• Aviana

När har bebisen sina tillväxtperioder?

Min lille kille blev två veckor i torsdags, och natten till igår samt nu inatt så har han vaknat oftare för mat. På sjukhuset sa dom till mig att dra ut på målen under natten till var fjärde timme och var tredje timme på dagen. Han vaknar ungefär varannan timme och vill ha mat. Jag tycker inte att han äter en större mängd varje gång utan deg brukar variera lite. Mer ena gången och lite mindre nästa. Dock fler gånger per dygn. Jag oroar mig lite över att min mjölk kanske inte är tillräckligt mättande. Jag sitter med honom en stund och rapar honom mellan varven för att se om han vill ha mer. Men är han inte för ung för att ha en tillväxtperiod redan? Vet inte om det spelar nån roll men han är född 5 veckor för tidigt.

BF 2010-11-11 men prinsen kom 10-10-07 avi.blogg.se
  • Svar på tråden När har bebisen sina tillväxtperioder?
  • Aviana

Det vet jag inte, kanske för att så småningom vänja honom vid att inte äta på natten.
    Jag bryr mig dock inte om klockan så mycket, vaknar han efter två timmar och vill äta så får han ju mat, det är inte som att jag låter honom ligga hungrig i två timmar till, bara för att.

• syntharen

Eftersom han är född 5 veckor för tidigt så skulle jag gissa att han behöver extra mat för att ta igen den vikt han skulle ha lagt på sig i din mage. Min son gick ner rätt mycket i vikt efter förlossningen (inte mer än 10 % men nästan) och han ville också äta ofta, även när jag slutade amma och gav honom ersättning. Han kunde äta varannan timme dygnet runt, och gjorde det tills han hade lagt på sig lite hull. Sedan trappades det ner.

När bebisar är så tidigt födda får man nog räkna med att dom måste äta ofta. Sedan brukar man väl säga att man först ska räkna tillväxtperioder och utvecklingsfaser från det datum som babyn egentligen skulle ha fötts.

• Aviana

Tiden vi låg på sjukhuset gick han ner 10% men de tog han igen. Han är fortfarande en spinkis så jag kan tänka mig att han vill äta. Tänkte mest om det var nåt speciellt eftersom han från en natt till en annan ville ha mat oftare.

• Kakan Mascha

Jag har en som snart är 3 veckor (på tisdag). Tidigare så ville hon äta kanske varannan timma, även på  natten. Igår testade vi att ge henne ersättning och en så mycket gladare och mera harmonisk bebis hon blev! Inte alls lika kinkig på kvällen, natten, dagen. Somnar snabbt och är glad och nöjd när hon är vaken.
    Ok, bara en dag nu med lite extra käk, men för oss så verkar det vara så att hon berhöver mera mat än vad jag har att ge! Har tidigare helammat.
    Dock så gick jag 2 veckor över tiden, så hon hade ju redan från början en stor magsäck, kanske bidrar till hugern?
    Testa lite ersättning, kanske som sista mål på kvällen och se vad som händer! För oss fungerar det (hittills) utmärkt!
    Lycka till!

• Aviana
    Kakan Mascha skrev 2010-10-24 13:54:25 följande:
    Jag har en som snart är 3 veckor (på tisdag). Tidigare så ville hon äta kanske varannan timma, även på  natten. Igår testade vi att ge henne ersättning och en så mycket gladare och mera harmonisk bebis hon blev! Inte alls lika kinkig på kvällen, natten, dagen. Somnar snabbt och är glad och nöjd när hon är vaken.
    Ok, bara en dag nu med lite extra käk, men för oss så verkar det vara så att hon berhöver mera mat än vad jag har att ge! Har tidigare helammat.
    Dock så gick jag 2 veckor över tiden, så hon hade ju redan från början en stor magsäck, kanske bidrar till hugern?
    Testa lite ersättning, kanske som sista mål på kvällen och se vad som händer! För oss fungerar det (hittills) utmärkt!
    Lycka till!
    Jag har tänkt på det också, att ge honom ersättning en gång om dagen eller lite grann efter varje mål. Ska på kontroll imorgon så jag ska höra mig för då :o
    Tack för svaret :)
    BF 2010-11-11 men prinsen kom 10-10-07 avi.blogg.se
  • vittra

Blir helt chockad över att de sagt till dig att ha så glest mellan målen framförallt om han är tidigt född?! Han behöver högst sannolikt äta betydligt oftare än så, och nej, det betyder inte att du har för lite mjölk! Det är ju så det fungerar, få nyfödda håller sig med 3-4 timmar mellan målen, och man kan inte kräva redan av en 2-veckors att ha en dygnsrytm. Det har inget barn så tidigt, därför kan man heller inte förvänta sig att de ska äta glesare på natten i början.

Man ska absolut inte börja mixtra med att glesa ut amningar, ta bort nattmål osv så tidigt!

Angående tillväxtfaser så stämmer det ju att man räknar ju från det datum som barnet egentligen skulle vara född. Tänker man så är ju din bebis inte ens född än, och i magen får de konstant näring liksom. Kanske ger dig lite perspektiv på det hela...

Och pratar du med dem på sjukhuset igen så skäll ut dem för det urbota korkade rådet att ha så glest med amning! Inte konstigt att mjölken sinar (och bebisar inte går upp i vikt ordentligt) med så idiotiska råd...

• Vattuman83

Enligt boken "Att växa och upptäcka världen" infaller den första tillväxtperioden runt 5 veckor, nästa runt 8-9 veckor. Men detta utgår som ovan nämnts från BF, vilket innebär att din bebis har långt dit. Tror att det kan vara bra att låta bebisen amma ofta i början, så mjölkproduktionen följer dess behov.  På BB sa de till mig att min son skulle få ligga vid bröstet så mycket han ville första tiden, vilkket också kändes helt naturligt. Att ta tag i sömnbiten fick komma efter några månader. Konstigt att man får så olika råd :)

Lycka till!

• emilsmamma

ja verkligen konstigt! en så liten plutt kan väl få äta så ofta han vill?!
    det glesar ut sig så småningom men det tar inte veckor utan månader. (för mig iaf!) naturligtvis är alla bebisar olika. vid 2 veckor ammade min son varannan timme. vid månaden kanske var tredje. skulle säga att det var runt 2.5-3 månader som han började sova 3-5 timmar i sträck på natten. men det är fortfarande olika från dag till dag.

jag hade inte börjar ge tillägg. inget mot tillägg i sig, men vill du helamma ge det en längre chans än 2 veckor! det tar tid. och visst kan det vara jobbigt, men du får inte mera mjölk genom att ge tillägg utan genom att köra på fri amning så som du gjort så din bebis kan "tala om" att den behöver mera mjölk om så är fallet.

jag ringde amningscentrum (på SÖS) för rådgivning. det tyckte jag var skönt. man kan få så rent ut sagt jävla många olika råd från olika håll vilket jag tyckte var sjukt frustrerande och förvirrande. sen finns ju amningshjälpen också. (jag mailade dem, gör inte det om du vill ha ett snabbt svar. tror det tog typ 1-2 veckor.)

lycka till!

• Jkpg Deluxe

oj...låt honom äta....han är ju liten TS....vet att det inte alltid är såå kul å amma varannan timme....vår son åt typ varannan timme dagtid och kanske var 3:e timme på natten tills han var säkert 3 månader! :) 

• Aviana

Jag låter honom amma så mycket han vill. Däremot väcker jag honom inte efter två timmar för att ge honom mat. Å andra sidan vaknar han ganska exakt var tredje timme och vill äta, eller varannan. Jag låter honom som sagt inte ligga hungrig tills det gått fyra timmar bara för att, det är ju bara dumt. Han vaknar ju av en anledning och hittills är den anledningen hunger :o

• Melly

Men gud vilka konstiga råd du fick! Såklart att man inte ska glesa ut målen till en liten bebis på bara 2 veckor. Det är ju fri amning som rekomenderas idag.

Om han går upp som han ska så behöver du inte väcka honom men om han verkar som att han vill snutta så ska du prova med att ge bröstet även om han åt för 10 minuter sen

Var 3-4 timme är sällan att amma för en två veckors faktiskt. Han vaknar säkert oftare nu för att han behöver amma oftare. Ge inte ersättning om du helst vill helamma eftersom det kan störa amningen. Amma tätare istället  så ökar din mjölkproduktion.

• Aviana

Ja, lite väl sällan måste det ju vara eftersom han vaknar varannan timme och vill äta :) Igår hade han gått upp 130 gram och det på en vecka så han lägger ju på sig :)

Svar på tråden När har bebisen sina tillväxtperioder?