• Anonym (begagnat)

Sälja ärvda kläder?

Vi väntar vårt första barn och har redan fått högvis med ärvda kläder av släkt och vänner.

Jag brukar ofta sälja mina egna begagnade kläder på Tradera och liknande och på så sett spara någon krona.
    Möbler osv säljs på Blocket.

Men vart ska man dra gränsen för vad man kan sälja när det gäller barnkläder? Att sälja det vi köpt själva känns okej så klart.
    Men det man fått nytt av andra?
    Eller ärvt?

Tycker det känns jättekonstigt att sälja något man fått men hur håller man reda på vilket plagg som kommer vartifrån?

• Svar på tråden Sälja ärvda kläder?
  • eec82

skulle sälja det som ajg själv köpt samt fått till min bebis som var nytt. Men ärvda skulle jag fråga om de ville ha tillbaka el ej. Å ifall de inte ville berätta att då åker de ut på blocket/tradera å se om de ville ha del i pengarna el ej.

• Anonym (fialotta)

Enklast är väl bara att säga till den du får kläderna av är att du säljer när barnet växt ur dom. Är det så att dom inte gillar det får dom behålla kläderna. Själv lånar jag inte bort kläder, jag ger bort dom, då för mottagaren göra precis vad de vill med dem sen :)

• Anonym (säljer)

Har ni fått kläderna så är dem ju era. Jag säljer det mesta om jag tror att jag kan få något för plagget annars skickar jag det vidare till min bros barn. Varför kan man inte sälja kläder som man fått?? Kläder som kläder tycker jag om inte personen i fråga som man fått kläderna av sagt att hon/han vill att man skänker dem vidare när man är klar med dem... 

• Nyfiken gul

Men ärva är väl att få?

Lånar man ut kläder är det just låna och inget annat.

Jag ärver ofta kläder efter min svärmor och hennes systrar och dom kläderna är då mina i alla fall....

Och du äger kläderna och gör vad du vill med dom så länge inte någon uttryckt sig att du lånat vissa plagg.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Lena

Om det är ärvda som att de har gått i arv så ska de fortsätta gå i arv men har man fått kläder oavsett om de är begagnade eller ej så tycker jag det är bara att sälja.

• Anonym (FåttÄrFått)

Du fått kläder, då är de dina. När jag ger bort kläder avsäger jag mig helt äganderätten.

• Jesper f

Hade jag inga andra barn att ge bort dom till i min tur, skulle jag nog skänka kläderna till Myrorna, eller liknande, så att pengarna kommer till något välgörande. Men det beror ju också på i vilken situation man sitter i övrigt. Men om det skulle vara etiskt fel att sälja dom. Nej, det kan jag inte tycka. Är ju precis som att sälja något annat man fått, som kanske inte ryms, passar eller har plats att rumstrera. Är ju både bättre och mer miljövänligt att se till att dom kommer till nytta, än bara ligga i din garderob och damma.

• Nyfiken gul
    Lena skrev 2010-10-24 13:33:46 följande:
    Om det är ärvda som att de har gått i arv så ska de fortsätta gå i arv men har man fått kläder oavsett om de är begagnade eller ej så tycker jag det är bara att sälja.
    men det där är ju bara fånigt...

några ärvda kläder som går i arv brukar i så fall kallas ett lån. Om man nu avser en dopklänning, en brudklänning eller dyligt.  Då lånar man den.

Ett arv är att få något.

jag vet flera i min släkt och bland mina vänner som låter bebiskläderna gå flera varv runt men det är alltid den som har kläderna sist som äger dom och hon får göra som hon vill med dom.  Snart har dom gått så många varv runt att ingen längre vet vem som köpt vad.
  • Lena
    Nyfiken gul skrev 2010-10-24 17:46:59 följande:
    men det där är ju bara fånigt...

några ärvda kläder som går i arv brukar i så fall kallas ett lån. Om man nu avser en dopklänning, en brudklänning eller dyligt.  Då lånar man den.

Ett arv är att få något.

jag vet flera i min släkt och bland mina vänner som låter bebiskläderna gå flera varv runt men det är alltid den som har kläderna sist som äger dom och hon får göra som hon vill med dom.  Snart har dom gått så många varv runt att ingen längre vet vem som köpt vad.
    Arvegods är en vanlig beteckning på saker man låter gå genom generationer om man kan.
  • vi och pyret

Kan du inte skänka bort de kläder du får ärva istället för att sälja dem så hamnar du ju inte i någon konstig situation?
    Du kanske har någon vän som behöver eller så ge dem till myrorna/välgörenhet.
    Att hålla reda på vilka kläder man köpt resp fått är nog inget problem.

• Nyfiken gul
    Lena skrev 2010-10-24 20:42:21 följande:
    Arvegods är en vanlig beteckning på saker man låter gå genom generationer om man kan.
    Ja arvegods i den bemärkningen som du säger är för mig större saker som tex ett piano eller en viss möbel, kanske ett hus eller möjligtvis mormors gamla brudklänning.  Men fortfarande är arvegods något man äger, inte lånar.
  • Shasti

Jag säljer allt, även sånt jag själv köpt begagnat. Går ofta plus . Det spelar ingen som helst roll, bara det är fina saker. Det får man ju avgöra från fall till fall. Och har de skavanker får man ju beskriva dem, är det ingen som vill köpa så gör de ju inte det - vill de ha saken ändå så är det ju upp till dem.

• Shasti

Aha jag trodde frågan handlade om ifall det var okej för köparen att köpa beg kläder i andra hand, sorry.

• Anonym

Så här tycker jag: Sälj det ni har köpt själva eller fått nytt till er bebis. De ärvda kläderna bör antingen skickas vidare till någon annan som ska få barn eller så ska ni fråga dem ni ärvt dem av vad de vill, om de ev vill ha tillbaka dem eller har någon annan som har behov av kläderna. Jag skulle bil rätt sur om någon av mina syskon skulle sälja de kläder som vi har ärvt av varandras barn och som har gått flera varv runt. Endel har blivit utslitet och slängts och nytt har kommit till.

Svar på tråden Sälja ärvda kläder?