kutiom skrev 2010-10-24 11:51:45 följande:
Hemma kan hon leka med flera barn men inte med en gång och inte så länge och hon vill gärna styra i leken. Oftast blir det mest att hon bara har en lekkamrat så så många tillfällen har jag inte haft till att studera detta. Personalen tyckte mer att hon får öva sig i att leka med barn och det kan jag ju förstå. Hon har lite svårt att göra sig förstådd då hon pratar otydligt och detta gjorde att hon i början av sin dagistid (för drygt ett år sedan) pratade via de vuxna. Nu har hon tydligen återgått till detta och jag tror att det är för att det är en ny avdelning med nya fröknar. Hon trivs inte och jag vet inte hur jag ska hjälpa henne.
Det låter ändå som att dessa svårigheter faktiskt existerar utanför förskolan.
Naturligtvis ska förskolan se till att hon får den hjälp hon behöver med detta. Att lära barn leka är något som ingår i vår utbildning och det SKA de ha kompetens för! Det finns olika tekniker för detta och det är bara för dem att sätta igång med en plan att arbeta efter.
Ni får gemensamt skriva en handlingsplan (åtgärdsprogram) tycker jag. Vad gör förskolan? Vad gör hemmet? Vad fungerar, vad fungerar inte?
Sen ber du om att de ska utreda hennes språkliga utveckling. De har tillgång till hjälp från specialpedagoger och talpedagoger. Här är det jätteviktigt att ni sätter igång och utreder hur man kan stötta henne när det gäller talet, för det kan bli ett stort handikapp för henne. Hur ska hon kunna bli en i gruppen och leken om hon inte kan kommunicera? Risken finns att de andra barnen inte förstår henne och väljer att ignorera henne.
Det är skandalöst att förskolan inte föreslagit detta. Så ska det inte gå till! Anar man att barnet har svårigheter ska man gemensamt med föräldrarna jobba fram en plan för att lösa dessa!
Visst är det viktigt att hon tränar att leka med flera barn, men det gör hon ju på förskolan också. Ni ska absolut dela på ansvaret. Hela ansvaret ligger inte hos fsk, men heller inte hos er.