• Svar på tråden Naturlig tandkräm, vilken är bäst?
  • lliliot

Tycker Weledas är bra!
    använder ibland den till mina små killar. Hade även den när jag var liten.

• Arbetstagaren

Läste detta o bestämde att det slut med Pepsodent o Colgate o allt vad skiten heter.

Tösen har hittills bara använt Weledas tooth gel for kids, men vi vuxna har ju kört på med det vanliga. Det är väl därför som tänderna bara blir sämre o sämre... frätande ämne i tandkräm. Fy fan... sånt jädra skit.

Flouret är väl inte heller nån förlust o slippa ifrån. Synd att det naturliga är så dyrt, men jag läste i en annan tråd att håret mår bättre utan schampo så då kan man väl spara in där istället.

www.shenet.se/ravaror/natriumlaurylsulfat.html

• 1969
    Arbetstagaren skrev 2011-03-20 10:43:49 följande:

Synd att det naturliga är så dyrt

Visserligen, men en tub räcker ju lääänge. Vi kör med Weleda, den tycker vår lille är god.

Till vår store, som ska ha fluor i tandkrämen, köper vi Zendium som inte innehåller Laurylsulfat. Han gillar smaken coolmint som vi köper på apoteket:
    www.opushc.se/ProductItem.asp
  • Barbabok

Vi har haft båda och Weledas är godare samt lättare att sätta på. Urtekrams är lite trög att få ur tuben tycker jag.

• äcklet

Vi använder urtekrams till dottern. Hon älskar den! Har visserligen inte testat weledas.

• Tillalamm

Jag använder också Weledas till min pojk (16 mån) och har gjort det hela tiden. Tycker den är bra och det känns skönt att använda den eftersom min son i stort sett sväljer all tandkräm han får i munnen (skönt då alltså att den inte innehåller nanopartiklar, sulfater eller annat tjafs).

Dock är jag en sån där som oroar mig gällande det här att alla tandläkare menar att det ska vara flour. Behöver verklingen små barn flour? Om inte, vid vilken ålder ska man börja med det? Hörde tre år någonstans men vet inte om det stämmer.

• M  och  M
    Tillalamm skrev 2011-04-03 20:17:05 följande:
    Jag använder också Weledas till min pojk (16 mån) och har gjort det hela tiden. Tycker den är bra och det känns skönt att använda den eftersom min son i stort sett sväljer all tandkräm han får i munnen (skönt då alltså att den inte innehåller nanopartiklar, sulfater eller annat tjafs).

Dock är jag en sån där som oroar mig gällande det här att alla tandläkare menar att det ska vara flour. Behöver verklingen små barn flour? Om inte, vid vilken ålder ska man börja med det? Hörde tre år någonstans men vet inte om det stämmer.
    Flour är ju enligt många farligt. Hörde en som berättade att hennes pappa med kompisar brukade ta en matsked när de gjorde lumpen, för då fick de feber och slapp delta... Hm.. Här finns mer att läsa:

www.sourze.se/Vad_din_l%C3%A4kare_inte_ber%C3%A4ttar_f%C3%B6r_dig_Del_1_10663874.asp

fyranollfyra.wordpress.com/2008/07/15/flour/

www.infowars.se/debatt/flour-1413128
  • Annelie 76
    Tillalamm skrev 2011-04-03 20:17:05 följande:

Fluor i hög dos ger fläckar på tänderna som inte går bort, därför ska barn inte dricka Ramlösa (står på flaskorna). Fluor gör emaljen hårdare men samtidigt sprödare så för tänderna är det tveksamt om det är bra.

Fluor kan dessutom ev skada sköldkörteln (som styr ämnesomsättningen).

Det är dessutom ett ämne som inte har någon funktion i kroppen som andra mineraler har...
  • Arbetstagaren

Jag tror min dotter får hålla sig till Weleda tills hon är stor nog att själv bestämma.

Mjölktändernas mående efter åratal fluorfritt liv får sedan avgöra min inställning till flurobehandlingar och fluorskjölningar.

Själv har jag också börjat med Weleda, men den jag köpte till mig själv är inte lika god. Dock är där 25 ml mer i den för bara sex kronor högre pris.

• M  och  M
    Arbetstagaren skrev 2011-04-06 00:07:23 följande:

Jag tror min dotter får hålla sig till Weleda tills hon är stor nog att själv bestämma.

Mjölktändernas mående efter åratal fluorfritt liv får sedan avgöra min inställning till flurobehandlingar och fluorskjölningar.

Själv har jag också börjat med Weleda, men den jag köpte till mig själv är inte lika god. Dock är där 25 ml mer i den för bara sex kronor högre pris.

Ja man kanske ska sluta med flourtandkräm själv också...
Svar på tråden Naturlig tandkräm, vilken är bäst?