• stardream

vad ska man läsa för KY-utbildning som garanterat ger jobb och hög lön?

Jag är 30 år, är undersköterska men vill inte fortsätta med detta.
    Vill söka någon KY-utbildning. Men vad ska man välja? vad läser DU?

• Svar på tråden vad ska man läsa för KY-utbildning som garanterat ger jobb och hög lön?
  • GrodanHopp

Bra fråga... Önskar man kunde gå en miljonärslinje så bli miljonär automatiskt när man e färdig;) o sen jobba med de man tycker e super kul utan att behöva oroa sig för om yrket ifråga inbringar en skälig inkomst;)

• lillekatt

Jag skulle främst försöka utgå från vad jag själv tycker är kul, eftersom en KY trots allt är en 1-2 årig utbildning, och det kanske inte är så kul att plugga om sådant som är dötrist bara för att tjäna lite mer. Sen är, så vitt jag vet, de flesta KY uppbyggda efter vad arbetsmarknaden söker efter, och vissa utbildningar startar inte varje år, eftersom det redan finns tillräckligt med personer inom det yrket just då. Eftersom utbildningen är anpassad efter arbetsmarknadens behov, så är det ganska lätt att få jobb efter utbildningens slut, och det ingår även praktik, där man kan få möjlighet att utöka sina kontakter och kanske stanna kvar på företaget efter utbildningens slut.
    Gå in på kyutbildningar.se och kolla vad det finns för utbildningar nära dig. Sedan kan du utifrån det du tycker verkar kul, kolla upp lönestatistiken för just dem yrkena, samt hur det ser ut med arbetssituationen i ditt län.
    Lycka till, och hoppas du hittar något som passar! 

• SofieTrinh

systemutvecklare är nog inte KY men en YH-utbildning på 2 år. kanske inte garanterat jobb, men hög lön.

• stardream
    JA77 skrev 2010-10-25 21:33:25 följande:
    Vad är hög lön för dig?
    Ja du, i dag har jag 19000, har arbetet på samma ställe i 5 år, och löneutvecklingen är inte något att applådera åt direkt. Så en skälig lön är åtminstone på runt 25-26
  • Idun

KY kommer försvinna och blir nu YH. 
    Har gått en KY projektledarutbildning och många har fått jobb. Jag jobbar inte som PL men har ett annat jobb inom ledarskap och tjänar nu ca 29 000kr.  

• stardream
    Idun skrev 2010-11-03 12:10:46 följande:
    KY kommer försvinna och blir nu YH. 
    Har gått en KY projektledarutbildning och många har fått jobb. Jag jobbar inte som PL men har ett annat jobb inom ledarskap och tjänar nu ca 29 000kr.  
    jaha, vist inte att det skulle försvinna, men det blir samma koncept eller? Vart läste du din utbildning? var det svårt att komma in/många sökande?
  • yiyah

Jag läser en YH till redovisningsekonom. Började läsa för 11 veckor sedan och har redan fått jobb, fast jag har nästan två år kvar på min utbildning. Vi går i skolan tre dagar i veckan och har hemstudier två dagar, så jag kommer jobba de två dagarna jag skulle pluggat hemma. Blir till att läsa på kvällarna antar jag.

Jag fick 22 000 i ingångslön (jag kommer ju inte jobba heltid så de kommer ta den lönen och slå ut på det jag verkligen arbetar, men jobbar jag heltid en månad blir det 22´) De färdigutbildade redovisningsekonomer jag känner har runt 27-28´ i lön. Inte multum, men helt OK.

Svar på tråden vad ska man läsa för KY-utbildning som garanterat ger jobb och hög lön?