• Anonym (fråga)

En fråga ang löneutmätning - förbehållsbelopp/utmätningsbelopp

Hej

Har en fråga ang löneutmätning då jag kommer få det from nästa månad, fick beslutet i fredags. På beslutet står det att mitt förbehållsbelopp är 10500.-  och att utmätningsbeloppet är 750.-

Mao har dom (enligt arbetsgivarens inlämnade uppgifter om min lön) räknat på att jag tjänar 11250.-/månad. Nu kan det faktiskt variera kraftigt. Allt från 10-14 tusen kan jag få på kontot efter skatt. 

Att dom aldrig kan ta pengar så jag får mindre än 10500.- kvar förstår jag. Men hur är det dom månader jag får ut mer än dessa 11250.- som dom räknat på. Kommer KF då att ta mer än dessa 750.- då?

Kommer jag alltid att behålla 10500 eller kan det bli mer? Tar KF alltid ett förutbestämt belopp, mao 750 i mitt fall, eller kan dom ta mer om det finns pengar?

Hoppas nån har svar.

• Svar på tråden En fråga ang löneutmätning - förbehållsbelopp/utmätningsbelopp
  • Anonym

Dom har bara rätt att ta ut det belopp som du har fått beslut om dvs 750 kr.

• Anonym (säker på det?)
    Anonym skrev 2010-10-24 13:20:15 följande:
    Dom har bara rätt att ta ut det belopp som du har fått beslut om dvs 750 kr.
    Är du verkligen säker på det, jag tror nämligen att du har fel.

Har utmätning på min lön, och oavsett hur stor lön jag får ut så får jag "bara" behålla mitt förbehållsbelopp, spelar som ingen roll om jag jobbat extra och jobbat in en tusenlapp extra, den ryker på en gång.

Så jag tror att du i Ts kommer få behålla ditt förbehållsbelopp och att KF drar all lön osm överstiger det
  • Anonym (fråga)

Ja, det är just det jag undrar...
    Alla säger olika nämnligen, har pratat mer flera som har löneutmätning eller haft ang detta och alla säger olika.
    Kan det variera från fall till fall eller?
    Ska ringa KF imorgon och fråga, men hade hoppats på att nån här kanske skulle veta.
    Men som sagt, alla verkar säga olika. :D

• Steffi

Precis. Max 750 tar dom om det går ..får du ut mindre så tar dom mindre men aldrig så att Du har mindre kvar än 10500:-

• Anonym (fråga)

Ja, det förstår jag att dom aldrig kan röra mina 10500 iaf. Men frågan är som sagt hur det blir med pengarna utöver dessa 10500 och 750 om det finns mer att ta.

• Anonym
    Anonym (säker på det?) skrev 2010-10-24 13:23:13 följande:
    Är du verkligen säker på det, jag tror nämligen att du har fel.

Har utmätning på min lön, och oavsett hur stor lön jag får ut så får jag "bara" behålla mitt förbehållsbelopp, spelar som ingen roll om jag jobbat extra och jobbat in en tusenlapp extra, den ryker på en gång.

Så jag tror att du i Ts kommer få behålla ditt förbehållsbelopp och att KF drar all lön osm överstiger det

Tyycker jag låter konstigt för när vi fått brev från kronofogden varej år ang hur mycket de ska dra så står det en MAX summa och ett maxminimum som ska vara kvar. De har aldrig dragit mer än maxsumman , men de har ibland dragit mindre då det ibland varit mindre inkomst, men minibeloppet  jag har att leva för är det som gäller.

• Anonym (säker på det?)

Men kan din/er lön variera?
    Min kan variera rätt kraftigt beroende på hur många helger/kvällar jag jobbar under en månad. Ofta stämmer beloppet dom "ska" dra, men ibland har jag tjänat mer och då drar dom mer, ibland blir det mindre pga sjukdag eller vab och då drar dom mindre, men jag har aldrig fått behålla mer än mitt förbehållsbelopp

• Anonym
    Anonym (säker på det?) skrev 2010-10-24 13:36:13 följande:
    Men kan din/er lön variera?
    Min kan variera rätt kraftigt beroende på hur många helger/kvällar jag jobbar under en månad. Ofta stämmer beloppet dom "ska" dra, men ibland har jag tjänat mer och då drar dom mer, ibland blir det mindre pga sjukdag eller vab och då drar dom mindre, men jag har aldrig fått behålla mer än mitt förbehållsbelopp
    Har du tjänat mindre ska dom dra mindre för det finns en summa som du alltid ska ha ut . Denna månaden drog dom ca 300 kronor mindre från mig pga sjukdom under månaden.
  • Steffi

Jag är ganska säker på att dom inte kan dra mer än vad du fått beslut på. Sambon hade så förrut o de drog aldrig mer än det som var best. Men det var ju ett tag sen så det kanske är ändrat så jag skulle ringa kf och kolla.

• Anonym (säker på det?)

Var ju exakt det jag skrev ibland blir det mindre pga sjukdag eller vab och då drar dom mindre.
    Men jag får aldrig behålla mer än förbehållsbeloppet, och givetvis får jag aldrig mindre än det beloppet heller.

Svar på tråden En fråga ang löneutmätning - förbehållsbelopp/utmätningsbelopp