• Sazee

Hur förvarar jag mina jordgubbsplantor under vintern?

Hej!

Jag har ett jordgubbsland i min trädgård och jag skulle vilja ta in några för att sedan ta med mig dom när jag flyttar i februari.

Kan jag gräva upp dom nu och plantera dom i en kruka/låda och förvara inomhus eller förstör jag dom då eftersom frosten har kommit?

Jag vill ju inte riskera att dom förstörs! :)

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Hur förvarar jag mina jordgubbsplantor under vintern?
  • Menhir

Skulle tro att det bästa är att låta dem stå kvar i landet och flytta dem (med en stor jordklump kvar) i februari. Alternativt gräv upp dem och plantera dem i kruka som förvaras frostfritt i garaget eller liknande om du har ljus där.

Jordgubbsplantor är näst intill ogräs och klarar det mesta men jag tror inte de mår så bra av värmen inomhus.

• Sazee

Okej. Då satsar jag på att gräva upp dom till flytten.

Tack för hjälpen!

:)

• M C

Du kan ju vara lite smart och ta upp dem, sätta i kruka och gräva ner dem i jorden med kruka och allt. Då klarar den vintern och blir lätt att flytta.

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • Sazee
    M C skrev 2010-10-25 20:32:05 följande:
    Du kan ju vara lite smart och ta upp dem, sätta i kruka och gräva ner dem i jorden med kruka och allt. Då klarar den vintern och blir lätt att flytta.
    Smart! Då vet jag vad jag ska göra imorgon.. :)
Svar på tråden Hur förvarar jag mina jordgubbsplantor under vintern?