• VardagsKvitter

Nu sparar vi våra pengar - 10 000:- buffert som mål!

Detta är en tråd för dig som vill börja spara pengar och få stöd i att sluta handla onödigheter som egentligen inte behövs.

Jag ska själv, från och med lönen som kommer på onsdag, spara 2000:- eller mer varje månad för att nå mitt mål på en 10 000 kronors buffert.  

Jag är rätt dålig på att hushålla med mina pengar. Köper onödiga småsaker för dem som jag i långa loppet inte behöver.  Jag går dock aldrig med minus om månaderna men det går jämt ut, trots att jag skulle kunna spara 4000:-

För att börja någonstans har jag dock valt 2000:- som mitt sparkapital varje månad.

Hur mycket kan du spara varje månad?
    hur mycket kommer du spara varje månad?
    Vilka ekonomiska fällor fastnar du i som hindrar dig från att spara? 

• Svar på tråden Nu sparar vi våra pengar - 10 000:- buffert som mål!
  • mamma2kids

hahah samma här.varje månad tänker jag att nu JÄKLARRR ska jag spara.mm eller hur.snart är man där och tar ut dom igen:/ men jag hänger på tråden och ser hur det går.ska börja med 500kr tror jag.

• VardagsKvitter
    mamma2kids skrev 2010-10-24 14:51:15 följande:
    hahah samma här.varje månad tänker jag att nu JÄKLARRR ska jag spara.mm eller hur.snart är man där och tar ut dom igen:/ men jag hänger på tråden och ser hur det går.ska börja med 500kr tror jag.
    Ja, känns bättre med att realistiskt mål så tror det är lättare att genomföra. Det är ibland bara så svårt att inte nalla av pengarna trots jag varje månad för över till ett sparkonto 
  • Gurkan

Vill bara säga att ni är duktiga som tagit itu med att spara!
    Ett bra sätt är att gå till banken och öppna ett fondspar. Man kan ju ta ett som är väldigt säkert, visserligen blir utdelnignen väldigt liten då men fördelen är att om man sätter autogiro på det så dras pengarna automatiskt varje månad och för att sälja fonder så tar det ju ett par dagar innan de komemr in på kontot och då får man ju tänka till både en och två gånger om köpet verkligen är nödvändigt!

• VardagsKvitter
    Gurkan skrev 2010-10-24 15:01:38 följande:
    Vill bara säga att ni är duktiga som tagit itu med att spara!
    Ett bra sätt är att gå till banken och öppna ett fondspar. Man kan ju ta ett som är väldigt säkert, visserligen blir utdelnignen väldigt liten då men fördelen är att om man sätter autogiro på det så dras pengarna automatiskt varje månad och för att sälja fonder så tar det ju ett par dagar innan de komemr in på kontot och då får man ju tänka till både en och två gånger om köpet verkligen är nödvändigt!
    Ja, jag har lagt in att 2000:- ska dras automatisktfrån mitt vanliga konto till ett sparkonto varje månad och sen ska jag lära mig själv att detta inte är pengar som är tillgängliga för mig. Att dessa pengar egentligen inte finns och inte ska räknas med när jag kollar hur mycket pengar jag har kvar.
  • majlinsa

Nu kan jag inte haka på förens om två månader då vi ska betala av ett ikea lån först. Men denna månad minskar vi vårt lån med 50% och tar nog resterande 50% på två månader.

Men jag har lite olika sparkonton hos hoist spar som jag för över pengar till. Jag ser de pengarna som "räkningar" tar ca 2 dagar att få tillbaka till mitt konto så det blir inget "jag ska bara ha.."

• Fru Sveden

Jag hänger på här. Vi har precis tömt vår buffert på lösa pengar och måste nu börja om. Vi har som mål att få ihop 10000-15000:- på ett konto till dels oförudsedda utgifter + till räkningar som kommer en gång om året och service på bilen och nya däck och lite annat smått och gott.

• VardagsKvitter
    Sådär ja!
    Räkningarna är betalda!
    2000:- är undan lagda och när matpengarna är uttagna så återstår det 110:- per dag som jag kan använda som jag vill.

Jag tycker det är rätt skönt att ha en fast summa som jag "får" handla för varje dag utan att detta sabbar min budget. Då vet jag också att om jag inte handlade för min hundralapp igår så är den sparad tills i morrn. Och i denna peng ingår allt extra utöver mat och liknande.

Jag hoppas detta kommer gå bra!

Hur har ni lagt upp det? 
  • Evilina

Jag sparar 1200 kr/mån på automatisk överföring från barnbidraget, 1000 kr till "familjens" sparkonto och 100 kr var till barnen som jag också har var sitt sparkonto till, dock i mitt namn. Från januari blir det ytterligare 100 kr då det kommer ett barn till i dec. Sedan sätter jag över till "familjekontot" om det blir över efter alla räkningar. Det är bra att ha en buffert för oförutsedda utgifter eller månader med låg inkomst. Det har hänt att vi varit tvungna att låna från barnen men då har jag betalat tillbaka till deras konton så fort jag kunnat.

• VardagsKvitter

Nästan halva månaden är genom!
    Jag ligger väldigt bra till!

Mitt försök om att ge mig själv 100:- att spendera varje dag har funkat väldigt bra! Jag har hållit mig inom budgeten och har dessutom sparat 2000:- på sparkontot. Det känns som om detta kommer gå vägen. Och det känns väldigt bra att kunna spara.

• Um muhammed

Heja er! Ni klarar det......
    Jag och min man och våra 4 barn lever på en lön och vi har klarat det så kan vi så kan ni, jag hejar på er!!!

Svar på tråden Nu sparar vi våra pengar - 10 000:- buffert som mål!