• elektra1

Vår hund morrar åt sonen

Hej.
    Har en undran hur ni tänker.
    Hämtade hem en 3 årig storpudel tik i slutet av juli.
    Hon hade bott i en barnfamilj förut, men de hann inte med henne.
    Har haft hund i större delen av livet, men inte haft det här problemet.
    Har en 3 årig son, som älskar hunden.
    Nu för några veckor sedan har hon börjat morra åt honom när han klappar henne
    när hon ligger ner. Han vet att han inte ska röra henne när hon sover.
    Men när hon ligger ner på golvet och vi sitter där och han vill klappa så morrar hon ofta.
    Hon har tom huggit i luften efter honom.
    Tycker det är olustigt. Måste passa hela tiden. Vilket man iofs ska göra också, men man måste gå på toa ibland.
    Hon är en urgullig hund, med vissa problem, hundaggresiv.
    Hur tänker ni? Får en hund hugga mot ett barn i luften?
    Det tycker inte jag.

• Svar på tråden Vår hund morrar åt sonen
  • Winterfresh

Hade jag varit i din sits hade jag gjort mig av med hunden på en gång, sålt den eller avlivat den. Har också haft hund i hela mitt liv men skulle aldrig tolerera att min hund hugger i luften mot min son. Rätt som det är hugger hunden till på sonen och det går så oerhört fort och tror du skulle må dåligt av ifall det skulle ske.
    Hoppas du kommer fram till det bästa beslutet för er...

• Tuffen

Jag hade gjort mig av med hunden bums. Barn är viktigare än hundar.

• qenzo

Ta reda på VAD som gör att hunden är missnöjd. För det är precis vad den är. Vore den aggressiv, skulle den ge sig på barnet i andra situationer också, vilket du inte nämner ngt om.
    Innan hunden morrar eller snäpper efter barnet har den gett signaler om att ngt är på tok. Kan du inte se det själv, ta hjälp av en instruktör som kan komma hem till dig och se problemet. Samma sak med hundilskan, instruktör. Det är svårt om man inte har kunskapen, att se felen man gör. Har du en videokamera? Filma er in action, se om och om igen. Kanske märker du när hunden triggas på egen hand. Om inte annat får man se alla de små små signaler man själv ger till hunden.
    Tills ni får hjälp, låt hunden vara ifred från barnet då den lagt sig. 

• elektra1
    qenzo skrev 2010-10-24 15:48:17 följande:
    Ta reda på VAD som gör att hunden är missnöjd. För det är precis vad den är. Vore den aggressiv, skulle den ge sig på barnet i andra situationer också, vilket du inte nämner ngt om.
    Innan hunden morrar eller snäpper efter barnet har den gett signaler om att ngt är på tok. Kan du inte se det själv, ta hjälp av en instruktör som kan komma hem till dig och se problemet. Samma sak med hundilskan, instruktör. Det är svårt om man inte har kunskapen, att se felen man gör. Har du en videokamera? Filma er in action, se om och om igen. Kanske märker du när hunden triggas på egen hand. Om inte annat får man se alla de små små signaler man själv ger till hunden.
    Tills ni får hjälp, låt hunden vara ifred från barnet då den lagt sig. 
    Då får hunden tyvärr ligga instängd i eget rum mesta tiden av dagen.  Hunden ligger alltid mitt ivägen, och min son drar med handen över henne när han går förbi ibland, då morrar hon
  • viseversa

Jag hade ALDRIG haft den hunden kvar om det gällde mig. Mina ungar är absolut viktigast och en dag KAN det gå riktigt illa och han KAN blir illa biten. är det värt det ts?

• elektra1

trodde det inte skulle hända oss. Hon är ju en sån go hund annars.
    Förstår verkligen inte varför hon gör så.
    Och vad jag ska göra när hon gör så.
    Jag blir arg på henne och avvisar henne till ett annat rum.
    Har varit så noga med att hon ska få vara ifred när hon ligger ner.
    Det är inte ofta alls hon blir klappad på när hon ligger ner.
    Hon gjorde inte så i början. Utan nu på sistone.
    Skulle tro att det är nå dominans, hon anser han lägre än sig själv eller nåt.
    Vet någon vad man kan göra åt sånt?
    Vill inte ge upp än, utan får hålla ännu mera uppsikt

• hmcc

Hon har antagligen dåliga erfarenheter av barn.

Dom som omplacerar hundar talar inte alltid sanning om varför dom omplacerar...

Verkar ändå vara en sund hund som varnar, din unge hade varit uppäten för länge sen om hon inte hade varit riktig i huvudet.

• enlitenbitkaka
    elektra1 skrev 2010-10-24 16:56:19 följande:
    trodde det inte skulle hända oss. Hon är ju en sån go hund annars.
    Förstår verkligen inte varför hon gör så.
    Och vad jag ska göra när hon gör så.
    Jag blir arg på henne och avvisar henne till ett annat rum.
    Har varit så noga med att hon ska få vara ifred när hon ligger ner.
    Det är inte ofta alls hon blir klappad på när hon ligger ner.
    Hon gjorde inte så i början. Utan nu på sistone.
    Skulle tro att det är nå dominans, hon anser han lägre än sig själv eller nåt.
    Vet någon vad man kan göra åt sånt?
    Vill inte ge upp än, utan får hålla ännu mera uppsikt
    Vad du INTE ska göra är att tillrättavisa när hon morrar. Att morra är att varna...om du visar hunden att det är fel att varna kan hon mycket väl BITA för att varna nästa gång. Efsm du visat att morrandet är fel.

Kontakta någon som är expert på sånt här beteende istället för att träna helt själv.
  • Tre små grodor

Omplacera hunden. Har själv gjort det med min Aussie. Nu hade jag dock sådan tur att mina föräldrar kunde ta henne så det har inte känts så jobbigt. Man förlåter inte sig själv om något händer och det är nästintill omöjligt att ha super koll på barn och hund varje sekund. Då får man i så fall börja sätta upp grindar så de inte har kontakt när man riktar uppmärksamheten mot annat.

Svar på tråden Vår hund morrar åt sonen