Min är 3 månader och jag kan väl inte påstå att jag tycker att det är så tokroligt med amningen men tänker ändå att det kan vara bra för dem. I början (när pappan fortfarande var hemma) ammade jag först den ena, sen tilläggsmatade han den medan jag ammade den andra. Det var väldigt tidskrävande och den ena var inte särskilt bra på att amma så det gjorde bara ont. Jag började pumpa ur istället och ge på flaska.
Nu när det är lite mer styrsel på dem och båda är bra på att amma kan jag dubbelamma, men inte på det sätt som jag läste om innan. Jag halvligger i fåtöljen, soffan eller sängen sen tar jag dem och lägger dem på min mage, kuddar eller fåtöljens armstöd under mina armar så de kan ligga mot dem utan att jag måste hålla upp dem själv och sen ligger de med fötterna neråt. Detta är självfallet inget jag gör ute på fik, men hemma fungerar det och när jag är ute får de flaska, med ersättning i. Dubbelammar gör jag ca två gånger om dan, resten är flaska.
Jag har valt att ge dem ersättning för att jag inte ska behöva känna mig inlåst hemma, med flaskorna kan jag gå ut, jag kan gå på föräldragrupp, träffa andra lediga mammor utan att behöva bli stressad när den ena skriker medan jag ammar den andra. Vid krisfall kan de även äta "själva" liggandes i vagnen om man bullar upp flaskan med hjälp av snuttefilt eller nåt (lärde jag mig av en annan tvillingmamma). Men det är ju såklart olika hur man själv upplever det. Man kanske kan dubbelamma ute bland folk också men det är inget jag känner att jag skulle vilja göra. Sen händer det att nån av dem inte tyckte att det räckte, då ammar jag den lite extra efteråt när den andra är mätt och glad. Har du smala flaskor kan du mata dem med flaskorna i ena handen och ha andra handen över till att torka bort det som rinner, klappa på dem eller hinna få i dig en macka.
Om du tänker dig att du ska pumpa vill jag bara tipsa om att köpa en elektrisk så du slipper få ont i handleden, dessutom får du en hand över medan apparaten gör jobbet. Det är dock bra om den går på batteri så du kan ta med den om du ska iväg nånstans där det inte finns el.
Hoppas nåt i min "uppsatts" är till nytta och lycka till! Blev lite långt ser jag nu...