• Anonym (tänker)

Någon flygvärdinna här?

Några frågor till dig isf.

Vad har du för utbildning?
    Hur gammal är du?
    Vad tjänar du?
    Vilket bolag arbetar du för?
    Vad krävs av dig?
    Gillar du ditt arbete?

Har fått för mig att det är ett roligt arbete.... men har 2 barn och är rädd att man måste vara hemifrån mkt.

Berätta allt om ditt jobb!

• Svar på tråden Någon flygvärdinna här?
  • Anonym (Kompisen)

Jag jobbar inte som flygvärdinna, men min bästa kompis gör. Vet att det är bättre att få direkt svar från nån som jobbar med det men jag kan svara i min kompis ställe.
    -Hon har ingen eftergymnasial utbildning, började jobba som 21-åring.  
    -Hon ska fylla 32
    -Vet inte exakt lön, men grundlönen är skit. Det man tjänar på är tillägg och traktamenten.
    -Hon arbetar för ett charterbolag
    -Vet ej, kan inte svara. Men det bör ju vara servera passargerare, infomera om säkerheten ombord, vara allmänt serviceminded.
    -Hon avskyr sitt jobb. När hon var yngre var det perfekt. Tänk själv, ung och singel och bli ivägskickad till Thailand, Mexico, Dominikanska Republiken på stopp en vecka. Numera är det väldigt slitsamma rutter. Exempelvis: Flyg från Gbg till Västerås, plocka på nytt folk, vidare ner till Gran Canaria. Åka med tomt plan till Teneriffa för att släppa på folk och flyga till Oslo. Därefter buss tillbaka till Gbg.
    Min kompis är mammaledig nu och försöker hitta nåt annat eftersom det blir för mycket pusslande med att jobba som flygvärdinna och ha småbarn på dagis.

Vet inte hur det är att flyga reguljärt........ 

• Anonym (F/O)

Jobbar inom flyget men inte som CC (cabin crew)  utan som styrman.
    Flygbranchen är inte som den var tidigare.. förr va det bra löner och hyfsade arbetsförhållande.

CC brukar få sin utbildning betald genom flygbolagen..
    ofta tjänar CC ganska dåligt i förhållande till vad dom gör medans vi i cockpit tjänar lite mer..

för att läsa mer om jobbet som CC så sök på google efter flygtorget så kan du läsa om vad de som jobbar med det tycker..
    Och ja man sover borta en hel del både jag kapten och besättnign får ofta sova borta på mindre bra hotel ibland

Vore det inte för mina lån på ca 5-600 000:- för min utbildning så hade jag bytt branch omgående!!
    Familjelivet blir lidande och det sociala livet blir lidande m.m ...
    skall inte låta så negativ men det är verkligeheten tyvärr

Svar på tråden Någon flygvärdinna här?