• Kakmonster

Jag är värdelös på att koka ris... Hjälp mig.

Halloj!

Jag är någorlunda duktig på att fixa mat här hemma, men det är en sak jag ständigt misslyckas med, nämligen att koka ris! Snälla HJÄLP MIG! Jag gör om det står på påsen (Willy´s egna) men det blir ändå inte bra...Hur får jag det perfekta Basmatiriset? Tex 4 port. Hur gör ni?

• Svar på tråden Jag är värdelös på att koka ris... Hjälp mig.
  • Ema86

jag brukar ha lite mera vatten än vad som står. koka på låg värme

• fjomsan

Jag brukar oftast koka jasminris men tror jag gör lika med basmati... Kokar upp vatten tex 6,5dl vatten. När det kokar har jag i 3dl ris (skölj inte!) och sänker värmen till 1:an (lägsta) och lite salt. Rör om och lägg på locket. Har en ganska stor kastrull/gryta. Sen kollar jag riset efter en stund och då brukar vattnet ha kokat in och om det är mjukt då så är det klart! Lycka till!

• Saaaraa

Dubbelt så mycket vatten som ris. Häll i riset när vattnet kokar, på med lock och koka på låg värme i 20 minuter. Brukar ha i buljon i riset också, vilken sort beror på vad som serveras till.

• Veritas18

Jag gör helt tvärtom. Brukar hälla i lite olja så att det inte fastnar. Väntar tills det blir varmt och häller i sedan 1 kopp ris (ca två port.) Låter det stå ett tag på låg värme kanske 5 min och sen häller i 1,5-2 koppar vatten. Sen låter jag det koka med lock tills det blir torrt. Kan också hjälpa att linda in en kökshanduk på locket så att det absorberar ångan.
    Lycka till!

P.s detta är alltså basmatiris, ingen uncle bens eller så.

• mariatheresia

köp en easy rice från tupperware, 4-6 port i micron på 12 min, perfekt inget kladd det enda är att man får tillsätta salt efteråt

• Nyfiken gul

jag rekommenderar en riskokare!

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Summermom11

med riskokare :) Och tvätta alltid riset i vatten dvs häll i mängden ris, tillsätt vatten o rör om, sen byter du vatten tills det inte blir grumligt :)

• Radha

En gasspis är nog bra att ha så att man kan sänka värmen snabbt. Vi har löst det genom att sätta en annan platta på låg värme, så när riset kokat upp byter vi bara platta så får det sjuda i 20 minuter eller tills det är färdigt.

• TinaElisabeth
    mariatheresia skrev 2010-10-24 19:24:02 följande:
    köp en easy rice från tupperware, 4-6 port i micron på 12 min, perfekt inget kladd det enda är att man får tillsätta salt efteråt
    Det är mitt absolut hetaste tips oxå!! Så hiiimla enkelt blir det! Och så lättdiskad är den. Och det går jättebra att koka med salt i, det tar bara nån minut längre!!
    Den kostar mellan 2-300 kronor och är värd varenda krona. Det går utmärkt att koka bulgur och matkorn i den oxå.
  • Mela78

Jag brukar ta dubbelt så mycket vatten som ris plus lite salt i en stor kastrull. På med lock. När det börjar koka har jag i ca 1 dl kallt vatten, ställer locket på sniskan och sänker värmen till 3an. Passar noga på riset, när vattnet kokat bort är riset klart.

Svar på tråden Jag är värdelös på att koka ris... Hjälp mig.