• Tre små grodor

Vad göra på 5-års kalas?

Vi har aldrig haft några riktiga barnkalas innan, men tänkte att det kanske är dags nu när dottern fyller 5. Men vad ska man hitta på ett 5-års kalas? Hur många är lagom att bjuda? Måste det verkligen vara massor av barn?
    Får ju ont i magen och värsta prestationsångesten. Jag är värdelös på sådant här!

• Svar på tråden Vad göra på 5-års kalas?
  • Jessa med 3

Hur många man ska bjuda tycker jag är lurigt. Lika många som antalet år man fyller är ett tips jag läst någonstans. Sen har vi justerat det lite för att det inte ska bli så att alla i åldersgruppen på förskolan blir bjudna utom en ex.
    Sen behöver man inte göra så mycket. Två timmar brukar vara lagom: då hinner de leka, fika och öppna paket. När det är ca en halvtimme kvar så har vi haft skattjakt eller fiskdamm och sen kommer alla och hämtar sina telningar!

• bonsai

Jag skulle ta och bjuda hennes närmaste vänner, kanske 4-6 st max. Hon kommer inte hinna/orka leka med alla annars. Sen skulle jag bjuda på något riktigt enkelt som korv med bröd och tårta och kakor. Ha ingen prestations ångest utan gör bara det som du tycker är enklast och snabbast för dig. Fråga din dotter om hon vill ha någon särskild lek, annars blir väl en avslutande fiskdamm alldeles lagom. Lägg i ett par ballonger, någon tablettask och någon liten leksak (om barnen är pyssliga kan man lägga i fina pärlor, diamanter, ringar, hårband) annars kanske någon lite häftigare grej. Brukar finnas massor med billiga smågrejor att lägga i påsarna. Håller med ovanstående om resten! Lycka till!

• supersötasilversara

Vår dotters fem-årskalas för ett tag sedan: Vi hade ett kalas i mitten av oktober utomhus, de fick varm saft/choklad, korv med bröd och sedan tårta, allt som vi dukat upp under tak på altan. Det kom ca 12 barn (varav att vi höll till ute ) Presentöppning, mat-fika och sedan lekte de själva i ca  45 min, då var det dags för skattjakt, sedan gick alla hem. de flesta föräldrar till barnen var också med och åt och fikade.

Vi hade någon lek i bakhuvudet, typ "Kom alla mina kycklingar" i fall att barnen skulle behöva värma upp, men det gick bra ändå. Två timmar är oftast lagom för barnkalas. Sen kan man inte räkna med att alla 5-åringar vill lämnas själva hos andra, medan en del lämnas hur lätt som helst (varför man får räkna med att någon förälder stannar kvar).

Ha absolut ingen prestationsångest! Gör det du tycker blir bra. Fiskedamm är enkelt att göra, skattjakten vi hade krävde inte heller så mycket, men är ju heller inget måste. Det går ju lika bra att lägga alla påsar (om man nu vill ha sånt över huvud taget) i en korg/låda och låta födelsedagsbarnet dela ut till alla barnen. En del föräldrar lägger i massor i påsarna men vi gör det enkelt, lite godis, ev en liten sak typ kalastuta eller ballong eller så.

Lekar behövs oftast inte, det brukar de sköta själva. Film kan man ju sätta på men oftast är det nog roligare för barnen att leka och umgås.

Bjud bara så många ni tycker blir bra. Vi bjuder många för att många av våra nära vänner har barn som umgås med våra barn + att dottern har kompisar från förskolan. Men det fungerar ju lika bra att bara bjuda två eller tre kompisar (alfons åberg som helst bara vill att milla och viktor ska komma ).

Tårta är enkelt att göra med ett paket glass på en tallrik och ös över med nonstop. Det gillar de flesta barn, det är egentligen få barn som tycker om tårta. Lycka till!

• supersötasilversara

Tänk på att barnen tycker att det är spännande med kalas hur som helst, ballonger och finkläder och leka med alla barn - det är kanon!

Sen kan man ju dra på stort och hyra in trollkarl, ha häftiga teman och hitta på massor med lekar/pyssel. Men det är ju absolut inget krav och absolut inget barnen förväntar sig!

• Ellen Dellen

Vi hade 5-årskalas nu i oktober och hade då Piratkalas på sonens begäran! Lite extrakul och gjorde saken lättare för oss föräldrar känner jag då man kan göra piratgrejer och klä ut sig själv lite! Det är ju kul om vi oxå tycker det är kul! W fick bjuda hela dagisgruppen detta året, lite för att det är sista året på dagis och lite för att alla börjat göra det nu...+1 kusin och 2 grannbarn så totalt blev det 10 gäster då några inte kunde komma.

Jag måste säga att jag föredrar att ha det ganska strukturerat annars spårar det lätt ur...speciellt med många barn! Supertipset är att leka snurra flaskan vid presentöppningen- dels får barnet som gett presenten lite fokus och dels kan födelsedagsbarnet ta det lite lugnt och inte riva upp allt på en gång och det tar en stund vilket är bra! Och barnen älskar det!

Efter det åt alla - hamburgare. Sen lekte de lite frit i ca 10 min men sen var det dags för skattjakten som jag fixat och det tog också en stund och var väldigt uppskattat. Sen blev det fiskedamm och 2 timmar hade gått!!

PÅ 4-årskalaset bjöd han 5 barn och det funkade oxå bra. Lite fler lekar hade vi då som ex. dansa till musik och när den stoppas måste man hitta en egen ö att stå på och efterhand tas de bort en efter en och barnen måste hjälpas åt att få plats så många som möjligt på en/två öar. Alla är vinnare!:)

Lycka till!

• Ellen Dellen

Kan säga att jag kände som du innan 4-årskalaset men måste erkänna att vi börjar bli kalasproffs!

• Begga

På sonens 5 års kalas bjöd vi in 8 barn (+ föräldrar och i vissa fall småsyskon).  Föräldrarna stannade kvar och fikade så vi tyckte att detta var en lagom stor grupp barn.  Skulle definitivt ha färre om de skulle vara ensamma kvar för då kräver det mer av oss att underhålla och se efter samtliga.

Det var kakor och senn fri lek.  Efter en stund hade vi en variant av tipspromenad där hela barngruppen var med på att svara på frågor som fokuserade ganska mycket på just sonen ("hur många år fyller han nu; 5, 50 eller 500" etc).  Min man höll i detta och det blev lite "Amigo" känsla i det hela.  Alla som svarade rätt (svårt att inte göra det !) fick en godispåse (minimal mängd kladdfri godis + balong o tuggummi) som belöning.  Senn hade vi lagt fram kritor och jättebubblor att leka med...  Lite senare bjöd vi på poppcorn ur en gigantisk balja (4 påsar micropop) och då lugnade barnen ner sig rejält och bara mumsade på.  Slutsprut ! De där 2 timmarna passerade superfort.

Svar på tråden Vad göra på 5-års kalas?