Recept på fylld lövbiff
Hejsan,
Har tänkt gör fylld lövbiff till middag, vilka är era bästa recept?
Hejsan,
Har tänkt gör fylld lövbiff till middag, vilka är era bästa recept?
Detta behövs till mitt recept:
*Lövbit
*Saltgurka och spad
*Mejram
*Bacon
*Lök
*Köttbuljongtärning
*Grädde
*Snöre/tråd eller tandpetare..
Och så här gör jag:
Bankar ut lövbiten lite
Har på hackad lök, bacon och saltgurkan. (spara gurkspadet)
Strör på mejram ganska mycket.
Sen gör jag paket oftast med sytråd, rullar runt dom.
Sen steker jag jag dom i en gryta.
När dom är stekta runt om fyller jag på med vatten och har i en buljongtärning, sen locket på och små putrat dom i ca 45 min.
Sen tar jag ut dom och lägger på ett fat och låter dom vila så jag kan ta bort sytråden eller vad man nu väljer att ha runt för att hålla ihop dom.
Samtidigt har jag i lite mejram till och lite spad av saltgurka i såsen. Sen redning och en skvätt grädde.
Lägger sen tillbaka rulladerna.
Sallad och potatis brukar jag ha till..
puffar lite
Jag lägger en bit chevreost i lövbiffen, saltar och pepprar. Om jag är lat så använder jag den smaksatta chevre-cremefraichen som sås annars gör jag egen.
Jag fyller mest med lök och cremé fraiche. Fäster med tandpetare. Ingen kokning förstås eftersom det är fraiche inuti. Tar rätt på spadet efter stekningen och gör en enkel sås på det av lök och fraiche som fallit ur/blivit över.
jag gillar mina fyllda med champinjoncreme, och sen svampsås, till det vill jag ha kokt potatis.
Hur som, så här gör jag.
bankar ut köttet, fyller med en matskeds-stor klick fammarps champinjoncreme, saltar och pepprar lite. Rullar ihop och fäster med en tandpetare i varje. Steker på hög värme, för en stekyta. Sen låter jag alla rullar ligga i en traktörpanna, slår på lite grädde och en klick champinjoncreme som brukar bli kvar, saltar och pepprar. Skivar upp och steker färska champinjoner som sedan hamnar i traktörpannan, detta får sedan stå och puttra en 15 min, reder ev av, och klickar i en creme fraiche-klick, som jag brukar röra ut. Sen serverar jag med en knippe färsk persilja och kokt potatis till, timjan kan också vara gott till. :)
Mina favoriter:
Fyller med soltorkade tomater, mozzarella och basilikablad. Viker ihop och fäster med tandpetare. Saltar och pepprar och bränner sedan av snabbt i stekpannan, inte för länge för då blir köttet segt.
Min lata version är att jag bara fyller med smaksatt färskost eller riven stark ost och gör för övrigt som ovan.
Min makes favorit:
Fyller med hackad gul lök och lite stark senap och gör för övrigt som ovan.
Läcker en ganska stor klick med Creme Bonjour vitlöks ost i mitten på lövbiffen och fäller ihop den och steker : )
med pommes och feta ost sallad MUMMS : )