• Typiskt

Stickad tröja - tvättas i hur många grader?

Jag ska tvätta en gammal (jag hade den när jag var liten) stickad tröja till bebisen. Då den är stickad av farmor finns av förklarliga skäl ingen tvättrådslapp. Hur många grader kan man tvätta den i? Jag vill ju helst tvätta den så varmt som möjligt för att få den helt ren. Den har legat nedpackad ett tag...

• Svar på tråden Stickad tröja - tvättas i hur många grader?
  • MissLillan

vad är det för material?

• Typiskt
    MissLillan skrev 2010-10-25 08:34:10 följande:
    vad är det för material?
    Ja, allstå... typ garn?
  • Stormorsan
    Typiskt skrev 2010-10-25 08:48:45 följande:
    Ja, allstå... typ garn?
    Javisst! Men är det bommullsgarn, ullgarn acrylgarn eller garn av annan fiber?

I alla fall utom ullgarn kan du tvätta i 40 grader. Ulltröjor tvättas för hand.
  • Typiskt

Gud vad dum jag känner mig nu... men det är en stickad tröja, lite sådär grovstickad i "stickegarn" som mormödrar och farmödrar stickar. En sån där tröja som "killar och sticks" enligt Lotta på Bråkmakargatan. Men jag skulle tro att det är ull så det blir nog lite handfatstvätt för tröjan

Tack för din hjälp!

• mammastitch

Det är säkert ullgarn. Är den i olika färger ?- om du tvättar den för vermt så kan de mörka färgerna färga över på de ljusa. I så fall är det snabb inlöddring och sedan skölj och låt det torka plant på en handduk el dyl. Tänk påatt vattnet nästan skall kännas kallt. Annars tovar yllegarn!

Lycka till!

• Joico

Jag hade aldrig vågat tvätta i maskin..Handtvätt definitivt! Det är ju katastrof om den blir förstörd

Svar på tråden Stickad tröja - tvättas i hur många grader?