• marixma

Lämna bebis sovande - ut med hunden? Hjälp!

Min man jobbar nätter. Han åker till jobbet vid 18 tiden på kvällen, och kommer hem kring 6 på morgonen, och sover då givetvis fram till klockan 15 tiden på dagen. 

Vi väntar vårat första barn. Vi har en hund. Han behöver ingen större motion, då han är en lat liten knähund, som helst bara ligger och blir klappad hela dagarna, men han behöver ju uträtta sina behov trots det. Jag har tänkt på det här med att gå ut med honom, speciellt sista kvällsrundan som brukar bli kring 21-22 tiden. Min man kommer ju inte vara hemma då, och bebisen kommer med all säkerhet att sova den tiden.

Hur har ni löst det, ni som har hund? Har fått så många olika råd. Vissa säger att man vågar lämna barnet ensam i några minuter sovandes i sin spjälsäng för att springa ut och kissa hunden. Andra säger att en babyvakt kan fungera?

Tips? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-24 23:46
    Frågan gäller ju alltså under tiden min man är på jobbet kvällstid, framför allt den sista kissturen vid 21-tiden. Dagtid tar jag ju med bebisen ut, och när min gubbe är hemma får ju en av oss gå ut med hunden.

• Svar på tråden Lämna bebis sovande - ut med hunden? Hjälp!
  • Helene OSV

Antingen släpper du bara ut hunden eller så tar du med bäbisen (du kan ju se till att den sover i sjalen just då så är det bara att dra på sig jackan utanpå och gå ut)

• saltflingan

Varför skulle inte bebisen kunna följa med ut?

• Bonanza

Tar det bara fem minuter och är precis utanför huset är det ju inga problem. Däremot lär du ju inte ta med hunden på en långpromenad i flera kilometer.

Men så klart sliter man inte upp ett sovande barn och ger sig ut i mörker och kyla bara för att kissa hunden. Låt barnet sova, låt hunden kissa.

• MrsMia

Säger som föregående; ta med bebisen ut i sjal, i famnen eller i vagnen. Totalt ansvarslöst att lämna den själv.. Fast har ni trädgård är det ju bara att släppa ut jycken.

• Bonanza
    MrsMia skrev 2010-10-25 00:13:26 följande:
    Säger som föregående; ta med bebisen ut i sjal, i famnen eller i vagnen. Totalt ansvarslöst att lämna den själv.. Fast har ni trädgård är det ju bara att släppa ut jycken.
    Är det ansvarslöst att låta barnet sova i vagnen ute i trädgården också?
  • sofieOjoakim

Eller så får barnet sova i vagen tills du varit ute sista rundan med vovven, och därefter lyfta över barnet till sängen..
    Vi har också hund och en gosse på 4.5 månad.. ngn enstaka gång har jag fått göra så, annars har vi trädgård, det underlättar en hel del..
    då är det bara att se till att hunden har gjort nr 2 innan mannen går på jobb och sen kissa i trädgården.!?.. (dvs beroende på hur vovven har sina rutiner, kan detta funka?)

• tjej87

Ska du bara precis utanför huset så kan du ju lämna dörren på glänt (om ni bor i hus, i lägenhet kanske det är lite svårt) så du hör om bäbisen skriker. Alternativt om ni bor i lägenhet så kan du ju ha en babyvakt med dig så du hör vad som händer innomhus. Då är det ju inte farligare än om du var i ett annat rum eller på toa eftersom det inte lär ta så mkt längre tid för dig att komma till bäbisen.

Mina föräldrar bodde på övervåningen hos sina bästa kompisar när jag och mina syskon samt kompisarnas barn föddes och dom träffades ofta på kvällarna hemma hos någon och den som var på besök hade då med sin babyvakt. Det funkade utmärkt på alla oss 5 barn och att bara gå utanför dörren är ju inte så mkt längre än att gå ner en trappa till grannarna under. Det ska nog gå bra att lämna bäbisen om hunden är nöjd med att bara komma utanför dörren och gör ifrån sig snabbt då.

• MrsMia
    Bonanza skrev 2010-10-25 00:15:13 följande:
    Är det ansvarslöst att låta barnet sova i vagnen ute i trädgården också?
    Nej, inte så länge man har uppsikt. Eller vad tycker du?
  • marixma
    saltflingan skrev 2010-10-25 00:09:28 följande:
    Varför skulle inte bebisen kunna följa med ut?
    Jag antar att bebisen sover som en stock vid 21-tiden på kvällen. Det är vinter och kallt, och det känns inte som den bästa av ideer att väcka, klä på och gå ut i kylan (trots sele eller sjal under jackan) när jag bara ska ut i 3-4 minuter för att kissa hunden. Som sagt, det är en liten kastrerad hane, som framförallt vintertid och vid regn bara vill tömma blåsan och springa hem igen. han hatar regn och snö. Motion får han på dagarna, då även jag gillar att röra på mig, och vi kommer att ta långa promenader med vagnen. Han går dessutom lös, så det blir inga problem. 
    sofieOjoakim skrev 2010-10-25 00:15:36 följande:
    Eller så får barnet sova i vagen tills du varit ute sista rundan med vovven, och därefter lyfta över barnet till sängen..
    Vi har också hund och en gosse på 4.5 månad.. ngn enstaka gång har jag fått göra så, annars har vi trädgård, det underlättar en hel del..
    då är det bara att se till att hunden har gjort nr 2 innan mannen går på jobb och sen kissa i trädgården.!?.. (dvs beroende på hur vovven har sina rutiner, kan detta funka?)
    Jag har vagnen i förrådet ute, då vi bor i ett radhusområde 1 trappa upp, och det är omständigt att bära vagnen upp och ner för trappen hela tiden. Bär endast upp liften. 

Jag har tänkt att skaffa en "babyvakt", och som sagt, då vi bor i ett radhusområde, så har vi mycket grönområde i närheten, så jag behöver bara gå ett par hundra meter från dörren, på sin höjd för att han ska kunna kissa av sig.

Min man jobbar skift om 4 dagar. (jobbar 4 ledig 4)  
  • lovie

jag använde babyvakt och gick ut med våran hund medan hon sov. Det var smidigt och om jag hörde att hon vaknade så skyndade vi oss bara tillbaka.

Svar på tråden Lämna bebis sovande - ut med hunden? Hjälp!