Anonym (Samma situation) skrev 2010-10-25 11:25:12 följande:
Hej!
Först vill jag bara säga att jag beklagar det besked ni fått och hoppas att det kommer gå väl för din svärfar.
Jag är i en liknande situation, kanske kan vi stötta varandra?
Jag och min sambo fick igår veta att hans mamma har bröstcancer, en elakartad och hon kommer inte att behandla den eftersom hon hellre vill må bra den sista tid hon har. Hon säger att hon kan ha allt från några månader till ett par tre år kvar att leva.
Till saken hör att min sambos pappa gick bort för några sedan i cancer och han tog det hela jättehårt. Detta var dock innan vi träffades.
Jag vet inte hur jag själv ska vara i denna situation, vårt förhållande är väldigt starkt och bra, men inte så gammalt. Jag har inte känt hans mamma särskilt länge men bryr mig väldigt mycket om henne. Självklart blir jag också ledsen i denna situation.
Min sambo stänger in sig lite i sin sorg, han vet väl inte vad han ska tänka heller, vi vet inte hur lång tid hans mamma har. Och jag känner att jag inte har "rätt" att gråta eftersom han inte gör det. Så istället försöker jag hålla inne med mitt, vilket gjorde att jag inatt bröt ihop av alla känslor och han fick trösta mig. Och då fick jag dåligt samvete för att jag borde stötta honom och istället blir det tvärtom, men jag vet inte vad jag ska göra, vilket stöd han vill ha. Han nämner att han behöver vara lite för sig själv, och när jag låter honom vara säger han till mig att jag inte får titta på honom med ledsen blick, jag känner mig så frustrerad och ensam i hans sorg. Det har bara gått ett dygn, men jag är redan ledsen dels för det vi igår fick veta, men också för att det känns som om jag inte "får" eller kan trösta honom. Samtidigt kan jag inte vara glad. Det känns bara som om det vore lättare för mig om han hade en dag och bröt ihop, lyssna och krama är jag bra på. Men detta vakum är jättesvårt för mig att hantera.
Hoppas ni finner styrka, förstår att det måste vara extra svårt med en liten att ta hand om också.
Hej!
Jag säger det samma! Jag beklagar. :(
Jag är lite i samma. Känner verkligen att jag vill trösta och lyssna, men han säger inte sådär jätte mycket men jag märker på honom att han är ganska utpumpad. :/ Han är så trött så han har börjat prata massa i sömnen vilket han inte gjort innan, och jag tolkar det lite som att han är väldigt trött?
Jag och min sambo har inte heller varit med varandra så länge, ett år ungefär och har som sagt ett litet spädbarn.. Jag är ju också ledsen men vill bita ihop och vara positiv inför honom, min sambo alltså. Samtidigt känns det ju dumt att säga att "Oroa dig inte, det kommer gå bra!" På något vis vill jag ändå vara realistisk, självklart vill jag inte tänka eller säga att "din pappa kommer kanske dö", men ändå kanske.. "Du måste vara beredd på att han kommer bli dålig och sjuk av behandlingen" (då vi inte vet ännu om det kan behandlas, men tydligen var tumören 4x4 cm. Låter stort?) osv.. Du förstår? Man vill inte ta ut något i förskott men ändå inte fluffa omkring på ett luddigt moln och inte ta situationen på allvar.
Just det där med spädbarnet. Alltså det är fan det jobbigaste. Min modersinstinkt säger mig ju att allting måste rulla på, och barnet behöver ju oss precis lika mycket nu som innan beskedet och på något vis känner jag en plikt att "bära" allt under tiden, samtidigt är jag kluven för jag tror inte att min sambo mår bättre av att stänga in sig och inte vara med vårt barn. Jag tror liksom inte att någonting blir bättre av att man slutar leva själv. Visst tar det tid att vara på sjukhuset, att helt enkelt befinna sig i detta men känns så viktigt att "resten" av vårat liv fortsätter så vanligt som möjligt. Något inom mig säger mig att det är det enda rätta men ändå får jag dåligt samvete? Men jag klarar verkligen inte av att sluta ta hand om mig själv, sluta städa i vårat hem, sluta ta tag i ärenden som måste göras osv.. Tänker att det gynnar ingen i detta läge, men jag vet inte.. Känner mig ändå, så jävla fel!
Det du skriver, om att du också är ledsen och att du bröt ihop. Det blev samma för mig, att jag känner att jag måste bita ihop inför sambon och jag bröt också ihop sedan när han sov. Bara grät och kände mig så tom och ledsen. Som situationen är nu så sover vi ju inte speciellt mycket ändå, med tanke på att vårt barn har kolik och om jag var utmattad innan så vet jag inte alls vad jag ska kalla det här tillståndet? Men som sagt, känner som att det är min plikt att bära upp så länge men jag tror inte det är sunt.. Inte för min sambo och inte för mig heller. Hur länge ska jag orka ha det såhär, tänker jag?
Många kramar!!