• loppan00

Tips vid amning av tvillingar

Hej
    Jag och min man är nyblivna tvillingföräldrar till en pojke och en flicka 5 veckor gamla. Nu undrar jag om det finns någon där ute som har lite tips när det gäller att amma tvillingar. Hur har ni gjort?? Just nu ammar jag dygnet runt (det känns så ialla fall). Har barn sedan tidigare så jag vet att det är mycket amning i början men ändå. Försöker att dubbelamma och ge mat samtidigt, inte helt lätt det är inte alltid som de vill äta samtidigt. I lördags började vi ge pojken ersättning utöver amningen eftersom han är mer hungrig. Jag har tidigare helammat våra två andra barn och upplever att just nu är det lite snurrigt med amning och flaska. Tar tacksamt emot tips från andra tvillingföräldrar.

• Svar på tråden Tips vid amning av tvillingar
  • mamma0005

Jag ammade mina tvillingar fullt till de var 4 månader. Min gosse började sedan krångla och det blev enbart jobbigt att amma honom och jag valde därför att sluta amma båda. För mig kändes det som antingen eller, inte en av dem det och den andra det.

På BB blev jag uppmanad att mata dem samtidigt för att inte behöva amma hela tiden men jag ammade ändå dem var för sig. Blev ganska hektiskt ibland då den ena skrek när man ammade en men det var inte så ofta det hände. Jag försökte liksom att ta den som var vaken först och sedan "hoppas" på att den andra sov tillräckligt länge. Men jag hade ändå dem till att äta inom en timme båda två om du förstår hur jag menar, på detta sätt fick jag minst 2 timmar "ledigt".

Att dubbelamma fungerade aldrig för mig, jag satt med amningskudde men fick ändå huka mig ner över barnen då jag inte är jättebystad och följden blev att det rann ner i halsen på de små. Det var en cirkus som jag inte ville vara med i :O)

Jag har också helammat två barn tidigare och tycker att det är jättemysigt!

• mamma0005

Föresten om du har en amningskudde så fungerade den bra till att lägga ett barn i när man hade den i soffan. Om du känner att det underlättar för dig så kan du kanske ge gossen flaskan när han ligger där medans du ammar flickan.

• Eivla

Jag rekommenderar verkligen dubbelamning. Utan dubbelamning hade jag nog valt att inte amma alls, eftersom vi har en storebror som är 3 år äldre också. Jag matade _alltid_ båda samtidigt. Verkade den ena hungrig, fick båda äta. Det kanske tar ett tag att vänja dem vid det, ev. kanske det blir tätare amningar, men det spar enormt med tid jämfört med att amma en i taget. En stor och bra stoppad amningskudde rekommenderar jag, annars hade det aldrig fungerat för mig. Slutade amma när de var nästan 8 månader gamla.

• Trulles mamma

Jag rekommenderar också dubbelamningen. Det fungerade jättebra för mig. På kvällen gav vi dem vars ett flaskmål. Då ammade jag en och min man matade den andra med flaska. Det fungerade superbra!
    Vid dubbelamning är det lite klurigt att få båda på plats, men jag rekommenderar en tvilling-amningskudde (större äen en vanlig).

Mitt andra tips är att verkligen försöka synka dem så att de äter och sover samtidigt. Det är helt ovärderligt!! Annars får man ju verkligen ingen tid över till de andra barnen. Vi var ganska hårda med det i början och det har fungerat jättebra. De är nu snart 3 år och fortfarande synkade

• Sariiita

Min är 3 månader och jag kan väl inte påstå att jag tycker att det är så tokroligt med amningen men tänker ändå att det kan vara bra för dem. I början (när pappan fortfarande var hemma) ammade jag först den ena, sen tilläggsmatade han den medan jag ammade den andra. Det var väldigt tidskrävande och den ena var inte särskilt bra på att amma så det gjorde bara ont. Jag började pumpa ur istället och ge på flaska.

Nu när det är lite mer styrsel på dem och båda är bra på att amma kan jag dubbelamma, men inte på det sätt som jag läste om innan. Jag halvligger i fåtöljen, soffan eller sängen sen tar jag dem och lägger dem på min mage, kuddar eller fåtöljens armstöd under mina armar så de kan ligga mot dem utan att jag måste hålla upp dem själv och sen ligger de med fötterna neråt. Detta är självfallet inget jag gör ute på fik, men hemma fungerar det och när jag är ute får de flaska, med ersättning i. Dubbelammar gör jag ca två gånger om dan, resten är flaska.

Jag har valt att ge dem ersättning för att jag inte ska behöva känna mig inlåst hemma, med flaskorna kan jag gå ut, jag kan gå på föräldragrupp, träffa andra lediga mammor utan att behöva bli stressad när den ena skriker medan jag ammar den andra. Vid krisfall kan de även äta "själva" liggandes i vagnen om man bullar upp flaskan med hjälp av snuttefilt eller nåt (lärde jag mig av en annan tvillingmamma). Men det är ju såklart olika hur man själv upplever det. Man kanske kan dubbelamma ute bland folk också men det är inget jag känner att jag skulle vilja göra. Sen händer det att nån av dem inte tyckte att det räckte, då ammar jag den lite extra efteråt när den andra är mätt och glad. Har du smala flaskor kan du mata dem med flaskorna i ena handen och ha andra handen över till att torka bort det som rinner, klappa på dem eller hinna få i dig en macka.

Om du tänker dig att du ska pumpa vill jag bara tipsa om att köpa en elektrisk så du slipper få ont i handleden, dessutom får du en hand över medan apparaten gör jobbet. Det är dock bra om den går på batteri så du kan ta med den om du ska iväg nånstans där det inte finns el.

Hoppas nåt i min "uppsatts" är till nytta och lycka till! Blev lite långt ser jag nu...

• loppan00

Stort tack alla för era tips. Känner att det blivit lugnare sedan jag började ge pojken ersättning han blir numera mätt. Ammar honom fortfarande två ggr per dag. Hanterar numera att flaskmata en och amma den andra (har en stor amningskudde). Har även fått kläm på det här med att flaskmata, inte helt enkelt när man inte gjort det tidigare. Dessutom hjälper min man till och flaskmatar båda ett mål per natt vilket har gjort att jag känner mig piggare och bara det gör stor skillnad för orken, som sagt på det stora hela känns det för tillfället inte som totalt kaos . Glad

Svar på tråden Tips vid amning av tvillingar