• holly03

Mattelekar / övningar för barn 1-3 år? Tips?

Hej!

Jag jobbar som förskollärare för barn i åldern 1-3 år...jag o en annan förskollärare har en mattegrupp för 2-3åringarna 1 gång i veckan...där barnen får lära sig enkla vardagsbegrepp som "bakom" "bredvid" "större" "mindre" osv...Dessutom får de lära sig att sortera färger o former osv..

Någon som har nåt tips på vad man kan syssla med under dessa timmar??

• Svar på tråden Mattelekar / övningar för barn 1-3 år? Tips?
  • garib

Med hjalp av en stol far de inta olika positioner,tex sitt pa stolen,sta bakom stolen,kryp under stolen.Lat dem rakna pennor,tex rakna alla roda pennor ,upp till 5 kanske de klarar att rakna

• holly03
    garib skrev 2010-10-24 18:26:30 följande:
    Med hjalp av en stol far de inta olika positioner,tex sitt pa stolen,sta bakom stolen,kryp under stolen.Lat dem rakna pennor,tex rakna alla roda pennor ,upp till 5 kanske de klarar att rakna
    Tack för tipsen! Stolen var en bra grej! Den ska jag absolut testa till veckan! SUperbra grej!!! =)
  • Fenomen a

Ta in det i er vardag i fruktstunden, i play-doh finns massa begrepp att lära sig en halv en hel göra siffror och räkna bollar, göra olika tora figurer.

• holly03
    Gaytjej skrev 2010-10-24 18:29:01 följande:
    ncm.gu.se/smabarn

Kika bl a på Föräldrabroschyrerna!

/fd matematikutvecklare i min kommun
    Tack!! =) Kan vara bra att lämna till föräldrarna också på föräldramötet!
  • holly03
    Fenomen a skrev 2010-10-24 18:29:30 följande:
    Ta in det i er vardag i fruktstunden, i play-doh finns massa begrepp att lära sig en halv en hel göra siffror och räkna bollar, göra olika tora figurer.
    ABsolut!! Vi försöker ha vardagsmatte på samlingen, vid maten o vid fruktstunden bl a ...men ibland behövs fler utmaningar! =) 

Tack! =) 
  • Gaytjej
    holly03 skrev 2010-10-24 18:31:07 följande:
    Tack!! =) Kan vara bra att lämna till föräldrarna också på föräldramötet!
    Absolut! Gör någon mattelek med föräldrarna också - brukar vara uppskattat!

Några av böckerna (under småbarn/litteratur) tycker jag att ni ska beställa hem till förskolan. Finns två bra böcker om utomhusmatematik också - de ligger nog under publikationer?
  • Gaytjej
    Gaytjej skrev 2010-10-24 18:35:24 följande:

Några av böckerna (under småbarn/litteratur) tycker jag att ni ska beställa hem till förskolan. Finns två bra böcker om utomhusmatematik också - de ligger nog under publikationer?
    Nej förresten, när jag tänker efter så är det inte NCM som har gett ut dem..
  • holly03
    Gaytjej skrev 2010-10-24 18:35:24 följande:

Har du något tips på övning?
  • Gaytjej
    holly03 skrev 2010-10-24 18:41:35 följande:
    Har du något tips på övning?
    Hmm, en "matteorm" brukar gå hem i alla läger och den kan vara hur lätt eller hur svår som helst, beroende på hur man gör korten. Lite för avancerat för just 1-3-åringar kanske :) men det kan ju vara bra för föräldrarna att friska upp sin matematiska begreppsuppfattning t ex.

Hur du som lärare förbereder/gör själva ormen;
    Tag 10-15 kort (stl A6 t ex) och lägg i en ring (för tydlighetens skull).
    Överst på ett kort skriver du t ex siffran 3 och nederst på nästa kort gör något som också är 3 (t ex tre prickar eller uträckningen 5-2). överst på detta kortet ritar du exempelvis en rund ring och nederst på nästa skriver du ordet cirkel. Överst på detta kort skriver du lägesordet "på" och nederst på nästa kort ritar du en symbol för lägesordet på, t ex en pil som pekar på ett bord.
    Sedan fortsätter du lägga in de ord/begrepp som du vill att föräldrarna ska förstå att det är matematik (eller vad det nu vill att de ska få ut. Lägg gärna in några kluringar som så att säga är nästa nivå och något som bryter av - t ex skriv irdet kon och så ritar du en ko (istället för en kon).

Övningen sedan till som så att en grupp om ca fyra föräldrar får en hög med kort som de så snabbt som möjligt ska få till en orm som biter sig själv i svansen. Samarbetsövning om mattebeeerpp (och kanske taluppfattning om man lagt in det i ormen) alltså, kan äen köras som en tävling mellan föräldragrupperna.

Tips är att ha olika färger på korten - gör man flera olika ormar och de blandar ihop sig så har man att göra =)
  • Gaytjej

Oj vad bokstäverna och orden hoppade! får skylla på att jag har en sprattlande son i famnen.. Säg till om du inte hängde med

• holly03
    Gaytjej skrev 2010-10-24 19:10:47 följande:
    Oj vad bokstäverna och orden hoppade! får skylla på att jag har en sprattlande son i famnen.. Säg till om du inte hängde med
    Haha va mysigt! =) Jo jag hängde med!! Tack så mycket för tipset!! Det där ska jag testa med dem! =) hihi
Svar på tråden Mattelekar / övningar för barn 1-3 år? Tips?