• Lyckokatt

Bo på bottenvåningen?

En kompis till mig har chans att byta till sig en mysig lägenhet i ett attraktivt område.  Problemet är att lägenheten ligger på bottenvåningen och att det rör sig ganska mycket människor i området. Skulle vilja veta vad andra har för erfarenheter av att bo längst ner, exempelvis att folk glor in, inbrottsrisken etc? Och kanske det känns olika för killar och tjejer?

• Svar på tråden Bo på bottenvåningen?
  • Tecken

Det har jag gjort - aldrig mer! Det var också en lägenhet där mycket folk passerade. Det gjorde iofs att jag inte oroade mig så mycket för inbrott, om jag skulle vara inbrottstjuv så skulle jag vilja ha så lite vittnen som möjligt.

Jag hade en uteplats som jag aldrig använde, det blev bara inte av. Jag hade också en egen ingång, vilket var väldigt smidigt.

Hur kommer din vän få det? Mysig uteplats? Egen ingång? Låg hyra? Bytesvärde på lägenheten?

• Lyckokatt

Tecken: Vilka var skälen till att du vantrivdes? Kände du dig påpassad eller störd på ngt annat sätt? Klart det är tråkigt att inte kunna utnyttja sin uteplats!
    Jag tror faktiskt att det var egen entré här och hyran var relativt låg för området. Ingen balkong/altan men kakelugn (gammal lägenhet). Vet inte hur pass attraktiv den är att byta med ifall hon exempelvis vill ha större i samma område, det var delvis därför hon ville få lite synpunkter kring att bo på BV. Och också om det är tryggt att bo så som tjej.

• ModestyB

Vi bor på bottenvåningen med egen ingång och uteplats-och jag ÄLSKAR det!!=) Jag tycker att det är fantastiskt att ha jordkontakt och bara kunna gå in och ut utan trappor/hiss. Superpraktiskt och så känner jag mig mer...mänsklig? Jag kan tillägga att jag får svindel över 3:e våningen och aldrig skulle kunna bo riktigt högt upp utan att leva i ständig skräck.
    Insynsskydd finns det om man behöver det, annars kan man som vi ha ruskigt mycket vackra växter i fönstren.

• Tecken
    Lyckokatt skrev 2010-10-24 19:00:50 följande:

Tecken: Vilka var skälen till att du vantrivdes? Kände du dig påpassad eller störd på ngt annat sätt? Klart det är tråkigt att inte kunna utnyttja sin uteplats!
    Jag tror faktiskt att det var egen entré här och hyran var relativt låg för området. Ingen balkong/altan men kakelugn (gammal lägenhet). Vet inte hur pass attraktiv den är att byta med ifall hon exempelvis vill ha större i samma område, det var delvis därför hon ville få lite synpunkter kring att bo på BV. Och också om det är tryggt att bo så som tjej.

Jag vantrivdes pga grannarna (lång historia...). Uteplatsen var liten och stenlagd. Jag fick inte plats med mer än en stol där = inte mysigt. Utittad, javisst - men inte värre än vad jag är nu, lite högre upp ovanför marken men husen ligger tätt. Det var främst ljudet från gården som störde: barn var ute och lekte på gården alla dagar7-22... Nu bor jag lååångt ifrån närmsta lekplats/barnrika gård 

Att byta en lägenhet på nedre botten mot större i samma område kan vara skitsvårt. Eller överhuvudtaget att byta till större i samma område. Jag har bytt lägenhet några gånger, och mycket vill alltid ha mer. Och alla tror sig sitta på guldgruvor

Jag kände mig aldrig otrygg på nedre botten, iaf kände jag mig inte mer otrygg där än vad jag gör högre upp i ett hus. Lite av trygghet var faktiskt att det hela tiden passerade folk.

Nu vet jag inte om din vän har barn, men det kan ju vara praktiskt med nedre botten + egen ingång om man har barnvagn. Ingen hiss/trappor att bråka med.
  • Heffaklumpelina

Vi bor på bottenvåningen och trivs som fisken i vattnet! Bebis nr 1 har sin ankomst nu i november så det känns lite som lyx =) Visst så går grannarna utanför men vid dagsljus ser man inte in ändå och under den mörka delen av året så kan man antingen släppa ner persiennerna, har höga växter, insynsskydd av ngt slag eller gardiner som täcker mer. Men det är inget som stör oss. Vad det gäller trygghet så har vi en rottis som kanske bidrar till att man känner sig lite tryggare, men vi bor centralt och har aldrig haft ngt problem (peppar peppar)  =) 

• Smultron ett

Jag bor på bottenvåning, och jag vill inte bo högre upp.
    Jag trivs bra.

Jag är den som är den!
  • Lyckokatt

Någon som vet var man kan göra en bra färganalys i Göteborgstrakten?

• Lyckokatt

Oj, nu blev det jättefel....  !

• Raff

Bo på bottenvåningen är en katastrof. Man hella tiden tänker om inbrottsjuvar, och vi har mer och mer bostadsinbrotts I sverige.  Kanske I femti år sedan, men inte längre nu.

Raff

• pica pica

Min man och jag bor på bottenvåningen och trivs jättebra med det! Vi bor i och för sig i ett lugnt område så vi känner oss säkra här. Tycker det är väldigt bekvämt eftersom vi bara behöver gå in i porten och sen är ytterdörren där "direk", behöver inte åka hiss eller gå upp för trappor. Dessutom har vi en stor uteplats i änden av byggnaden. Jag är supernöjd!

• Nenne666

Jag bor i radhus med både altan och ingången på bottenvåningen. Ser inga problem i det alls. Låser om mig lite noggrannare när det går inbrottsvågor men annars så älskar jag det. Stör mig dock på allt grus som följer med i med skorna .. Men annars är det okej.

Svar på tråden Bo på bottenvåningen?