Var vill man bo/inte bo i Kalmar?
Vill veta var man (ni) vill bo och var man inte vill bo i Kalmar. Jag struntar i om det är fördomar eller vad det än kan vara som gör att ni tycker som ni gör. Hjälp mig att sålla bort lite områden.
Vill veta var man (ni) vill bo och var man inte vill bo i Kalmar. Jag struntar i om det är fördomar eller vad det än kan vara som gör att ni tycker som ni gör. Hjälp mig att sålla bort lite områden.
Det beror på... det finns de som avskyr Norrliden och kallar det Kalmars slumområde (antagligen för att det bor en del utlänningar och några white-trash där), men jag tycker att det är ett väldigt fint område (inte nedskräpat och en massa klotter) där inte särskilt många brott sker. Det har varit några cykelstölder och något inbrott på Konsum, men inte mycket mer än det de senaste åren vad jag har hört om. Dessutom så tycker jag att människorna är väldigt hjälpsamma och trevliga i området.
Norrliden är ett relativt billigt område, dyrare blir det om man ska bo i Berga och Funkabo, dessa två områden ligger närmare centrum. Jag hörde från några som bott i Kalmar längre att Berga tydligen håller på att ta över stämpeln som slumområde då fler brott ska begås där (?) men det kan jag inte bekräfta. Man håller på att bygga ytterligare lägenheter i Berga i skrivande stund.
Men jag tycker inte att det är särskilt fint i Berga, istället skulle jag i så fall satsa på Funkabo eller närmre centrum. Detta blir så klart dyrare, samt att köer hos Kalmarhem (en av de största i Kalmar när det kommer till boende) är ca 2-3 år för boende i Funkabo, Djurängen, Oxhagen, och ca 3-5 år för centrum. (Detta har Kalmarhem uttryckligen sagt via telefon, det ska inte stå på deras webbsida.)
Om jag hade varit du så hade jag försökt skaffa lägenhet via HSB (de är att föredra framför Kalmarhem) alternativt hus, i Funkabo-området eller Berga. Det är närmre till staden, billigare än inne i centrum och det finns en hel del fina lägenheter att välja på i Funkabo (beroende på vilka krav man har på boendet, hur många man är etc). Har du gott om tid att stå i kö, eller en otrolig tur, skulle jag satsa på Djurängen eller Oxhagen, dessa områden är ytterligare närmre staden, finare och mysigare när det kommer till lägenheter och område enligt min mening. Eller varför inte centrum själv? Fast då blir hyran väldigt dyr om man inte har mycket stor tur. Dessutom så tycker jag inte att det gör så stor skillnad att bo precis utanför eller inne i centrum.
Många studenter släpper dessutom lägenheter nu, så det är bara att söka på. :)
Hoppas det hjälpte något.
Hejsan! Råkade hitta den här tråden och blev lite nyfiken på om du hittade nån lägenhet och var det blev nånstans. Har en kompis som ska leta hyreslägenhet snart och det vore najs om man kunde få lite inblick i hur det ligger till på marknaden. ;)
Det är så förbannat kallt och blåsigt på vintern.. På sommaren däremot är det helt underbart..
Annars en helt ok stad, det mesta finns allra helst nu när Ikea kom med allt som hör till.
CHARLATAN: Hade du fått jobb i Kalmar eller räckte det med att flytta in för att få förtur?
Vad sa du till Kalmarhem?
Bara nyfiken, har vänner som kasnek vill flytta hit men ännu inte fått lägenhet...