• M  och  M

Vi som gör egen barnmat till våra 7 månaders (cirka)

Jag gör egen barnmat till min dotter. Hon har testat smakportioner sen hon var 4 månader och nu är hon 6½ månad. Jag har lite idétorka nu ;) Detta är puréer jag gjort hittills:

* Broccoli
    * Majs
    * Ärtor
    * Morötter
    * Palsternacka med ingefära
    * Palsternacka
    * Potatis
    * Potatis med persilja
    * Köttfärs kokt i saltfri buljong och smaksatt med basilika och oregano
    * Lax kokt i saltfri buljong

Och nu sen ska jag koka torsk, cous-cous och Risoni. Men sen har jag fått idétorka. Vad kan man göra mer? I köttväg? I grytväg? Grönsaker? Vi kanske kan hjälpas åt att tipsa varandra :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-24 16:48
    Blomkål har jag även gjort

• Svar på tråden Vi som gör egen barnmat till våra 7 månaders (cirka)
  • Ammi84

Det vanligaste sonen får äta är kyckling, broccoli, mixgrönsaker. Allt kokas upp och blandas ner i mixern. Jag kryddar med lite örter så som basilika och oregano. Har köpt en italiensk kryddblandning som används ofta =)

• pluppen200

min son har precis fyllt 7 månader och jag brukar mixa lite av det vi har i samma kastrull och sen kryddar efter behag.

en rätt som min son älskar är kyckling, ris, olika grönsaker. kryddas med paprika, vitlökspulver, och svartpeppar

köttväg kör jag gärna med älgkött eller biff.

När jag lagar egen mat brukar jag helt enkelt ta av de ingredienser vi ska ha i maten men kokar allt i samma gryta och kryddar med olika kryddor utan salt.

Använd gärna frysta kryddor, blir godare än vissa torkade tex oregano.

Tar jag pasta så bryter jag den i mindre bitar men mixar inte så länge för då blir det klister, annars kan man koka dem på sidan om.

• Gurkan

Min kille är snart 6,5 månad och vi har inte kommit så längt än men:
    - Majs (fast den köpte jag färdig)
    - Broccoli
    - Potatis
    - Blomkål
    - Sötpotatis
    - Palsternacka
    - Morot
    - Kyckling (kokt med vitpepparkorn, morot och lagerblad)
    - Päron
    - Katrinplommon
    - Mild havregröt (även där köpt)
    - Äggula med smör

Vi ska även prova den närmsta tiden:
    - Kokt köttfärs (vitlök, persilja, vitpepparkorn)
    - Pumpa, butternut
    - Ärtor
    - Blåbär med banan

Jag fryser ner i istärningsfack och så plockar jag lite av vad som kan passa just den dagen. Favoriterna just nu är:
    - Sötpotatis, morot, kyckling
    - Sötpotatis, majs, kyckling
    - Palsternacka, majs, potatis, kyckling
    - Äggula med smör
    - Päron (ger för att hålla igång magen likadant med katrinplommonpure)

Köpt hem en del frysta örter som jag tänkte smaksätta med.
    Han kan äta fem-sex istärningar med mat utan problem men om det är något han är mindre förtjust i som broccoli och blomkål så äter han klart mindre. Inget jag lägger någon vikt vid, han får äta tills han är nöjd och sen ammar jag honom.

Risoni lät smart!

• Gurkan

kan tillägga att jag köpte "Första och andra mosboken", mycket bra tips i den!

• M  och  M
    Gurkan skrev 2010-10-24 17:57:28 följande:
    kan tillägga att jag köpte "Första och andra mosboken", mycket bra tips i den!
    Jo den har jag, gör mkt ur den :) Men nu tyckte jag många av recepten var från 8 mån, så just tills dess fick jag lite idétorka...
  • M  och  M
    pluppen200 skrev 2010-10-24 17:44:59 följande:
    min son har precis fyllt 7 månader och jag brukar mixa lite av det vi har i samma kastrull och sen kryddar efter behag.

en rätt som min son älskar är kyckling, ris, olika grönsaker. kryddas med paprika, vitlökspulver, och svartpeppar

köttväg kör jag gärna med älgkött eller biff.

När jag lagar egen mat brukar jag helt enkelt ta av de ingredienser vi ska ha i maten men kokar allt i samma gryta och kryddar med olika kryddor utan salt.

Använd gärna frysta kryddor, blir godare än vissa torkade tex oregano.

Tar jag pasta så bryter jag den i mindre bitar men mixar inte så länge för då blir det klister, annars kan man koka dem på sidan om.
    Jasså du blandar ihop allt och mixar tillsammans? Jag har fryst in grej för sig i iskuber och sen plockar jag olika iskuber till "en måltid"
  • M  och  M
    SJBE skrev 2010-10-24 19:23:04 följande:
    Vart hittar man saltfri buljong? :p
    På hälsokost. Jättebra! Mycket kryddor och smak men utan salt. Förhöjer all barnmat man kokar, speciellt kött, kyckling och fisk som inte är så god okryddad.
  • Gurkan

Hej igen!

nu har vi provat köttfärs kokt med persilja, purjolök och vitlök (purjon och persiljan fick vara kvar när jag pureade) och oj vad gott det var!
    Kryddor verkar vara lillemans melodi så i helgen är det tänkt att jag ska koka lite bebissås och smaksätta en sås med lite curry och en med lite örter. Tänkte det kunde vara smidigt sätt att smaksätta maten på!

• majasmamma

Jag gör nästan all mat själv. Min tjej är snart 8 mån. Jag brukar koka diverse grönsaker, lite kött eller fisk i vatten. Kryddar med lite peppar och örter. Häller bort kokspadet, mixar och sen rör jag i creme fraiche eller grädde. Blir en del fett i maten, men vi har en tjej som är otroligt aktiv och ligger på den undre viktkurvan, så det behövs! Sen fryser jag in i gamla matburkar som jag diskat ur. Då spelar det ingen roll om hon får köpt eller hemlagad mat, man vet att hon får i sig samma mängd.

Grytor jag gjort:
    -Kyckling, trattkantareller, jordärtskockor, broccoli, majs, potatis, morötter, grädde
    -Lax, potatis, morötter, dill, citronsaft, creme fraiche
    -Nötkött, potatis, jordärtskockor, morötter, grädde, trattkantareller, palsternacka
    -Kyckling, kokosmjölk, röd paprika, potatis, äpple, curry, creme fraiche. (Hon älskade den här grytan, men tyvärr tålde inte hennes mage curryn)

Jag brukar helt enkelt blanda i lite av det som jag har hemma. Nu när hon börja vilja ha lite mer bitar i maten så tänkte jag börja koka saker var för sig så man kan mixa köttet, men inte grönsakerna. 

Gör även nästan all fruktpure själv. Favoriten just nu är äpple och päron som får koka mjuka med några stjärnanisar och lite kanel. Mixa och blanda med tex gröten.

Svar på tråden Vi som gör egen barnmat till våra 7 månaders (cirka)