. Efter en vecka så tog jag ett test som visade negativt och efter ytterligare en vecka ett till, även det negativt. Jag har under de här veckorna fått ett enormt sötsug och magen är jättegasig, detta kan ju bero på att jag börjat äta efter så lång tid också...

Men jag är jätteorolig, kan jag vara gravid? Eller är det vanligt att mensen utebliver vid viktnedgång? Hur lång tid tar det iså fall innan man får tillbaka den? Bör jag sluta med min bantning, i dagsläget äter jag ca 12-1400kcal om dagen för att fortsätta gå ner i vikt så smått. Jag började på 96kg så jag är ju inte direkt pinnsmal, och visst jag har börjat träna, men bara 1-3 gånger i veckan så det är ju inte så att jag pressar kroppen jättemycket.

Grejen är att jag gärna hade varit gravid, även om jag haft skydd mot det. Så därför är jag orolig att min viktnedgång har förstört något och att jag inte kommer få tillbaka min mens. Hur ska jag göra? Nu är det 2½ vecka sedan mensen borde ha dykt upp.

• Svar på tråden Utebliven mens vid viktnedgång
  • Therese barnmorska

Hej!
    Du äter ändå tillräckligt för att mensen skulle kunna hålla igång och det är större chans att du blir gravid och får behålla graviditeten med ett normalt BMI. Jag tycker att du ska beställa tid hos gynekolog för en koll.
    Lycka till,
    /Therese

Svar på tråden Utebliven mens vid viktnedgång