• kaffeochkaka

    Mjäll på kanin? Och i sommarbur nu?

    Vi har två utekaniner som bor ute året om. Den ena har nu drabbats av något som ser ut som mjäll i hårbotten, han verkar inte alls besvärad av detta med undrar naturligtvis vad det kan vara. Kan det räcka att bada honom i barnschampo ex eller bör man ta honom till veterinär?

    Sen undrar jag också, de bor kvar i sin sommarbur ännu, de har många sammansatta kompostgrindar runt  sitt trähus så det är jättestort och bra för dem. Funderar på om det kanske är dags att flytta upp dem till sin vinterbur? Vill inte göra det förren det verkligen är nödvändigt eftersom de har mer yta och mer utsikt från sin sommarbur.

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Mjäll på kanin? Och i sommarbur nu?
  • leolina1980

    Mjällen KAN vara mjällkvalster eller någon annan parasit. Min ena kanin hade mjäll ett tag, jag tog honom till veterinären och det togs ett parasitprov, det var negativt. Mjällen försvann sedan av sig själv. Men jag tycker att  du åtminstone ska ringa till en veterinär och rådfråga, för säkerhets skull.

  • dezibel

    Kan du inte bara ställa dit ett mer isolerat hus om deras "sommarhage" är bättre? Ring vet och kolla så det inte är nåt smittsamt och den andra kaninen oxå får det.

  • leolina1980
    dezibel skrev 2010-10-25 16:32:18 följande:
    Kan du inte bara ställa dit ett mer isolerat hus om deras "sommarhage" är bättre? Ring vet och kolla så det inte är nåt smittsamt och den andra kaninen oxå får det.
    Precis, om det är tex mjällkvalster så måste båda kaninerna få behandling.
  • kaffeochkaka

    Tack för svar! Har ringt och ska dit på torsdag och kolla upp vad det kan vara.

    O angående uteburen så bor de numera i den höga vinterburen på nätterna och vid dåligt väder och får vara ute i kompostgrindshagen om dagarna om det är okej väder.

  • leolina1980
    Hallon4 skrev 2010-10-27 13:24:15 följande:
    Sedan är väl inte kaniner så beroende av isolerade burar?
    Det verkar finnas olika åsikter om det där. Vi valde efter mycket om och men att bygga en isolerad bo-del i buren.
  • dezibel

    Vad jag har förstått överlever dom rätt många minusgrader men har det naturligtvis mycket bekvämare och skönare med ett isolerat hus att ligga i. En kanin med stor bur/yta som har möjligheten att röra på sig håller ju värmen bättre men alltför många kaniner sitter på väldigt liten yta utan att kunna röra sig normalt.

  • leolina1980
    dezibel skrev 2010-10-27 14:08:54 följande:
    Vad jag har förstått överlever dom rätt många minusgrader men har det naturligtvis mycket bekvämare och skönare med ett isolerat hus att ligga i. En kanin med stor bur/yta som har möjligheten att röra på sig håller ju värmen bättre men alltför många kaniner sitter på väldigt liten yta utan att kunna röra sig normalt.
    Vad menar du med rätt många? Dom borde nog klara -20 -30 grader utan större problem.. MEN då måste dom ju ha ett bra bo, med MASSOR med halm i att bädda in sig i.
Svar på tråden Mjäll på kanin? Och i sommarbur nu?