• Lottizen

Någon som är kunnig på latin? Behöver hjälp med översättning

God dag!

Jag skulle behöva lite hjälp med att översätta från svenska till latin. Google translate finns ju alltid men jag vet inte hur rätt det blir rent grammatikmässigt.

Dessa meningar önskar jag ha hjälp med:

1.Till mina älskade barn
        Den största kärleken bär jag alltid med mig

2. Till mina älskade barn
         Det vackraste jag har
         bär jag för alltid nära mig

3.  Till mina älskade barn
          den största gåvan av dem alla

• Svar på tråden Någon som är kunnig på latin? Behöver hjälp med översättning
  • kakmamman

Jag tror nog googles översättning stämmer ganska bra =)!

♥ (¯`°?.¸ ♥Tänk att en sådan liten människa kan ha en sån stor plats i mitt hjärta♥¸.?°´¯) ♥
  • Lottizen

Men jag vet inte om jag "törs" chansa på det. Innebörden är ju viktig för mig och vad jag förstår så skiljer det sig från vilka ord man använder.

Ingen som vet??

• kakmamman
    Lottizen skrev 2010-10-24 16:39:16 följande:
    Men jag vet inte om jag "törs" chansa på det. Innebörden är ju viktig för mig och vad jag förstår så skiljer det sig från vilka ord man använder.

Ingen som vet??
    frågar du här så kan du ju få vilket svar som helst, tyvärr!
    ♥ (¯`°?.¸ ♥Tänk att en sådan liten människa kan ha en sån stor plats i mitt hjärta♥¸.?°´¯) ♥
  • Anova

Jag tycker att du ska höra av dig till en institution för klassiska spårk vid en högskola eller ett universitet för att få det korrekt grammatiskt. Det finns ju t.ex. grammatiska skillnader mellan klassisk latin, medeltidslatin och nylatin. Det är ett komplicerat språk..

Jag förundras alltid varför folk vill ha olika moderna sentenser eller meningar på latin. Varför vill du ha det om du inte kan språket?

• Halkatla
    Anova skrev 2010-10-24 17:57:37 följande:
    Jag förundras alltid varför folk vill ha olika moderna sentenser eller meningar på latin. Varför vill du ha det om du inte kan språket?
    Det undrar jag också! Om nu budskapet är så himla viktigt - varför inte skriva det på ett språk som man förstår?
    Svenskarna gör av med pengar de inte har, på saker de inte behöver, för att imponera på folk de inte tycker om. (Babben Larsson)
  • Lottizen

Jag tycker helt sonika att latin är vackert. Sen att jag inte kan det språket är en annan femma :-P. Vill ha budskapet dold så att säga. Svenska lr engelska kan alla läsa men inte latin.
    Men tack för hjälpen =)

• Moggy

Nej, hjälp! Varning!
    Man ska akta sig för att lita på google translate vilket språk det än gäller. Prova med två språk ni kan så ser ni ju vilken rappakalja det kan bli. Med latin blir det garanterat fullständig katastrof.

Jag bad en god vän om hjälp, han skulle titta på det i kväll  sa han. Jag återkommer.

Svar på tråden Någon som är kunnig på latin? Behöver hjälp med översättning