• clavis

När gick man i realskola?

Jag undrar i vilken ålder man gick i realskola, eller helst veta vad dessa hette:
    Låg- mellan- högstadium
    Gymnasium
    Jag skriver en fallbeskrivning om en dam som är född 1955. Gör ett psykologiarbete i skolan. Någon som vet om det fanns någon fotoutbildning i Göteborg 1979-75? Vad hette den isåfall?

• Svar på tråden När gick man i realskola?
  • clavis

Vet ni svaret på åtminstone realskolan blir jag jätteglad!

• 7 små apor
    clavis skrev 2010-10-24 13:14:23 följande:
    Fan vad taskiga ni är då! Ursäkta att jag frågar...
    Taskiga?
    Du fick svaret serverat. Men du får faktiskt läsa själv.
    Fräckt? Ja kanske...
  • Anova

Realskola gick man efter sk. folkskola, hur många år folkskolan var beror på när man gick den. (först var den 6, sen 7, sen 8 och 1962 blev den väl 9årig och bytte namn tll grundskola och man avskaffade hela folkskolan 1972, då avskaffades också realskola)

• Anova
    Anova skrev 2010-10-24 13:18:38 följande:
    Realskola gick man efter sk. folkskola, hur många år folkskolan var beror på när man gick den. (först var den 6, sen 7, sen 8 och 1962 blev den väl 9årig och bytte namn tll grundskola och man avskaffade hela folkskolan 1972, då avskaffades också realskola)
    Nu var jag otydlig.. Mellan 1962 och 72 var det parallellt grundskola och folkskola...
  • clavis

Jag tyckte det hela var luddigt när jag läste det själv. Men kallades gymnasium för realskola i vissa fall? Det verkar ju ha funnits bägge varianterna?

• Anova
    clavis skrev 2010-10-24 13:21:24 följande:
    Jag tyckte det hela var luddigt när jag läste det själv. Men kallades gymnasium för realskola i vissa fall? Det verkar ju ha funnits bägge varianterna?
    Det fanns en reallinje på gymnasienivå.. Det är det du kanske syftar på.
    Om det nu är en person född 1955 så har den troligtvis läst reallinjen på gymnasiet. Personen bör ha gott i skolan då läroplanen Lgy70 instiftades och då hade alla skolformer efter grundskola börjat kallts gymansium (med den tog t.ex. studentexamensprov bort).
  • clavis
    Anova skrev 2010-10-24 13:31:26 följande:
    Det fanns en reallinje på gymnasienivå.. Det är det du kanske syftar på.
    Om det nu är en person född 1955 så har den troligtvis läst reallinjen på gymnasiet. Personen bör ha gott i skolan då läroplanen Lgy70 instiftades och då hade alla skolformer efter grundskola börjat kallts gymansium (med den tog t.ex. studentexamensprov bort).
    Tackar! Nu blev jag lite klokare.
Svar på tråden När gick man i realskola?