• Anonym

Jag kan inte slappna av

Jag har sedan några månader blivit rastlös så att det verkligen har blivit ett problem. Jag kan inte slappna av alls. Jag kan sitta ner max några minuter vid datorn tex, sedan måste jag upp och göra nåt. Jag måste också hela tiden byta saker att göra för jag kan inte hålla koncentrationen på det jag gör. Hur ska jag kunna slappna av? Skulle bara kunna vilja ligga i soffan en stund och se en film tex, men det går bara inte. Jag är stressad precis hela tiden även om jag inte behöver stressa. Idag var vi på djurparken och jag klarar inte att stå stilla. Vill bara skynda mig hem, men när vi kommer hem kan jag ju ändå inte slappna av. Är helt slut. Kan inte sova heller. Vet inte när jag fick en god natts sömn senast.

• Svar på tråden Jag kan inte slappna av
  • Jesper f

Du behöver söka hjälp. Börja hos husläkaren. Du har något slags stress relaterat som läggs på hög, som gör att du drabbats av detta. Är i dessa stressade tidevarv inte allt för ovanligt ( tyvärr ) . Men jag tycker du ska ta tag i det innan dina sömnstörningar blir kroniska. Då blir det bara värre.

• Anonym
    Jesper f skrev 2010-10-24 17:48:29 följande:
    Du behöver söka hjälp. Börja hos husläkaren. Du har något slags stress relaterat som läggs på hög, som gör att du drabbats av detta. Är i dessa stressade tidevarv inte allt för ovanligt ( tyvärr ) . Men jag tycker du ska ta tag i det innan dina sömnstörningar blir kroniska. Då blir det bara värre.
    Tack för ditt svar. Ja det har hänt stora förändringar i mitt liv som jag antar ha stressat mig, så det kanske är det som gjort det här. Du har rätt kanske, bättre att ta tag i det innan det går överstyr.
  • Anova

Har samma erfarenhet av stress. Jag blir manisk och har stressat mycket i mina dagar. Kanske behöver du hitta något sätt att stressa av? Själv har jag funnit yogan på senare år, det har givit mig mer lugn och balans.

• Anonym
    Anova skrev 2010-10-24 18:12:03 följande:
    Har samma erfarenhet av stress. Jag blir manisk och har stressat mycket i mina dagar. Kanske behöver du hitta något sätt att stressa av? Själv har jag funnit yogan på senare år, det har givit mig mer lugn och balans.
    Det är nåt sånt jag hoppas hitta. Har provat att gå på avslappningsövningar, men det har inte lyckats. Tankarna bara rusar i huvudet. Hur länge tog det innan du kom in i yogan?
  • Vågatillslut

Hej!! känner igen mig enormt mycket och har väl egentligen inga kloka råd förutom att det är symptom som man måste ta på allvar! Jag kan sova tack vare sömnmedicin, men det är ju inte den bästa lösningen i längden...Jag har provat typ yoga och sånt men blir mest stressad av det...men allt är värt att prova! Själv har jag börjat terapi nu och tror det är lösningen på mina problem...Hoppas du hittar en väg!!! och som andra sagt...det är ju viktigt att fundera över din totala livssituation...allt hör ju ihop..

• Anova
    Anonym skrev 2010-10-24 18:16:59 följande:
    Det är nåt sånt jag hoppas hitta. Har provat att gå på avslappningsövningar, men det har inte lyckats. Tankarna bara rusar i huvudet. Hur länge tog det innan du kom in i yogan?
    Det beror nog på att du är stressad... jag gick själv in i väggen (utmattningsdepression) i oktober 2008, innan dess var jag superstressad (manisk, kunde inte vara stilla en sekund) och försökte då med både yoga och meditation. Det gick inte alls, precis som du beskriver, tankarna rusade.
    Jag gick i bland annat i stödsamtal och terapi och för första gången i mitt liv tänkte jag inte på något. (efter varje gång jag varit hos terapeuten/på samtal). Det var en otrolig känsla. Och nu mår jag bättre (är inte dock helt bra), jag har stannat upp i livet och stressen är inte lika påtaglig som förr.

Nu har jag tränat yoga mindre än ett år, men efter första passet var jag jätteförälskad. Jag fick samma effekt under passet som jag fick efter min terapi.. jag har en hel tom hjärna vissa dagar.. En del dagar fungerar inte yogan lika bra, men det vet jag beror på att jag fortfarande inte är ritkigt frisk (har fortfarande ångest).

Fysisk träning är alltid positivt, både för kroppen och skälen. Det behöver ju nödvändigtvis inte vara yoga, fysisk träning (jag älskar själv gruppträningar) kan vara lika bra. Är man stressad eller deppad så kan ett träningspass kännas både avstressande och humörshöjande. Tränar du själv något?
  • Anonym

Tack för era bra svar och tips. Det betyder jättemycket för mig.

Ja jag är nog manisk faktiskt. Springer runt och gör saker och så sitter jag en minut och kollar svaren här. Skulle som jag är nu inte ha ro nog att sitta här på FL en stund och surfa runt.

Ja jag tränar. Rättare sagt tränar jag som en galning, flera timmar om dagen oftast. Har gått ner 15 kilo sedan jag blev såhär.

Vad är det för slags terapi ni gått i? Jag har själv testat kbt för några år sedan när jag inte mådde bra, men jag vet om jag jag blev så mycket bättre. Lärde mig verktygen, men sedan vet jag inte om jag kom så mycket längre just då.

Ja jag måste verkligen fundera på min livssituation. Står lite vid ett vägskäl och kommer inte riktigt fram till nåt bra beslut. Vi bor utomlands och vet inte om vi ska stanna eller inte. Trivs inte alls här, men vet inte om jag skulle orka med att söka jobb och hem i Sverige heller. Stressad till tusen.

• Anova

Jag gick i KBT och samtalsterapi, samtidigt som jag åt psykofarmaka (SSRI-tabletter). Men jag hade också en depression som jag behandlades för. Mitt vardagsliv är ett enda stort kaos.

Träning är bra, men du tänar kanske för mycket? Du stressar kroppen mer än nödvändigt och kropp och knopp hör ihop, du vet.
    jag vet inte vilket land du bor i och om du kan språket, det jag kan känna att du behöver (jag är inte någon profesionell så ta det med en nypa salt om du vill) är någon att prata med, som kan ge dig verktyg att strukturera upp dina tankar och ditt liv, och få dig att bestämma dig om du vill bo i det land du befinner dig i eller om du vill bo i Sverige.
    Det behöver ju nödvändigtvis inte göra i terapi, utan en samtalskontakt t.ex. personlig coach. ICF (international coach federation) är en organisation som certifierar coacher, kanske kan du hitta en sådan ICF-coach i ditt land? Jag har själv gått hos en sådan och det var nästan lika bra som terapi (fast här behandlar man inte sjukdomar utan kartlägger livet osv.).

Svar på tråden Jag kan inte slappna av